دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

بیرون‌زدگی چشم یا اگزوفتالمی نوعی عارضه است که کره چشم در مقایسه با حالت طبیعی مقداری به جلو متمایل می‌شود.

چرا چشم‌ها از حدقه بیرون می‌زند؟

سلامت نیوز:بیرون‌زدگی چشم یا اگزوفتالمی نوعی عارضه است که کره چشم در مقایسه با حالت طبیعی مقداری به جلو متمایل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، حیدر سلطان‌خواه متخصص چشم پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه ضایعات حدقه چشم گاهی بدخیم است، عنوان کرد: این ضایعات از طریق اشک، عصب، پوست، سینوس‌ها و یا مغز وارد حدقه چشم می‌شود.

این متخصص چشم پزشکی اختلالات تیروئیدی را از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری اگزوفتالمی در چشم خواند و گفت: بیرون زدن حدقه از چشم یا همان عارضه اگزوفتالمی زمانی پدید می‌آید که کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری به جلو متمایل شود.

سلطان‌خواه به واکنش ایمنی بین غده تیروئید و چشم اشاره کرد و افزود: ورم نسوج پشت کره چشم باعث تجمیع گلبول‌های خونی و ماده پلی ساکارید پشت چشم و افزایش ضخامت عضلات خارجی دور این عضو بدن می‌شود که در نتیجه بروز بافت فیبروز در کاسه چشم و تشدید عارضه اگزوفتالمی در افراد را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه عارضه حدقه چشم همان اگزوفتالمی است، اظهار داشت: در این بیماری چشم افراد نسبت به حالت طبیعی براق تر و بزرگ تر  است و بیشتر مبتلایان به تیروئید در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

این متخصص چشم پزشکی افزود: بروز غده در چشم، درد، دوبینی ،انحراف چشم، تاری دید و افتادگی پلک از مهمترین علائم بروز بیماری در حدقه چشم است.

سلطان خواه به راه های تشخیص این عارضه اشاره کرد و گفت: با مراجعه به پزشک و انجام معاینه و ام آر آی و سی تی اسکن می توان از تشدید عارضه حدقه چشمی جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: بیماری اگزوفتالمی یا همان بیرون زدگی حدقه باعث تاری دید، زخم در قسمت قرنیه و کاهش بینایی در افراد می شود. برای جلوگیری از بروز عوارض چشمی بهتر است هنگام مشاهده هرگونه ناهماهنگی بین چشم ها به متخصص مراجعه شود،

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه برای بهبود چشم در زمان عفونت حدقه باید به صورت کامل تومور از محل آسیب دیده خارج شود، تاکید کرد: بعد از اتمام عمل جراحی انجام مراحل درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث بهبود این عارضه چشمی می شود.

سلطان خواه یادآور شد: برای بهبود عارضه اگزوفتالمی در اعمال جراحی که خروج کامل تومور از چشم امکان پذیر نیست، از روش درمانی پاتولوژی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha