دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

در ادامه واگذاری سوله‌های مدیریت بحران به بانک‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و شهربازی‌ها که پیش از این واکنش و اعتراض اعضای شورا را هم به دنبال داشت، «شرق» از واگذاری یکی دیگر از این سوله‌ها مطلع شده است؛ سوله‌ای که حالا مدت‌هاست به سالنی ورزشی با عنوان خانه جودوی علی حیدر تبدیل شده است. این سوله مدیریت بحران که در منطقه ١٦ به عنوان یکی از محلات محروم تهران واقع است، سال‌هاست در اختیار حسن کردمیهن قرار دارد؛ نام کردمیهن در جریان حمله به سفارت عربستان و تشکیل دادگاه برای این موضوع، اعلام و رسانه‌ای شد.

سوله مدیریت بحران خانه جودو شد

سلامت نیوز: در ادامه واگذاری سوله‌های مدیریت بحران به بانک‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و شهربازی‌ها که پیش از این واکنش و اعتراض اعضای شورا را هم به دنبال داشت، «شرق» از واگذاری یکی دیگر از این سوله‌ها مطلع شده است؛ سوله‌ای که حالا مدت‌هاست به سالنی ورزشی با عنوان خانه جودوی علی حیدر تبدیل شده است. این سوله مدیریت بحران که در منطقه ١٦ به عنوان یکی از محلات محروم تهران واقع است، سال‌هاست در اختیار حسن کردمیهن قرار دارد؛ نام کردمیهن در جریان حمله به سفارت عربستان و تشکیل دادگاه برای این موضوع، اعلام و رسانه‌ای شد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه می نویسد: اگرچه در سال‌های اخیر بارها در صحن علنی شورای شهر تهران درباره نحوه اداره و کاربری سوله‌های مدیریت بحران در زمان غیربحران و نوع استفاده مردم از آنها، بحث و انتقاد وجود داشت و بارها درباره موضوع بازپس‌گیری سوله‌های بحران از سازمان مدیریت بحران و مدیریت مستقیم روی این مجموعه‌ها صحبت شده؛ اما این مجموعه‌ها همچنان سرشار از ابهام اداره می‌شوند. مرداد امسال بود که رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، از فروش و اجاره تعدادی از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران از سوی شهرداری تهران خبر داد. او با ارائه مستنداتی، از اجاره و فروش شش سوله مدیریت بحران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داد و گفت: پایگاه سوله بحران پارک طالقانی در منطقه سه به باغ‌موزه دفاع مقدس، پایگاه شهید عبادی در منطقه چهار به سازمان فرهنگی و هنری، پایگاه شهید آبشناسان در منطقه چهار به شهربازی کودکان، پایگاهی در منطقه ۱۴ به معاونت اجتماعی شهرداری تهران و پایگاهی دیگر در منطقه ١٦ به مؤسسه‌ای مذهبی به نام بهشت موعود اجاره داده شده؛ همچنین پایگاهی دیگر در منطقه ١٢ به بانک شهر فروخته شده است. او چندی بعد با تکرار این خبر و اینکه این روند همچنان ادامه دارد، گفت: سوله‌های مدیریت بحران در مناطق به برنامه‌های تلویزیون اختصاص یافته و سوله بحران منطقه دو در اختیار برنامه خندوانه، سوله بحران منطقه ١٢ در اختیار برنامه اکسیر است وسوله منطقه سه برای برنامه محرمانه، سوله منطقه پنج برای برنامه عمو پورنگ و سوله بحران در منطقه چهار برای شهربازی کودک اجاره شده است.


از آنچه این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد و پاسخی که شهرداری تهران به این موضوع نداد و روندی که ادامه دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که چنین روندی در گذشته، حال و آینده همچنان ادامه دارد و با این حساب حتی اگر شهروندان شهر هم بدانند بر سر اموال عمومی شهر چه می‌آید و چه استفاده‌‌هایی از آنها می‌شود، باز هم شرایط تغییری نمی‌کند؛ چراکه توافق‌ها و قراردادها جای دیگری بسته شده‌اند. اما آیا اعتراض‌های مردمی درباره استفاده‌های غیر از سوله‌های بحران می‌تواند به نتیجه برسد؟ شهروندان یک محله در جنوب تهران که بعد از سال‌ها شاهد ایجاد یک سوله مدیریت بحران در محله خود بوده‌اند و امیدوارند بتوانند از خدمات آن در شرایط غیربحران استفاده کنند، چه میزان دلخور خواهند شد وقتی بدانند سوله مدیریت بحران محله‌شان سال‌هاست در اختیار و انحصار یک فرد خاص با جریان همراه خود است؟ محله باغ آذری در منطقه ١٦ تهران، سال‌هاست که از این موضوع رنج می‌برد و اعتراضش را هم بارها به اعضای شورا و مدیران محلی و شهردار شهرشان رسانده‌اند؛ اما به نتیجه نرسیده‌اند.


ماجرا از این قرار است که سوله مدیریت بحران ازقضا و اتفاقی یا کاملا هماهنگ‌شده در نزدیکی مسجدی به نام مسجد قدس در محله باغ آذری ایجاد شده. جوهری، عضو شورایاری محله باغ آذری منطقه ١٦، در این رابطه در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «ما بارها در جلسات علنی و غیرعلنی به آقایان درباره این سوله و استفاده افراد خاص، تذکر دادیم و خواستیم این سوله را برای مردم بگذارند؛ اما توجه نکردند». جوهری می‌گوید: «آقای کردمیهن که حالا چند سالی است معروف شده، از حدود پنج سال قبل این سوله مدیریت بحران را با گروهی که همراهش هستند، آن را به محل تجمع و تمرین کلاس ورزشی جودو و حالا هم فوتسال گذاشته‌اند». این عضو شورایاری محله باغ آذری تهران می‌گوید: «این کلاس‌ها برای نیروهای داخلی همین گروه است و از اهالی محل، نوجوانان و جوانان محلی کسی را وارد نمی‌کنند».


جوهری به تماس‌ها و نامه‌های مختلفی که درباره  این سوله بحران از سال‌ها قبل داشته‌اند اشاره کرد و گفت: «این موضوع را به آقای چمران، رئیس شورای شهر، به آقای سروری، کمیسیون حقوقی و آقای پیرهادی که عضو هیئت‌رئیسه و مسئول بسیج شهرداری تهران است، گفتیم؛ اما پاسخی ندادند و این روند همچنان ادامه دارد». او به جلسه‌ای که شورایاران منطقه ١٦، دوازدهم آبان سال جاری در حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، داشته‌اند اشاره کرد و گفت: «من در آن جلسه به طور صریح مسئله این سوله بحران را در کنار سایر مسائل مطرح کردم و نام آقای کردمیهن را هم آوردم و گفتم از ما بهتران از اموال عمومی استفاده غیر می‌کنند و شما باید جلوی این کار را بگیرید؛ اما آقای قالیباف با خنده سرش را تکان داد؛ همین».


محله‌ای که از آن صحبت می‌شود، در خیابان بخارایی شمالی و ضلع غربی پارک بزرگ بعثت است؛ محله‌ای از محلات نسبتا محروم از نظر سرانه‌های شهری که تنها اندکی در سال‌های گذشته این سرانه‌های ورزشی و فضای سبز و فرهنگی‌شان رشد داشته است. جوهری می‌گوید: «ما از این افراد شناخت زیادی نداریم و جبهه‌گیری‌ای هم نسبت به آنها وجود ندارد و تنها مسئله ما گرفتن حق و حقوق مردم است».


به گزارش «شرق»، مجموعه‌ای که اهالی محله باغ‌آذری به آن اعتراض دارند و می‌گویند محله استفاده و تردد ازمابهتران شده است، به نام خانه جودو «علی حیدر» محل برگزاری کلا‌س‌های جودو است که یکی از استادان اصلی آن حسن کردمیهن است.


دراین‌باره تلاش شد تا با شهردار منطقه ١٦ صحبت کنیم و به تماس‌ها جواب داده نشد، اما محسن پیرهادی، مسئول بسیج شهرداری تهران و عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران که در جریان این موضوع بود پاسخ داد و گفت: «در این مورد چندبار پیگیری و مکاتبه داشتم و از دو طرف خواستم تا درجلسه‌ای موضوع را حل‌وفصل کنند. از نظر من این مؤسسه و مدیر آن ظرفیت‌های خوبی در کارهای جهادی دارند و می‌توانند محرومیت‌های این محلات محروم را جبران کنند». او در پاسخ به این سؤال که آیا از تغییر کاربری این سوله آگاهی دارد یا نه، گفت: «من از نحوه واگذاری این سوله اطلاع دقیقی ندارم، اما تغییر کاربری سوله‌های بحران در شرایط غیربحرانی مسئله جدیدی نیست و مشکلی وجود ندارد».


کردمیهن سال‌ها قبل‌تر از انتخابات سال ٩٢ و برنامه‌های انتخاباتی شهردار تهران در شهر کرج هیئت مذهبی و مؤسسه فرهنگی و سفرهای جهادی و... داشت و به‌واسطه نفوذ در کرج هم بود که ستادهای محمدباقر قالیباف بخشی از بار تبلیغات را البته با تمایل و رضایت به او محول کردند. از کردمیهن در ستادها و گردهمایی‌های چندهزارنفری انتخاباتی تصاویر و فیلم‌های زیادی وجود دارد که به‌عنوان‌نمونه در یکی از صحبت‌های خود درباره قالیباف این‌طور می‌گوید: «این مرد از کودکی وقف اسلام بوده است، از هشت سال جنگ، ١٠ سال در جنگ بوده، از کردستان تا مرصاد بوده».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha