یک مقام مسئول کارگری می‌گوید کارفرمایان چون زورشان نمی‌رسد که حقشان را از دولت بگیرند ضعیف کشی کرده و مشکلاتشان را به دستمزد کارگران گره می‌زنند.

کارفرماها مشکلاتشان را به دستمزد گره نزنند!

سلامت نیوز:یک مقام مسئول کارگری می‌گوید کارفرمایان چون زورشان نمی‌رسد که حقشان را از دولت بگیرند ضعیف کشی کرده و مشکلاتشان را به دستمزد کارگران گره می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فتح اله بیات  توجه به سبد معیشت کارگران در تعیین مزد سال آینده را ضروری و حیاتی دانست.

وی درباره موضع برخی کارفرمایان که دولت را مسئول هزینه‌های مسکن، آموزش و درمان کارگران می‌دانند، گفت: همیشه در زمان تعیین دستمزد این حرفها را می‌شنویم و می‌گویند دولت به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. درست است که در قانون اساسی تامین مسکن و آموزش وظیفه دولتها است و ربطی به کارفرما ندارد ولی کارگران چقدر حق مسکن می‌گیرند که به ضرر کارفرمایان تمام شود؟

بیات افزود: در حال حاضر بیشتر کارفرماها مقروض و بدهکارند و البته عده‌ای هم ضعفهایی مثل فرار مالیاتی یا بدهی بانکی دارند و به نوعی دستشان زیر سنگ دولت است بنابر این چون زورشان به دولت نمی‌رسد که حقشان را بگیرند ضعیف کشی می‌کنند و مشکلاتشان را به دستمزد کارگران گره می‌زنند.

به گفته رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کارگران در مشکلات کارفرمایان مقصر نیستند و از انصاف و عدالت به دور است که تاوان مشکلات کارفرمایان را بپردازند.

او با تاکید بر ارتباط بهره‌وری با رضایت خاطر نیروی کار افزود: کارگری که حقوق مکفی نمی‌گیرد و خانواده اش تامین نمی‌شود نمی‌تواند بنگاه را به بهره‌وری برساند. بهره‌وری با امنیت شغلی کارگر در ارتباط است و لازم و ملزوم هم است لذا نمی‌توانیم تولید و کیفیت و بهره‌وری را از کارگر بخواهیم ولی حقوق و دستمزد اندک و ناچیزی به او بدهیم.

این مقام مسئول کارگری در عین حال مصوبه معافیت مالیاتی مجلس را موجب تضعیف جامعه کارگری دانست و گفت: نباید بین مالیات کارگران و کارمندان تبعیض قایل شویم.

وی افزود: موضوع همسان سازی مالیات کارمندان و کارگران چند سالی است که مطرح می‌شود و قبلا هم چنین مصوبه‌ای وجود داشت اما سقف معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان یکسان اجرا می‌شد اکنون هم همان دو میلیون تومان است و نباید فاصله ۵۰۰ هزار تومانی وجود داشته باشد.

بیات متذکر شد: شاید این مصوبه در مورد کارگران حداقل‌بگیر بی تاثیر باشد ولی در بسیاری از واحدها و بخشها هستند مدیران و سرپرستان کارخانه یا کارگاه که حقوق بیش از دو میلیون می‌گیرند و با این مصوبه متضرر می‌شوند.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha