دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 207289

رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان با تشریح ماده فوق‌العاده سمی و کشنده خرزهره که روی بافت قلب اثر می‌گذارد، گفت: این گیاه گل‌های قشنگی دارند ولی باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظم قلب و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

گُل‌ قشنگی که باعث ایست قلبی می‌شود

سلامت نیوز: رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان با تشریح ماده فوق‌العاده سمی و کشنده خرزهره که روی بافت قلب اثر می‌گذارد، گفت: این گیاه گل‌های قشنگی دارند ولی باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظم قلب و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، شاهین شادنیا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره گیاه خرزهره اظهار داشت: مسمومیت گیاهی با گیاه خرزهره خیلی شایع اتفاق می‌افتد و زیاد هم دیده می‌شود به این خاطر که بیشتر در دسترس شهروندان بیشتر قرار دارد.

وی ادامه داد: خیلی از افراد این گیاهان را در باغچه‌هایشان می‌کارند چون اعتقاد بر این است که گیاه خرزهره باعث می‌شود پشه‌ها از محیط منزل دور شوند. از این رو مردم این گیاه را در حیاط و یا باغچه‌های منزلشان می‌کارند؛ حتی این گیاه را در کنار خیابان‌ها و پارک‌ها نیز مشاهده می‌کنیم.

این متخصص سم شناسی در ادامه بیان کرد: تمام قسمت‌های این گیاه اعم از گل، دانه، برگ و ساقه اش حاوی یک ماده سمی است که روی بافت قلب اثر می‌کند، اثرات شبیه به دارویی مثل دیگوکسین را دارد که روی قلب اثر می‌کند و می‌تواند باعث ایست قلبی و ایجاد ضربانات نامنظمی در قلب شود و در نهایت منجر به مرگ افراد می‌شود.

رئیس بخش ای سی یو مسمومین بیمارستان لقمان حکیم خاطرنشان کرد: به همین خاطر ما توصیه می‌کنیم که اگر در باغجه منازلمان این گیاهان را داریم و یا اگر در پارکها می‌رویم و و این گیاهان را می‌بینیم؛ خیلی مراقبت کنیم بچه‌هایمان چون گل‌های قشنگی دارند این گل‌ها را بو نکنند و به دهانشان نبرند؛ چرا که این ماده فوق‌العاده سمی و کشنده است و درمان اختصاصی که باید برای آن انجام شود متاسفانه خیلی گرانقیمت است و هزینه بسیار بالایی دارد و بسیاری از موارد تا شروع درمان ممکن است زمان زیاد ببرد و ناخواسته منجر به مرگ افراد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha