عضو شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی بگفت: وزارت بهداشت به متخلفانی که مبادرت به سونوگرافی غیرقانونی می کنند کاری ندارد و حتی بعضاً با صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسانه مشوق آنهاست.

فعالیت مافیای واردات بی‌رویه دستگاه‌های سونوگرافی

سلامت نیوز: عضو شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی بگفت: وزارت بهداشت به متخلفانی که مبادرت به سونوگرافی غیرقانونی می کنند کاری ندارد و حتی بعضاً با صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسانه مشوق آنهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدعلی کریمی در سمینار تازه‌های غربالگری اظهارداشت: این سمینار یکی از چند سمینار متعدد علمی انجمن رادیولوژی ایران در سال ۹۵ است که به منظور ارائه جدیدترین مطالب علمی پیرامون غربالگری های تخصصی سه ماهه اول و دوم بارداری به متخصصین رادیولوژی برگزار می شود.

وی افزود: امروزه خوشبختانه در سراسر کشور و حتی در شهرهای مرزی رادیولوژیست ها مشغول خدمت رسانی هستند و سونوگرافی روتین بارداری و همچنین بررسی ناهنجاری های جنین توسط متخصصین این رشته در جای جای میهن عزیزمان میسر است. این سمینارها به ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت این خدمات کمک می کند.

این سخنران سمینار در مورد اینکه سونوگرافی بارداری و بویژه غربالگری چه فوایدی دارد؟ اضافه کرد:انجام سونوگرافی در زمان‌های مشخص در طول بارداری به شرط اینکه بصورت علمی و توسط متخصصین این رشته، یعنی رادیولوژیست ها، انجام شود علاوه بر اطمینان از سلامت جنین، آگاهی از روند رشد و وزن جنین و کمک به انتخاب روش زایمان، ناهنجاری های جنین را نیز شناسایی می کند.

وی افزود: در این موارد، اگر ناهنجاری با حیات مغایرت داشته باشد مجوز سقط توسط پزشکی قانونی صادر می شود. به علاوه، تشخیص آن دسته از ناهنجاری هایی که مغایر با حیات نیستند نیز حائز اهمیت است،  چراکه رادیولوژیست با اینکار متخصصین زنان و نوزادان را از وضعیت جنین آگاه می کند تا آمادگی مراقبت از نوزاد پس از تولد را داشته باشند.

کریمی بیان داشت: با در نظر گرفتن موارد فوق در بعد کلان کشوری، رادیولوژیست ها با پیشگیری از تولد هزاران نوزاد معلول و جلوگیری از صرف هزینه های سنگین مراقبت و نگهداری از آنها خدمات ارزشمندی به ارتقاء سطح سلامت جامعه و همچنین اقتصاد بهداشت کشور خواهند داشت.

عضو شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی  ادامه داد:سونوگرافی یکی از پیچیده ترین روش‌های تصویربرداری است که رادیولوژیست‌ها پس از کسب رتبه های برتر آزمون تخصص پزشکی و گذراندن دوره چهار ساله تخصصی بر آن مسلط شده و بطور علمی و اصولی آن را انجام می دهند.

کریمی تصریح کرد: متأسفانه جریان مافیای واردات بی رویه دستگاه های سونوگرافی با قدرت و نفوذی که دارند هم به فروش غیرقانونی این دستگاه ها به پزشکان غیر رادیولوژیست (عمدتاً متخصصین زنان) و هم به آموزش دو سه روزه و غیرعلمی آنها مبادرت می کنند و شاید در صدور برخی بخشنامه های غیرکارشناسی از سوی وزارت بهداشت نیز دست داشته باشند.

وی عنوان کرد: همکاران محترم متخصصین زنان و زایمان نیز بدلیل بی اطلاعی از وسعت بی انتهای علم سونوگرافی صرفاً با شرکت در این کلاس‌های غیرقانونی و آشنایی با چند دکمه دستگاه سونوگرافی مبادرت به انجام سونوگرافی و اخذ وجه از بیماران می کنند. این رویه نادرست و غیرقانونی با چراغ سبز عدم نظارت وزارت بهداشت روز به روز در حال گسترش است و قربانیان اصلی آن، یعنی مردم، از این ماجرا بی خبرند. البته خدمات ارزشمند همکاران متخصص زنان در حیطه تخصصی خودشان بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

عضو شورای سیاست گذاری انجمن رادیولوژی در پاسخ به اینکه سونوگرافی توسط افراد غیرحرفه ای چه آسیب‌هایی می تواند داشته باشد؟ گفت: پاسخ شما واضح است و نیازی به توضیح ندارد. ولی باید بدانید که وزارت  بهداشت به متخلفینی که مبادرت به سونوگرافی غیرقانونی و تحمیل هزینه به مردم می کنند کاری ندارد و حتی بعضاً با صدور بخشنامه های غیرکارشناسانه مشوق آنها است، ولی صاحبان سونوگرافی، یعنی متخصصین رادیولوژی که سال‌ها عمر خود را صرف آموزش آن کرده اند را با موانعی مثل سطح بندی از تأسیس مطب و انجام سونوگرافی منع کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha