محمد حسین قربانی می گوید:‌ در بودجه سال 96، مالیات سیگار نسبت به سال 95 كاهش یافت و متأسفانه با فشار مافیای دخانیات نتوانستیم صحن مجلس را برای افزایش مالیات سیگار و حتی ثبات آن قانع كنیم.

تخفیف 500 درصدی سیگار به نفع جیب مافیا

سلامت نیوز:محمد حسین قربانی می گوید:‌ در بودجه سال 96، مالیات سیگار نسبت به سال 95 كاهش یافت و متأسفانه با فشار مافیای دخانیات نتوانستیم صحن مجلس را برای افزایش مالیات سیگار و حتی ثبات آن قانع كنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، با وتو شدن افزایش مالیات بر دخانیات در مجلس دهم به گفته رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، بسیاری از سیگارهای وارداتی را می‌توانید به یك پنجم قیمت كشور تولیدكننده خودشان خریداری كنید. این همه لطف در حق اهالی دود و سیگار هم با پیشنهاد یكی از نمایندگان مجلس دهم كلید خورد؛ ‌پیشنهادی كه به موجب آن منبع محاسبه مالیات مواد دخانی به جای محاسبه قیمت خرده‌فروشی به قیمت در كارخانه تغییر كرد و با این تغییر میزان مالیات اخذ شده از مواد دخانی به نصف و حتی یك پنجم قیمت كاهش می‌یابد. این مصوبه مجلس اما انگار نتوانسته شورای نگهبان را قانع كند و به دلیل ابهامات این طرح و همچنین كاهش درآمد دولت از مالیات مصوبه كاهش مالیات سیگار به مجلس برگشت خورده است.

مافیای دخانیات و سیگار انگار زورشان بر سلامت مردم و حتی بر درآمدزایی برای دولت می‌چربد و با فشار به مجلس توانستند بر خلاف تعهدات ایران به كنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات، مالیات بر سیگار را آنقدر كاهش دهند كه حالا به گفته خسرو صادق‌نیت، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت بسیاری از سیگارهای وارداتی به یك پنجم قیمت كشور تولیدكننده خودشان فروخته می‌شود و دلیل آن این است كه در كشور تولید‌كننده، مالیات زیادی برای آن اخذ می‌شود، در حالی كه در كشور ما این محصول به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد. به گفته وی این موضوع (منبع محاسبه مالیات مواد دخانی به جای محاسبه قیمت خرده‌فروشی به قیمت در كارخانه) هر چند در صحن علنی تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، اما شورای نگهبان به دلیل ابهاماتی كه بر آن وارد بود و همچنین به دلیل كاهش درآمد دولت از محل اخذ مالیات با آن مخالفت كرد و این طرح برگشت خورد و قرار است مجدداً همین روزها در صحن مجلس بررسی شود.
 
الطاف دولت و مجلس به دودی‌ها
مافیای سیگار در كشورمان آنقدر قدرتمند است كه بتواند سالانه هزار تریلی سیگار را به صورت قاچاق وارد كشور كند و آب هم از آب تكان نخورد. اكبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در این باره اینگونه توضیح می‌دهد: «‌بنده مدعی آن هستم كه ورود سالانه یك هزار تریلی سیگار قاچاق نیست، قاچاق تعریف و تفسیر دارد، زیرا چطور می‌شود یك هزار تریلی سیگار وارد كشور شود و با یك قیمت یكسان در همه ایران هم به فروش برسد و نیروهایی هم كه مسئول مبارزه با قاچاق هستند متوجه نشوند!» آنطور كه رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت می‌گوید، براساس پژوهشی كه در كشورهای مختلف انجام شده افزایش مالیات بر مواد دخانی یكی از روش‌های كاهش مصرف دخانیات است، اما در كشور ما مالیات سیگار جزو كمترین اقلام مالیاتی كشور است و در این زمینه جزو چند كشور آخر دنیا هستیم و می‌توان گفت با كشوری همچون افغانستان هم‌رتبه‌ هستیم.
وی تصریح می‌كند: هم اكنون در كشور ما بین قیمت تولید سیگار و قیمت فروش آن فاصله زیادی وجود دارد و سودی كه در این بین باید در اختیار دولت قرار گیرد به جیب دلالان می‌رود.
صادق نیت در این باره توضیح می‌دهد: مثلاً سیگاری كه قیمت در كارخانه آن 400 تومان است، با 2 هزار تومان به دست مصرف‌كننده می‌رسد و سود ایجاد شده در این وسط به جیب دلالان می‌رود. در حالی كه همین پول می‌توانست در اختیار دولت و مردم قرار گیرد و برای درمان افراد سیگاری و ارتقای وضعیت سلامت افراد جامعه خرج شود.
 
فشار مافیای دخانیات
به گفته عبدالرحمان رستمیان، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، می‌توانستیم با مالیات مناسب بودجه‌ای حدود 10 هزار میلیارد تومان به دست آوریم كه سلامت ورزش و آموزش از آن سود ببرند، اما اكنون یك پنجم آن را هم دریافت نمی‌كنیم. محمد حسین قربانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم هم می‌گوید: با وجود تمام توصیه‌های كارشناسان داخلی و تعهدات ایران در كنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات، در بودجه سال 96، مالیات سیگار نسبت به سال 95 كاهش یافت و متأسفانه با فشار مافیای دخانیات نتوانستیم صحن مجلس را برای افزایش مالیات سیگار و حتی ثبات آن قانع كنیم.

بنا به تأكید وی ایران با امضای كنوانسیون جهانی مبارزه با دخانیات، تعهداتی را برای كاهش مصرف دخانیات پذیرفته است كه افزایش مالیات سیگار به عنوان یكی مهم‌ترین اهرم‌های كاهش مصرف، یكی از آنهاست، اما مالیات بر دخانیات در بودجه كشور كاهش یافت.
نایب رئیس دوم كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تلاش وزارت بهداشت و مجلس در سال 95، میزان مالیات دخانیات برای سیگارهای تولید داخل به 20درصد برای تولید مشترك به 30درصد و برای سیگارهای وارداتی به 40درصد رسیده بود، اما با فشارهای خارج از مجلس در قانون بودجه سال 96 میزان مالیات سیگار برای تولید داخل به 10درصد، تولید مشترك به 15درصد، برندهای خارجی تولید داخل به 30درصد و سیگار وارداتی به 40درصد رسید.

از نگاه این عضو خانه ملت با افزایش تولید برندهای خارجی سیگار در داخل اكنون دیگر نیازی به واردات سیگار نداریم، حتی به قاچاق سیگار به كشور نیز دیگر نیازی نیست. از سوی دیگر میزان مصرف سیگار در كشور با جهشی 35 میلیاردی از 65 میلیارد نخ در سال به 100 میلیارد نخ رسیده و هم اكنون روزانه 20 میلیارد تومان از سرمایه‌های جیب مردم برای دخانیات و درمان عوارض آن هزینه می‌شود.  به گفته قربانی بیماری‌های قلبی- عروقی ناشی از دخانیات در حال افزایش است و از هر چهار نفری كه به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، سه نفر به علت مصرف دخانیات به این بیماری دچار می‌شوند.  حالا باید دید با مهر بازگشت شورای نگهبان بر طرح كاهش مالیات سیگار، سرنوشت این ماجرا به كجا خواهد رسید؛ آیا نمایندگان مردم در مجلس با چشم بستن بر لابی‌های مافیای دخانیات به سلامت مردم و افزایش بودجه دولت رأی می‌دهند یا به نفع اهالی دود و دخانیات!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha