یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 207184

اسكیزوفرنی، نوعی اختلال‌ روانی یا مجموعه ای از اختلالات است كه با آشفتگی در فكر( مثل توهم)، در خلق و خوی،در احساس خود با دنیای خارج و در رفتار مشخص می‌شود.

رژیم غذایی ویژهٔ بیماران اسکیزوفرنی

سلامت نیوز-*دکتر لادن گیاهی:اسكیزوفرنی، نوعی اختلال‌ روانی یا مجموعه ای از اختلالات است كه با آشفتگی در فكر( مثل توهم)، در خلق و خوی،در احساس خود با دنیای خارج و در رفتار مشخص می‌شود.

علائم اسکیزوفرنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، علائم خاص این بیماری شامل احساس فریفتگی، خیال‌های باطل، توهم، از بین رفتن معانی در گفتار، از بین رفتن تفكر منطقی،  پراکندگی و عدم انسجام در گفتار و غیر قابل فهم بودن گفتار است.

درمان‌های رایج اسکیزوفرنی

معمولاً از داروهای آرام بخش، داروهای اعصاب و ضد افسردگی استفاده می‌شود. روان درمانی همراه با دارو درمانی در بهبود نتیجه درمان در برخی افراد می‌تواند بسیار موثر باشد.

مواد غذایی مفید در اسکیزوفرنی


اسیدهای چرب ضروری و اسکیزوفرنی

ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد و كیلكا از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که ممکن است در مبتلایان به اسكیزوفرنیا تحلیل رفته باشند.

مایعات و اسکیزوفرنی

جانشین كردن آب میوه‌های كم كالری به جای نوشیدنی‌های قندی برای افرادی كه دچار خشكی دهان و تشنگی ناشی از مصرف دارو هستند، توصیه می‌گردد.

ویتامین B و اسکیزوفرنی

غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و ماكارونی سبوسدار دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌های گروه  B هستند. كمبود این ویتامین‌ها باعث برانگیختن و تشدید علائم اسكیزوفرنیا می‌شود.

مواد غذایی كه باید در اسکیزوفرنی پرهیز شوند

غلات و اسکیزوفرنی

غذاهای تهیه شده از گندم و فرآورده‌های لبنی گاه باعث تشدید علائم بیماری می‌شوند. در برخی افراد حذف این مواد از رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود علائم بیماران شود.

چربیها و اسکیزوفرنی

كره، مارگارین و  روغن، توسط افرادی كه از فنوتیازین و دی‌بنزودیازپین استفاده می‌كنند، بایدكاهش یابد زیرا افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند در معرض خطر افزایش وزن قرار دارند.

سایر اقدامات در اسکیزوفرنی

    مكمل 10 گرم روغن ماهی در روز به مدت 6 هفته باعث بهبود علائم بیماری می‌شود.
    مكمل‌های ویتامین3 B، C، E و اسید فولیك در پیشگیری از افزایش مشكلات عصبی و رفتاری مرتبط با اسكیزوفرنیا موثرند.

* متخصص تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha