پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 207008

یک متخصص کودکان با اشاره به مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان،بر لزوم توجه بیشتر والدین و ممانعت از سرزنش فرزندان تاکید کرد.

مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان

سلامت نیوز: یک متخصص کودکان با اشاره به مهم‌ترین علل شب ادراری در کودکان،بر لزوم توجه بیشتر والدین و ممانعت از سرزنش فرزندان تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر احمدرضا یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عارضه شب ادراری در کودکان عنوان کرد: شب ادراری به معنای ناتوانی کودک در کنترل ادرار است. این بیماری علل مختلفی دارد و والدین باید به جای سرزنش کودکان در صدد رفع این بیماری باشند.

این متخصص کودکان افزود: شب ادراری یک عارضه نسبتا شایع در کودکان است که با افزایش سن کودک، شیوع آن کمتر می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین این عوامل خاطرنشان کرد: عواملی همچون عفونت مثانه یا کلیه، سابقه خانوادگی و جنبه ارثی، حجم مثانه، خواب بسیار عمیق کودک، رژیم غذایی مانند مصرف کافئین و شکلات، تاخیر رشدی دستگاه عصبی، عوامل روانی، عاطفی، اجتماعی یا محیطی می‌توانند شب ادراری را تشدید کنند.

یعقوبی اظهارکرد: اغلب عارضه شب ادراری در کودکان ارثی است و طبق تحقیقات، والدینی که در کودکی شب ادراری داشته‌اند تا بیش از 30 درصد می‌توانند این بیماری را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. در این کودکان تخلیه مثانه در کنترل مغز نیست و ظرفیت مثانه نیز محدود است که همین امر موجب شب ادراری در کودک می‌شود.

این متخصص کودکان عنوان کرد: سرزنش کودکان توسط والدین و سوال و جواب در مورد شب ادراری می‌تواند آن را تشدید کند. در این باه بهتر است شب ادراری‌هایی که منشاء ارثی دارد را با روش‌های درمانی پیگیر شد. بخشی از عوامل شب ادراری، عصبی و عاطفی است؛ بدان معنا که مشکلات عاطفی و مشاجرات در محیط خانه، ایجاد استرس و اضطراب در فرزندان، ترس و دلهره می‌تواند در شب ادراری موثر باشد.

یعقوبی یادآور شد: همچنین شب ادراری به دلیل عفونت کلیه و مثانه نیز اتفاق می‌افتد که در این زمینه باید پروسه درمان را برای رفع عفونت پیمود تا شب ادراری نیز درمان شود.

وی در مورد مهم‌ترین اقدامات در جهت درمان شب ادراری خاطرنشان کرد: مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی برای انجام معاینات جسمی و انجام آزمایش‌های پزشکی پیرامون انگل، کلیه، مثانه، اوره یکی از این روش‌ها جهت درمان است. همچنین مراجعه به روانپزشک کودک در جهت درمان شب ادراری‌های عاطفی و عصبی موثر است.

وی اظهارکرد: همچنین باید میزان مایعات و میوه و آب میوه و دوغ را در هنگام خواب کودک کاهش داد. ضمن اینکه از کودک بخواهیم فواصل رفتن به دستشویی را کاهش دهد. توجه به تغذیه کودک و تشویق و ترغیب فرزندان به جای تنبیه و همدلی به جای سرزنش می تواند بخش زیادی از مشکل کودکان را در زمینه شب ادراری رفع کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha