بیماران بسیار زیادی هستند كه چشم انتظار دریافت عضو از سوی اهداکنندگان، روز خود را به شب می‌رسانند. مدت زمان انتظار بسته به اینکه منتظر دریافت چه عضوی باشند ، متغیر است. توان ایران در پیوند کلیه، بد نیست و به گفته مسئولان زمان انتظار برای دریافت کلیه کمتر از یک‌سال است اما برای پیوند کبد و قلب زمان طولانی‌تری لازم است. در خصوص قلب شرایط بسیار حاد است. در مورد قلب هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم. در میان این انتظارها و صف های طولانی پیوند اعضا روزانه 10 نفر فوت می کنند.

انتظار «پیوند عضو» روزانه ۱۰ نفر را می كشد

سلامت نیوز: بیماران بسیار زیادی هستند كه چشم انتظار دریافت عضو از سوی اهداکنندگان، روز خود را به شب می‌رسانند. مدت زمان انتظار بسته به اینکه منتظر دریافت چه عضوی باشند ، متغیر است. توان ایران در پیوند کلیه، بد نیست و به گفته مسئولان زمان انتظار برای دریافت کلیه کمتر از یک‌سال است اما برای پیوند کبد و قلب زمان طولانی‌تری لازم است. در خصوص قلب شرایط بسیار حاد است. در مورد قلب هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم. در میان این انتظارها و صف های طولانی پیوند اعضا روزانه 10 نفر فوت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: این خبر را مدیر عامل انجمن اهدای‌عضو می دهد و می گوید: اگر نصف افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و اعضایشان اهدا نشدند، اعضای بدنشان اهدا می‌شد، کسی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست نمی‌داد. اعضای بدن یک فرد مرگ مغزی شده می‌تواند جان یك تا هشت نفر را از مرگ نجات دهد و همچنین می‌تواند با اهدای بافت، یك تا ۵۳‌نفر را از معلولیت نجات دهد. وی با اشاره به تعداد افرادی که بر‌اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند، می گوید: در کشور ما در سال نزدیک به پنج تا هشت هزار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد که اهدای عضو  ۵۰ درصد آن‌ها امکانپذیر است. در واقع به صورت میانگین هر سال اعضای حدود سه‌هزار نفر از کسانی که به علت مرگ مغزی فوت کرده‌اند، می‌تواند اهدا شود ولی سال گذشته حدود یک چهارم از این تعداد اعضای خود را اهدا کردند که تعداد آن‌ها نزدیک به ۸۰۰ تن می‌شود.

نجفی‌زاده در مورد تعداد عضوهایی که می‌توانست افراد نیازمند را از مرگ نجات دهد، گفت: بنابراین در بین این افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، اعضای ۲۲۰۰ نفر اهدا نشده است بنابراین تعداد ۶۶۰۰ عضوی که می‌توانست جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد، به زیر خاک رفت. وی افزود: از آن طرف متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی، در صف انتظار فوت می‌کنند. اگر نصف افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و اعضای‌شان اهدا نشدند، اعضای بدن‌شان اهدا می‌شد، کسی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست نمی‌داد.

از غریبه ها کلیه دریافت نکنید

کتایون نجفی‌زاده در ادامه به پیوند کلیه اشاره کرد و گفت: پیوند کلیه‌ای که از شخص غیرفامیل گرفته می‌شود، می‌تواند مدت کوتاه‌تری در بدن بیمار دوام داشته باشد، ولی پیوندی که از طریق بستگان با تشابه ژنتیکی اهدا می‌شود؛ حدود 10 سال بیشتر عمر می‌کند.پس بهتر است این موضوع در بین خانواده‌ها باب شود تا از غریبه کلیه دریافت نکنند.مدیرعامل انجمن اهدای عضو کشور به رتبه ایران در خصوص اهدای کلیه اشاره کرد و گفت: طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۵ ایران ، در خصوص اهدای کلیه از طریق فرد مرگ مغزی، در رده ۳۲ و در مورد اهدای کلیه از فرد زنده، در رده ۱۲ جهان قرار دارد. این درحالی ست که در کشورهایی مانند آمریکا پیوند کلیه از دهنده غیرفامیل و به ازای وجه ممنوع است. بنابراین باید رتبه ایران در پیوند از فرد زنده بهتر از این کشورها باشد در حالی که بدتر است. این موضوع نشان می‌دهد اگر در ایران نیز پیوند از مرگ مغزی و فامیل بیشتر تبلیع شود و پیوند از غریبه زنده کاهش یابد، ممکن است وضعیت پیوند کلیه حتی از این که هست بهتر شود. البته رسانه‌ها تاکنون توانسته‌اند با تبلیغاتی که انجام دادند، اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص اهدای عضو انجام دهند، ولی هنوز جای کار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha