رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: آنفلوانزای پرندگان در بیش از 15 استان کشور وجود دارد و مردم تا اطلاع ثانوی از مصرف هر گونه پرنده و تخم مرغ های محلی خودداری کنند.

مصرف مرغ و تخم مرغ های محلی ممنوع

سلامت نیوز:  رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: آنفلوانزای پرندگان در بیش از 15 استان کشور وجود دارد و مردم تا اطلاع ثانوی از مصرف هر گونه پرنده و تخم مرغ های محلی خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمود سروش  افزود: بیماری آنفلوانزای پرندگان با نوع ویروس غالب H5N8در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص در منطقه سیبری تا شاخ آ‌فریقا موجب ریزش زیادی از پرندگان شده است و در بیش از 15 استان کشور نیز این پدیده مشاهده شده و افزایش یافته است.
وی ادامه داد: ریزش پرندگان در بسیاری از مناطق کشور حتی در مناطق شهری و به خصوص در نزدیکی تالاب‌ها وجود دارد و به همین علت سازمان دامپزشکی تاکنون سه بیانیه مهم صادر کرده است و نسبت به آلوده بودن این مناطق و پرهیز مردم از دست زدن به هر نوع پرنده هشدار داده است.


رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موضوع کنترل این بیماری در بین پرندگان و مبارزه با آن به عهده سازمان دامپزشکی است اما وزارت بهداشت برای جلوگیری از ابتلای انسانی آن، در تمام مناطقی که تلفات پرندگان سنتی دیده می‌شود، اقدامات متعددی را برای آموزش مردم، واکسیناسیون و توزیع دارو انجام می‌دهد.


وی افزود: در تمام مناطقی که ریزش پرندگان مهاجر دیده شده و ابتلای پرندگان به آنفلوانزا تایید شده است و به طور کلی در سراسر کشور از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده ریزش پرندگان بدون فوت وقت و به سرعت موضوع را به بهورزان در شبکه بهداشت، کارشناسان بهداشت،دهیاری‌ها، سازمان دامپزشکی یا ماموران سازمان محیط زیست خبر دهند.


سروش گفت: به طور جد از مردم می‌خواهیم که از دست زدن و تماس با پرندگان مرده یا حتی پرندگان مهاجر زنده خودداری کنند. کودکان به خصوص دختر بچه‌ها علاقه زیادی به بازی با پرندگان و دست زدن به آنها دارند. پسر بچه‌ها نیز علاقه دارند، پرندگان مهاجر را بگیرند. توصیه اکید وزارت بهداشت این است که والدین مراقبت کنند و به کودکان خود آموزش دهند که تا اطلاع ثانوی بچه‌ها به هیچوجه به پرندگان مهاجر چه زنده و چه مرده دست نزنند.

**محدودیت‌های مصرف خوراکی پرندگان
وی ادامه داد: در مورد مصرف مرغ و تخم مرغ، توصیه وزارت بهداشت این است که فقط از مرغ و تخم مرغ‌هایی که مهر و تاییدیه سازمان دامپزشکی یا وزارت جهاد کشاورزی را دارند، استفاده شود، مصرف این اقلام مجاز است اما از مردم می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی از مصرف پرندگان سنتی به خصوص خرید در مراکز زنده فروشی خودداری کنند.


سروش تاکید کرد: مرغ، تخم مرغ و هر گونه پرنده سنتی تا اطلاع ثانوی از نظر وزارت بهداشت مورد تایید نیست.
وی گفت: برای مصرف مرغ‌های مجاز نیز بهتر است افراد هنگام شست و شوی آن،از دستکش استفاده کنند. انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان از طریق ترشحات بدن آن صورت می‌گیرد و ممکن است آلودگی دست موجب انتقال این ویروس شود.
سروش افزود: برخی افراد احتیاط بیشتری دارند و هنگام شست و شوی مرغ از ماسک هم استفاده می‌کنند که از نظر وزارت بهداشت خیلی ضرورت ندارد اما استفاده از آن نیز منعی ندارد.


وی گفت: افرادی که در معرض مرغ و پرندگان سنتی هستند باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و داروی پروفلاکسی را دریافت و به مدت پنج روز مصرف کنند. این افراد مصرف این دارو را جدی بگیرند و آن را دور نریزند، ضمن اینکه همه این افراد حتما باید واکسن آنفلوانزای انسانی تزریق کنند.
رئیس اداره مراقبت از بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: ویروس H5N8 آنفلوانزای پرندگان واکسن ندارد اما آنفلوانزای فصلی انسانی واکسن دارد. تزریق این واکسن به خاطر این است که مبادا ویروس آنفلوانزای انسانی با آنفلوانزای پرندگان ترکیب شود و یک ویروس جدید ایجاد شود که می‌تواند بسیار واگیر باشد و حتی پاندمی جهانی ایجاد کند، بنابراین همه کشورها دست به دست هم داده‌اند که جلوی این اتفاق را بگیرند.
سروش ادامه داد: افرادی که به هر طریق با پرندگان تماس داشته‌اند اگر دچار تب شدند، وقت را تلف نکنند و به سرعت به یکی از مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا برای آنها آزمایش انجام شود، ماموران وزارت بهداشت منتظر ارجاع به بیمارستان نمی‌شود و همان جا از فرد آزمایش می‌گیرند.

**هیچ مورد انسانی از آنفلوانزای پرندگان در ایران نداشته‌ایم
رئیس اداره مراقبت از یبماری‌های واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: تاکنون حتی یک مورد انسانی مبتلا به آنفلوانزای پرندگان یا شبه آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم اما اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون، توزیع دارو و نمونه‌گیری بین افراد در معرض خطر ادامه دارد.

**ورود افراد بیمار به مرغداری‌ها، ممنوع
وی گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت این است که در مرغداری‌ها فقط کارگران و افرادی را به کار بگیرند که کاملا سالم باشد و فعالیت افرادی که هر نوع بیماری مانند بیماری‌های تنفسی، آسم یا بیماری قلبی، سابقه جراحی قلب یا هر نوع پیوند عضو دارند یا به هر علت از جمله شیمی درمانی یا مصرف دارو یا بیماری، ضعف ایمنی بدن دارند یا افراد بالای 65سال در مرغداری ها ممنوع است.
سروش گفت: افراد سالمی که در مرغداری‌ها کار می‌کنند نیز حتما باید از امکانات و وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. لباس کامل بپوشند. در صورت مشاهده پرندگان مشکوک به بیماری نیز باید بلافاصله با حضور ماموران دامپزشکی و وزارت بهداشت کل محدوده مرغداری، پاکسازی و مصون سازی شود و پرندگان مشکوک به آلودگی به ویروس آنفلوانزای باید معدوم شوند.

**انواع آنفلوانزای پرندگان
رئیس اداره مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: آنفلوانزای پرندگان سه نوع ویروس H5N8 و H1N5 و H5N6 دارد. فعلا ویروس غالب در دنیا ویروس H5N8 است که البته هنوز هیچ مورد ابتلای انسانی در دنیا نداشته است.
وی گفت: البته ویروس H5N6 در برخی کشورها از جمله چین مواردی از ابتلای انسانی و حتی مرگ انسانی نیز داشته است.
سروس افزود: هیچ کدام از این ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان واکسن انسانی ندارند، البته داروهایی برای درمان مبتلایان وجود دارد.
وی گفت: در هر صورت این ویروس‌ها پاتولوژی (آ‌سیب) و بیماری‌زایی بسیار بالایی دارند و میزان مرگ و میر آنها نیز بسیار بالاست و به همین علت تمام کشورهای دنیا دست به دست هم داده‌اند که از ابتلای انسانی به این ویروس‌ها جلوگیری کنند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha