ریزگردهای اراك، سولفات سدیم است كه موجب مبتلا شدن به انواع سرطان می‌شود.طبق برآوردها روزانه درحدود 80 تن گاز سرطان‌زا فلوراید توسط صنایع وارد هوای شهر اراك می‌شود.

صنایع آلاینده عامل ابتلای ۶۵۰۰ نفر به سرطان در اراك/چرا گازهای سرطان‌زا پایش نمی‌شوند؟

سلامت نیوز: ریزگردهای اراك، سولفات سدیم است كه موجب مبتلا شدن به انواع سرطان می‌شود.طبق برآوردها روزانه درحدود 80 تن گاز سرطان‌زا فلوراید توسط صنایع وارد هوای شهر اراك می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون می نویسد: این روز ها زندگی مشقت‌بار مردم خوزستان به داغ‌ترین خبر كشور تبدیل شده است اما كسی از حال و روز مردم اراك خبر دارد؟

مردمی كه در گردی از خاك و غبار از سولفات‌سدیم زندگی می‌كنند. جان مردم اراك در سایه گازهای سرطان‌زایی كه صنایع آلاینده این كلان‌شهر بی محابا تولید می‌كنند، در خطر است. براساس آمار دانشگاه علوم پزشكی اراك،6500بیمار سرطانی در اراك شناسایی شده‌ است كه به‌گفته كارشناسان محیط‌زیست تعداد بیماران سرطانی اراك حتی بیش از این آمار است. طی چند دهه گذشته بسیاری از كارشناسان محیط‌زیست و بهداشت نسبت به بحران زیست محیطی در اراك هشدار داده‌اند ولی گوش شنوایی برای آن نبوده است. اكنون كلان‌شهر اراك وارد بحران زیست محیطی شده است و مسئولان همچنان در خواب هستند.

6500 بیمار سرطانی؛ قربانی صنایع آلاینده

به‌گفته رییس دانشگاه علوم پزشكی اراك تا کنون6500 بیمار مبتلا به سرطان در این استان شناسایی شده كه صنایع آلاینده از عوامل بروز این بیماری بوده است.اراك، یكی از آلوده‌ترین كلان‌شهرهای كشور است كه سهم مردم آن از صنایع بزرگ و كوچك آلاینده‌اش،تنها بیماری‌های لاعلاجی است که دامن گیرشان می شود. حسن طاهر احمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گفته است‌:«در حال حاضر 6500 بیمار مبتلا به سرطان در این استان شناسایی شده‌اند. مساله صنایع استان و ارتباط آلایندگی آن‌ها با بروز این بیماری ها در دست بررسی است و قطعا آلودگی، یکی از عوامل بروز این بیماری‌هاست. با وجود 6500بیمار مبتلا به سرطان در استان مرکزی، تنها بیمارستان تخصصی سرطان در غرب کشور، بیمارستان آیت ا... خوانساری اراک می باشد که ۶۴ تخت دارد و گاها روزانه در این بیمارستان بیش از ۶۰ بیمار مبتلا به سرطان در نوبت بستری هستند».

بادهای سرطان‌زا

سیاوش آقاخانی، كارشناس محیط زیست درباره آلودگی هوا در اراك به «قانون» گفت:«آلودگی هوای شهر اراك در وضعیت حادی قرار دارد. این شهر از معدود شهرهای كشور است كه علاوه‌بر آلودگی خودروها و ریزگردها، مشکل آلایندگی صنایع را نیز دارد. در بسیاری از شهرهای كشور آلایندگی با وزش باد و بارندگی از بین می‌رود و وضعیت هوا در شرایط سالم قرار می‌گیرد اما در اراك اتفاق دیگری رخ می‌دهد. در اكثر مواقع، بادهای اراك از سمت جنوب غربی شهر می‌وزند كه به‌دلیل قرارگیری واحدهای صنعتی آلاینده در جنوب غربی شهر ، این بادها میزان آلودگی هوای اراك را افزایش می‌دهند. همچنین بادهای شمال غربی نیز ریزگردهای تالاب میقان را به شهر اراك می‌آورد».

وضعیت اراك از اهواز حادتر است

نوع ذرات آلاینده شهر اراك یكی از نگرانی‌های فعالان محیط زیست كشور درخصوص وضعیت شهر اراک است. براساس شواهد ریزگردهای پایه سولفات سدیم در ذرات آلاینده اراك وجود دارد كه این ذرات موجب شیوع انواع بیماری‌های مانند سرطان در اراك شده است. آقاخانی در این‌باره گفت:« ریزگردهای اهواز به بحث داغ محافل زیست محیطی كشور تبدیل شده است. مساله مهم درباره ریزگردهای اهواز این است كه جنس آن از سیلیس است اما ریزگردهای اراك پایه سولفاته دارد. ریزگردهای اراك، رس نیست كه تنها مشكلات تنفسی ایجاد كند بلكه سولفات سدیم است كه موجب مبتلا شدن به انواع سرطان می‌شود. تالاب میقان، بزرگ‌ترین معدن سولفات سدیم خاورمیانه است. ریزگردهای این تالاب كه سولفات سدیم است، سلامت مردم اراك را تهدید می‌كند». او ادامه داد:« تمامی این شرایط باعث شده است كه اراك از لحاظ بروز بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در شرایط بحرانی قرار گیرد و متاسفانه بیماری‌هایی همانند سرطان‌های دستگاه تنفسی و سرطان‌های مرتبط با خون و موارد اینچنینی شایع شود. براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اراک، 6500 بیمار سرطانی در این شهر وجود دارد اما به‌نظر من تعداد بیماران سرطانی اراك بیش از این آمار است ؛چراكه بسیاری از بیماران سرطانی اراك برای معالجه به تهران و دیگر شهرهای كشور مراجعه می‌كنند».

گازهای سرطان‌زا پایش نمی‌شوند

حال پرسش این است باتوجه به آلایندگی صنایع كلان‌شهر اراك چرا تاكنون سازمان محیط‌زیست و استانداری اراك و دیگر دستگاه‌ها و ادارات مربوطه اقدامی برای برخورد با این صنایع آلاینده انجام نداده‌اند؟ آقاخانی در پاسخ به این پرسش‌گفت:«مساله‌ای كه درباره صنایع آلاینده و نحوه پایش آن وجود دارد، این است كه برخی ذرات آلاینده پایش نمی‌شوند. به‌عنوان مثال شبكه پایش آلودگی هوای شهر اراك، تنها پایش پنج ذره آلاینده را اندازه‌گیری می‌كند كه شامل ذرات آلاینده نیتروژن، كربن، اوزن و ذرات ریزگردهایی به‌اندازه ۲.۵ میكرون و 5 میكرون می‌شود. نكته جالب توجه اینجاست كه ذرات فلوراید به‌هیچ وجه اندازه‌گیری و پایش نمی‌شود. كارخانه آلومینیوم اراك به‌عنوان یكی از شاخص‌ترین صنایع اراك، ذرات آلاینده‌ای همانند فلوراید تولید می‌كند. این آلودگی در شبكه پایش شهر اراك هیچ‌گاه اندازه‌گیری نمی‌شود. اگر این پایش انجام شود، به عمق فاجعه در كلان‌شهر اراك پی‌خواهیم برد. گازهای فلوراید و HF سرطان‌زا هستند. متاسفانه طبق برآوردها درحدود 80 تن روزانه فلوراید وارد هوای شهر اراك می‌شود و انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها را ایجاد می‌كند؛ گازهای سرطان‌زایی كه تاكنون دیده و محاسبه نشده‌اند».

پرونده 30 ساله صنایع آلاینده

آقاخانی یادآور شد:« پرونده كارخانه ایرالكو به‌عنوان صنایع آلاینده بعد از گذشت 30 سال همچنان باز است. متاسفانه در هر دوره به بهانه‌های اشتغال‌زایی و بیكاری كارگران، مدیران ارشد استان، این كارخانه را تعطیل نكرده‌اند. موضوعی كه مدیران ارشد استان به آن توجه نكرده‌اند، این است كه سلامت چهار هزار كارگر این كارخانه و مردم شهر اراك به‌دلیل تولید گازهای سرطان‌زا این كارخانه در معرض خطر است. شهر اراك در وضعیت حادی از لحاظ آلاینده‌های زیست محیطی قرار دارد. اگر اقدام جامع مبنی بر مدیریت این آلودگی‌ها صورت نگیرد و طرحی كه به‌عنوان طرح جامع كاهش آلودگی هوای شهر اراك است تهیه و اجرایی نشود، شاهد سونامی سرطان در این كلان‌شهر خواهیم بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha