رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت : ۸۱۲ هزار تومان (حد اقل دستمزد در سال ۱۳۹۵) کفاف ۸ روز زندگی کارگران را می دهد .

معیشت کارگران زیر خط فقر/۸۱۲ هزارتومان خرج ۸ روز هم نیست

سلامت نیوز:رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت : ۸۱۲ هزار تومان (حد اقل دستمزد در سال ۱۳۹۵) کفاف ۸ روز زندگی کارگران را می دهد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صدا و سیما، عباسی افزود : کارگران برای جبران کسری مخارج ماهیانه خانواده یا باید به کارهای کاذب روی آورند، یا به صورت شیفت اضافه در بنگاه های اقتصادی دیگر مشغول به فعالیت شوند که با در نظر گرفتن معضل بیکاری موجود در کشور به این موضوع دامن زده خواهد شد .

 

وی با بیان اینکه بخش های کارگری، کارفرمایی و دولت در قالب کارگروه های دستمزد در حال بررسی موارد دستمزدی هستند، اضافه کرد: در عین حال کارگروهی به صورت سه جانبه در حوزه معاونت وزارت کار در حال بررسی حداقل دستمزد سال  96 هستند.

 

این فعال کارگری ادامه داد: مبحثی که در حوزه کارگری بسیار با اهمیت است و مورد قبول دولت و نمایندگان کارفرمایی قرار گرفته، این است که هر دو گزینه تورم و معیشت در تصمیمات دستمزدی مورد توجه باشد .

 

25 درصد هزینه کارگری در حوزه مواد مصرفی خوراکی است

غلامرضا عباسی تصریح کرد: یک چهارم درآمد خانوار کارگری صرف موارد خوراکی می شود و این مورد مبلغی بالغ بر 800 هزار تومان را در بر می گیرد . 

 

وی اظهار کرد: در مورد معیشت از انستیتو تغذیه ایران کمک گرفته شده تا کالری مصرفی افراد بر اساس معیارهای استاندارد در کشور و دنیا در این موضوع مورد توجه قرار گیرد .

عباسی یادآورشد: چنانچه شاخص های غیرخوراکی مانند پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش، رفاه و موارد دیگر را در نظر بگیریم؛ سبد هزینه زندگی کارگری بین 3 تا 3.5 میلیون تومان برآورد می شود که در حال حاضر توان افزایش حداقل دستمزد به رقم یاد شده از طرف دولت و کارفرمایان به دلیل شرایط اقتصادی کشور وجود ندارد .

وی گفت: آن چیزی که گروه های کارگری دنبال می کنند برقراری مزد منصفانه و معقول بر مبنای شاخص ها و معیارهای موجود است و اینکه در بررسی های مزدی باید به معیشت ذکر شده در ماده 41 قانون کار اهمیت بیشتری داده شود .

 

هزینه های کارگری تولید بین 7 تا 12 درصد است

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور افزود: بین 7 تا 12 درصد هزینه های کارگری در تولید است که توسط کارفرما پرداخت می شود و اگر کارفرمایان اهمیت بیشتری را در این هزینه کرد برای کارگران قائل باشند، شاهد افزایش راندمان کاری در بنگاه های اقتصادی خواهیم بود.

 

عباسی ادامه داد: امیدواریم دولت و کارفرمایان تمامی شاخص های مورد نیاز در حوزه تعیین دستمزد از جمله معیشت را در نظر بگیرند .

 

وی گفت: با توجه به بررسی 360 قلم کالای مورد نیاز خانواده ها در بررسی دستمزد، باید این مساله مطرح شود که کارگران 60 مورد از این اقلام را مورد استفاده قرار می هند .

 

این فعال کارگری با اشاره به اینکه اعلام دستمزد را در قالب های مختلف می توان ارائه کرد، ادامه داد: ابلاغ دستمزد سال جدید نباید منجر به اثرات تورمی در کشور شود و این مدل ها در کارگروه سه جانبه دستمزدی قابل مذاکره است .

 

غلامرضا عباسی افزود: دولت ها باید کارخانجات را حمایت و در جهت توانمندسازی آنان اقدام کنند تا بتوانند ادامه حیات داده و حمایت از کارگران را در دستور کار قرار دهند .

 

بار معیشت صرفاً بر عهده کارگران نباشد

عباسی گفت: بار معیشتی را نباید صرفا بر عهده کارگران گذاشت، بلکه هر سه نهاد دولت، کارفرمایان و کارگران باید باهماهنگی در صدد تحمل این موضوع باشند.

 

وی با بیان اینکه باید به عقب افتادگی مزدی که در سالیان گذشته اتفاق افتاده توجه داشت، اضافه کرد: برای جبران عقب افتادگی دستمزدی و پرکردن شکاف موجود  باید در یک قالب چندساله موضوع مورد توجه قرار گیرد و به تدریج شاهد افزایش مزد سالیانه و پر کردن خلا موجود باشیم .

 

عباسی گفت: در حال حاضر به عدد و رقم خاصی در رابطه با افزایش دستمزد سال آینده نرسیده ایم و منتظر پیشنهادات دولت و کارفرمایان در کارگروه دستمزدی هستیم و این آمادگی در گروه های کارگری وجود دارد که با تفاهم و تعامل به رقم مورد نظر معقول دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha