معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به اینکه از دولت ایران برای حل مشکلات خوزستان حمایت می‌کنیم، گفت: مراکز طوفان غبار در دست داعش است.

مرکز گردوغبار خوزستان در دست داعش است/ عدم پایبندی به توافق پاریس به ضرر آمریکاست

سلامت نیوز:معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به اینکه از دولت ایران برای حل مشکلات خوزستان حمایت می‌کنیم، گفت: مراکز طوفان غبار در دست داعش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اریک سولهایم در نشست خبری خود با اشاره به اینکه ایران چالش‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای همچون گرد و غبار، انقراض گونه‌ها و بحران‌های آبی دارد، گفت: کشور ایران دولتی دارد که خودش را در رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی مسئول می‌داند.

وی با اشاره به اینکه ایران مشکلات گسترده زیست‌محیطی و در عین حال اراده‌ای راسخ برای حل این مشکلات دارد، بیان کرد: دریاچه ارومیه اولویت مهمی برای سازمان ملل متحد و دولت ایران دارد. دریاچه ارومیه در طول تاریخ 5700 کیلومتر مربع وسعت داشته است و یکی از بزرگترین دریاچه‌هاست ولی در حال حاضر یک دهم سطح واقعی خود ذخیره آب دارد.

معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با اشاره به بازدید اخیر خود از دریاچه ارومیه اظهار کرد: این دریاچه پیشرفت خوب و قابل توجهی داشته است و با حمایت‌های آقای روحانی رییس جمهور ایران تلاش‌های خوبی برای احیای این دریاچه صورت گرفته است. همچنین از تلاش‌های سازمان ملل، همکاری دولت ژاپن در این موضوع تشکر می‌کنم.

سولهایم افزود: به سبب تلاش‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته است و همکاری مردمان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، الگوی کشاورزی در آن منطقه تغییر پیدا کرده است و تاثیر زیادی بر روی محیط زیست گذاشته است.

 معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل آماده همکاری با ایران است، گفت: کشور ایران حیات وحش متنوعی دارد که روز به روز کوچک‌تر می‌شود. باید از این حیات وحش و گونه‌ها حفاظت کرد.

سولهایم اظهار کرد: باید از پلنگ آسیایی که گونه‌ای در حال انقراض است و 100 قلاده از آن در ایران وجود دارد، حفاظت کرد. همانگونه که دولت چین توانسته از پانداها حفاظت و آنها را در طبیعت رهاسازی کند. به همین خاطر باید به ایران درخصوص حفاظت از پلنگ آسیایی مشاوره داد و آنها را حمایت کرد.

وی درباره گرد و غبار خوزستان نیز گفت: من نتوانسته‌ام شخصا به خوزستان سفر کنم ولی مشکلات مردم این استان را از طریق رسانه‌ها پیگیری کرده‌ام. قطعا از دولت ایران برای حل مشکلات خوزستان حمایت می‌کنیم. مساله خوزستان در جهان مطرح شده است و راهکارهایی برای مدیریت مشکلات خوزستان ارائه شده است.

معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل با بیان اینکه با مدیریت تالاب‌ها و منابع آبی و درخت‌کاری می‌توان به حل مشکلات گرد و غبار کمک کرد، افزود: بخشی از غبارها از کشورهای همسایه و مجاور ایران به خوزستان وارد می‌شود. هیچ کشوری با تلاش‌های خود به تنهایی نمی‌تواند مشکل گرد و غبار را حل کند و به کمک جامعه جهانی نیاز دارد.

سولهایم گفت: مراکز طوفان گرد و غبار در خارج از کشور مراکزی هستند که در دست داعش است. بنابراین باید برای شکست داعش کمک کنیم. همچنین سازمان ملل برای حل مشکل گرد و غبار به ایران کمک می‌کند و توجه جامعه جهانی را به این مساله زیاد می‌کنم.

وی با بیان اینکه سازمان ملل بازیگر کوچکی است، گفت: در مبارزه با گرد و غبار بازیگران اصلی، دولت‌ها هستند. کاری که سازمان ملل می‌تواند انجام دهد، این است که بهترین تخصص‌های جهانی را ارائه دهد و زمینه همکاری سایر دولت‌ها برای حل این مساله را فراهم کند.

معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل خاطرنشان کرد: مرکز طوفان غبار در دست داعش است و داعش حتی از محیط زیست برای جنگ استفاده می‌کند. بنابراین باید داعش را شکست داد.

سولهایم درباره بحران آب در خاورمیانه و حل و فصل مناقشات و کم کردن تنش‌ها بر سر آب گفت: برای حل و فصل مناقشات و کم کردن تنش‌ها در بخش  آب، راه‌کار ایجاد اعتماد بین ملت‌های مختلف است و ملت‌ها باید بتوانند منابع آب را با یکدیگر مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از حوزه‌های آبریز رودخانه‌ها و تالاب‌ها فرامرزی هستند، افزود: به طور مثال ایران و کشور عراق تالاب‌های مشترک دارند و رودخانه‌های فرامرزی در خاورمیانه وجود دارد بنابراین کشورها باید بتوانند با یکدیگر این منابع را مدیریت کنند. سازمان ملل می‌تواند ملت‌ها را برای جلوگیری از مناقشات منابع آب مدیریت کند.

معاون دبیرکل و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل درخصوص موضوع ترامپ و ایالات متحده درباره توافق پاریس گفت: در حال حاضر ایالت متحده موضع خود را در مورد توافق پاریس و مسائل زیست‌محیطی مشخص نکرده است ولی ما با دولت ترامپ تعامل خواهیم کرد که بتوانیم مسائل زیست‌محیطی جهان را برطرف کنیم. باتوجه به اینکه تمام بازیگران اصلی در سطح جهان در خصوص مسائل محیط زیستی حرکت رو به جلو دارند پس به منفعت خودشان نیز است. ما کشور آمریکا را برای شرکت در این توافق‌های بین‌المللی تشویق می‌کنیم ولی اگر نپذیرند، به ضرر خودشان خواهد بود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha