روز گذشته رسیدگی به جزییات لایحه بودجه سال ١٣٩٦ كل‌كشور در مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا كرد.در جلسه علنی صبح روز شنبه، جریان رسیدگی نمایندگان به بند (ب) تبصره ١١ ماده واحده این لایحه رسید؛ ‌بندی كه مجلس را وارد حوزه خدمت سربازی و جریمه مشمولان غایب رساند.نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور كارت معافیت نظام وظیفه را تعیین كردند. بر اساس این بند به دولت اجازه داده شد كلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی كه بیش از هشت‌سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف كند.

طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی باز هم تمدید شد

سلامت نیوز: روز گذشته رسیدگی به جزییات لایحه بودجه سال ١٣٩٦ كل‌كشور در مجلس شورای اسلامی ادامه پیدا كرد.در جلسه علنی صبح روز شنبه، جریان رسیدگی نمایندگان به بند (ب) تبصره ١١ ماده واحده این لایحه رسید؛ ‌بندی كه مجلس را وارد حوزه خدمت سربازی و جریمه مشمولان غایب رساند.
نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور كارت معافیت نظام وظیفه را تعیین كردند. بر اساس این بند به دولت اجازه داده شد كلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی كه بیش از هشت‌سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، غایبان با استفاده از این قانون مصوب مجلس می‌توانند به‌صورت نقد و اقساطی سال‌های نبود خود را جبران كنند و به اصطلاح مرسوم در میان مردم سربازی خود را بخرند. در جلسه روز گذشته و در جریان رسیدگی به بند (ب) تبصره ١١ نمایندگان میزان تخفیف‌هایی كه شامل حال برخی از مشمولان غایب می‌شود را نیز به تصویب رساندند. بر همین اساس مصوب شد برای مشمولان متاهل، پنج‌درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، پنج‌درصد از مجموع مبلغ جریمه كسر ‌شود. این بند از لایحه بودجه با ۱۴۶ رای موافق، ‌۲۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.


كمیسیون تلفیق در جزو الحاقی مقرر كرده بودند فرزندان ایثارگران مشمول ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر ایثارگر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال پنجاه درصد (٥٠%) تخفیف شوند. علی مطهری نایب‌رییس مجلس كه ریاست جلسه روز گذشته را بر عهده داشت، معتقد بود كه این بند با اصول متعددی از قانون برنامه بودجه در تناقض است. به دلیل یكسان نبودن نظرات در این خصوص این جزء الحاقی با رای نمایندگان جهت اصلاح به كمیسیون تلفیق ارسال شد. همچنین بر اساس جزء الحاقی ۴ مقرر شد، مشمولان تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پنجاه درصد (٥٠%) تخفیف بهره‌مند شوند. در نقطه مقابل برخی از مشمولان غایب هم باید مبلغ بیشتری به عنوان جریمه بپردازند. بر اساس مصوبات دیروز مجلس به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ١٠ ‌درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه می‌شود، بر مبنای این قانون، مدت غیبت بیش از شش‌ماه هم در تقویم پرداخت جرایم معادل یك‌سال به شمار می‌رود.


نیمه بهمن‌ماه بود كه جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی آخرین مهلت نام‌نویسی در طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی را پایان اسفندماه اعلام كرد و گفت: «مشمولان این طرح برای ثبت‌نام اقدام كنند چرا كه ممكن است اجرای این طرح سال آینده تمدید نشود.» با تصویب دیروز نمایندگان اما این قانون در سال ٩٦ هم تمدید شد. در سال ٩٥ سه دور ثبت‌نام از مشمولان غایب برگزار شد و طبق آخرین آمار از ابتدای سال تا نیمه بهمن‌ماه ١٦٩ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام كردند. سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ مجلس نیز چندی پیش از مصوبه این كمیسیون مبنی بر تقویت بنیه دفاعی كشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی خبر داده بود. به گفته محمدمهدی مفتح «این درآمد تا سقف ١٥ هزار میلیارد ریال به صورت مساوی به ردیف‌های ذیربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح طبق نظر سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا می‌كند.» نرخ‌های اعلام شده نسبت به دو سال گذشته تغییری نداشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha