مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی از افراد تحت عنوان پرستار و یا مراقب از طرف مؤسساتی که مجوزهای لازم از وزارت بهداشت را ندارند، در منازل حضور می‌یابند که این موضوع یکی از چالش‌های وزارت بهداشت در زمینه «هوم کر» است.

حضور پرستاران بدون مجوز در منازل از چالش‌های وزارت بهداشت است

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: تعداد زیادی از افراد تحت عنوان پرستار و یا مراقب از طرف مؤسساتی که مجوزهای لازم از وزارت بهداشت را ندارند، در منازل حضور می‌یابند که این موضوع یکی از چالش‌های وزارت بهداشت در زمینه «هوم کر» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، احمد نجاتیان پیش از ظهر امروز در همایش کشوری آموزش و خدمات سلامت فرد، خانواده و جامعه اظهارکرد: در سالیان گذشته مراقبت و درمان در فرهنگ ایرانی در کنار منازل و خانواده‌ها اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: با پیشرفت علم پزشکی و تغییرات به تدریح مراقبت در منزل رنگ و بوی خود را از دست داد و علم پزشکی به سمت تکنولوژی رفت و پزشکی بسیار تخصصی‌تر شد.

مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: توسعه حمل و نقل یکی دیگر از مواردی است که به پیشرفت علم پزشکی بسیار کمک کرد تا این علم گسترده‌تر شود.

این مسؤول با بیان اینکه مراقبت در منزل دارای کیفیت زیادی است، تاکید کرد: کوتاه شدن دوره بستری شدن در بیمارستان، بالا بودن بحث ایمنی بیمار در منزل، کاهش هزینه‌ها و غیره از دیگر از مزایای درمان در منزل هستند.

نجاتیان با بیان اینکه طول مدت بستری تا 87 درصد در جهان کاهش یافته است، ادامه داد: اگر بتوانیم «هوم کر» یا درمان در منازل را افزایش دهیم، این بحث می‌تواند به کمبود نیروی انسانی از جمله پرستارها در بیمارستان‌ها کمک کند.

وی بیان کرد: در حال حضار در کشور ایران حدود 400 مرکز مشاوره و مراقبت در منزل فعال هستند که حدودا به ازای هر یکصدهزار نفر یک مرکز مراقبت در منزل و یا «هوم کر» وجود دارد که رقم بسیار کمی است.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: تا به امروز مراکز مراقبت در منزل جزوی از مراکز رسمی ما در سطح استانی و کشوری شناخته نشده‌اند و به حال خودشان رها شده‌اند.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از افراد تحت عنوان پرستار و یا مراقب از طرف موسساتی که مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت را ندارند، در منازل حضور می‌یابند که این موضوع یکی از چالش های وزارت بهداشت در زمینه «هوم کر» است.

نجاتیان گفت: مردم در حال حاضر فکر می‌کنند که اگر بیمار به داخل بیمارستان برود خدمات بسیار بهتری در اختیارر او قرار می گیرد اما این خدمات می‌توانند در خانه و منزل هم بسیار بهتر ارائه شوند.

این مسؤول با بیان اینکه در کشورهای مختلف بخشی از GDP را به مراقبت در منزل اختصاص دادند، اظهار کرد: اما پس از اجرا شدن طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت ماه سال جاری آیین نامه تأسیس مراکز مشاوره و مراقبت در منازل در وزارت بهداشت به تصویب رسید که در برنامه ششم توسعه بحث مراقبت در منزل یکی از مواردی بود که در این برنامه گنجانده شد.

مدیرکل دفتر ارتقا سلامت، خدمات بالینی و پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت ابراز کرد: با گذشت بیست سال از آیین‌نامه قبلی هنوز هیچ تعرفه‌ای در رابطه مراکز مشاوره و مراقبت در منزل وجود نداشت و در حق مردم اجحاف می‌شد که در طرح تحول این تعرفه‌ها نظم یافتند.

وی با بیان اینکه ادغام خدمات مراقبت در منزل در نظام سلامت اتفاق بسیار خوبی بود که در وزارت بهداشت اتفاق افتاد، افزود: در نظر داریم تا با کمک معاونت بهداشت واحدهای هوم کر و مراکز مراقبت در منزل را به واحدهای درمانی نزدیک کنیم.

نجاتیان در پایان خاطرنشان کرد: برنامه اعتبار بخشی این موسسات مراقبت در منزل در دستور کار است اما به نظر می‌رسد می‌توانیم این مراکز را به صورت تخصصی در وزارت بهداشت تصویب کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha