حدود 200 سال پیش پزشك انگلیسی به نام جیمز پاركینسون برای اولین بار این بیماری را معرفی كرد، اما علت زمینه‌ای این اختلال مغزی هنوز شناخته نشده است.

غذاهای مفید برای مبتلایان به پارکینسون

سلامت نیوز-*دکتر لادن گیاهی: حدود 200 سال پیش پزشك انگلیسی به نام جیمز پاركینسون برای اولین بار این بیماری را معرفی كرد، اما علت زمینه‌ای این اختلال مغزی هنوز شناخته نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، این بیماری در میان تمام اقوام و فرهنگ‌ها دیده می‌شود. این بیماری غالبا بعد از سن 40 سالگی و  بیشتر در مردان بروز می‌كند. در بیماری پاركینسون سلول‌های ماده خاكستری مغز كه  محل تولید ناقل عصبی شیمیایی دوپامین است، بتدریج از بین می‌رود. ‌دوپامین ناقل عصبی شیمیایی است که در كنترل حركات نقش دارد.


علائم پارکینسون

با كاهش تولید دوپامین، کاهش و ‌اختلالات حركتی در فرد دیده می‌شود. تونسیته عضلات به حدی بالا می‌رود كه باعث خشكی و سفتی مفاصل و حتی لرزش‌ اندام‌ها به هنگام استراحت می‌شود. مبتلایان معمولا دچار اختلال تکلم می‌شوند. ضعف،‌ از دست رفتن اشتها، خمیدگی و برهم خوردن حرکات از مشخصات بارز پاركینسون هستند.


درمان‌های رایج پارکینسون

بیماری پاركینسون قابل درمان نیست، اما با استفاده از داروهایی نظیر لوودوپا كه در بدن به دوپامین تبدیل می‌شوند، می‌توان علائم بیماری را تخفیف داد. معمولا لوودوپا همراه با كاربیدوپا که زمان اثر بخشی لوودوپا را افزایش می‌دهد تجویز می‌گردد. به هنگام تجویز دوز لوودوپا باید به عوارض جانبی آن توجه نمود. اگر بیمار بعد از مدتی به لوودوپا پاسخ ندهد، می‌توان از داروهای بروموکریپتین و آمانتادین استفاده  نمود و بعداز مدتی دوباره لوودوپا را تجویز کرد. رساندن مداوم و تدریجی لوودوپا به بیمار به كاهش پیشرفت علائم كمك قابل توجهی می‌كند.


غذاهای مفید برای پارکینسون

فیبر و پارکینسون

غلات سبوسدار، برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوسدار برای مبتلایان به پاركینسون كه دچار یبوست هستند بسیار مفید است.

غذاهای نرم و پارکینسون

ماست، عدس پخته،  پودرشیر و پوره سبزیجات برای بیمارانی كه مشكلات بلع دارند مناسب است.

آلو باعث تحریک مستقیم عضلات صاف دیواره كولون شده و به افزایش سرعت حركت مدفوع كمك می‌كند. بنابراین آلو برای درمان یبوست مفید است.

میوه ها و پارکینسون

انجیر و سایر میوه‌های خشك و تازه نیز در غلبه بر یبوست موثرند.

مایعات و پارکینسون

مایعات، دریافت 8 تا10 لیوان آب و مایعات برای حفظ تعادل آب در بدن و كمك به پیشگیری از یبوست موثر است.
مواد غذایی كه باید در پارکینسون پرهیز شوند

پروتئین و پارکینسون

غذاهای غنی از پروتئین نظیر گوشت، ماكیان، ‌ماهی، ‌تخم‌مرغ، شیر،‌ پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی بهتر است به مقدار كم مصرف شوند. البته پزشكان و محققین همچنان نظریه‌های متفاوتی در این زمینه دارند. اما در هر صورت چنین به نظر می‌آید كه پروتئین می‌تواند با جذب لوودوپا در مغز تداخل كند، از اینرو اثربخشی این دارو هنگامی که همراه یا بعد از غذای غنی از پروتئین مصرف شود، کاهش می‌یابد.

محدودیت شدید دریافت پروتئین در طی روز بر روی  برخی مبتلایان به پاركینسون شدید با بهبود قابل توجهی در پاسخ به لوودوپا همراه است. در طی روز تنها 10 گرم پروتئین به بیماران داده می‌شد و مابقی پروتئین مورد نیاز (9/0- 8/0گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) در میان‌وعده عصر و وعده قبل از خواب تامین می‌شد. برای یك مرد 70 كیلوگرمی‌ مقدار پروتئین مورد نیاز معادل 60 گرم در روز است. اما از آنجا كه محدودیت شدید پروتئینی ممکن است به كاهش وزن شدید بیانجامد این الگوی غذایی نمی‌تواند برای تمام بیماران مفید باشد. در هر صورت هر گونه تغییر در رژیم غذایی، از جمله محدودیت  در دریافت پروتئین، باید زیر نظر متخصص تغذیه و با مشورت پزشك متخصص انجام شود.

حبوبات و پارکینسون

حبوبات باعث ایجاد نفخ شدید در برخی افراد می‌شوند. با توجه به اینكه تجمع گاز در شكم از عوارض و ناراحتی‌های همراه با پیشرفت این بیماری است، محدودیت در مصرف مواد غذایی نفاخ توصیه می‌شود.

غذاهای جامد و پارکینسون

مغز دانه‌ها، نان تست سفت، بیسكویت و غذاهای خشك برای افرادی كه دچار مشكلات بلع هستند، می‌تواند خطر ساز باشد.

غذاهای نرم و پارکینسون

سوپ‌ها، ‌آبگوشت، کاستارد و ماست برای بیماران پاركینسون كه دچار لرزش هستند، دشوار است و عدم توانایی در خوردن راحت  غذا می‌تواند بر كاهش اشتهای آنان موثر باشد.

سایر اقدامات در بیماری پارکینسون

    مكمل‌های غذایی که حاوی ویتامین 6B هستند باید به کلی پرهیز شوند. زیرا مقادیر زیاد این ویتامین باعث شكسته شدن لوودوپا قبل از رسیدن به مغز می‌شود.
    دریافت وعده‌های كم حجم اما به دفعات برای كاهش مشكلات ناشی از بلع و سستی در غذا خوردن به علت لرزش دست‌ها و ‌اندام‌ها توصیه می‌شود.
    گفتار درمانی به بهبود مشكلات بلع كمك می‌كند. قرار گرفتن در وضعیت صحیح، غذا خوردن در محیط آرام و با آرامش، استفاده از  برخی لوازم كمكی و نزدیک کردن چانه به سینه قبل از بلع غذا می‌تواند به عمل بلع کمک کند.

*متخصص تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha