مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس گفت که نابودی 6 میلیون و 500 هزار هکتار از جنگل های حوزه زاگرس در حدود 70 سال اخیر یک فاجعه جدی زیست محیطی به شمار می رود.

نابودی بیش از6 میلیون هکتار از جنگل های زاگرس فاجعه زیست محیطی است

سلامت نیوز:  مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس گفت که نابودی 6 میلیون و 500 هزار هکتار از جنگل های حوزه زاگرس در حدود 70 سال اخیر یک فاجعه جدی زیست محیطی به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، زاگرس رشته کوهی در غرب و جنوب ایران است که از کرانه های دریاچه وان در کشور ترکیه آغاز و پس از عبور از استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال وبختیاری، خوزستان و لرستان تا فارس، کرمان و هرمزگان ادامه می یابد.


دامنه رشته کوه زاگرس به شمال کشور عراق نیز امتداد دارد.
ناحیه رویشی حوزه زاگرس شامل سلسله جبال زاگرس وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران است.
جنگل های بلوط حوزه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و تا جنوب غرب ایران (استانهای کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را شامل می شود.


11 استان کشور در ناحیه رویشی حوزه زاگرس واقع شده اند.
شیرین ابوالقاسمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: مهمترین عوامل تخریب جنگل ‌های حوزه زاگرس شامل بهره‌ برداری ناپایدار، تغییر کاربری زمین ها و چرای بی‌ رویه دام بوده و روند تخریب نیز در سال‌ های اخیر بیش از گذشته شده است.
وی افزود که حوزه زاگرس در گذشته 12 میلیون هکتار جنگل داشت که هم اینک حدود پنج میلیون و 500 هزار هکتار آن باقی مانده است.
ابوالقاسمی بدون ارائه آمار، بیان کرد: بالاترین نرخ فرسایش جنگل ها در حوزه زاگرس اتفاق می افتد.
وی عنوان کرد که به منظور حفاظت و احیای جنگل های حوزه زاگرس برنامه بلند مدت تدوین شده و در برنامه ششم توسعه کشور نیز این امر مورد توجه قرار گرفته است.


ابوالقاسمی ابراز داشت: صیانت از جنگل ها مستلزم همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و کاهش بخشی نگری است.
مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس گفت که حفاظت جنگل ها و مراتع با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه پایدار در بخش هایی از جمله کشاورزی، مرتعداری، جنگلداری و آب انجام می شود.


ابوالقاسمی اظهار داشت: ناحیه رویش در حوزه زاگرس افزون بر 32 میلیون هکتار بوده و حدود 50 درصد آب شیرین کشور نیز در این حوزه تولید می شود.
وی گفت که حدود نیمی از عشایر ایران در حوزه زاگرس زندگی می کنند که این امر لزوم توجه ویژه به آن را چند برابر کرده است.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha