سندرم چشم خشک یک بیماری بسیار معمول و البته خوش خیم است که درصد قابل توجهی از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه کسانی که 40 ساله به بالا هستند.

سندرم چشم خشک؛ علل رایج، درمان ها و مراقبت های خانگی

سلامت نیوز: سندرم چشم خشک یک بیماری بسیار معمول و البته خوش خیم است که درصد قابل توجهی از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد به ویژه کسانی که 40 ساله به بالا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،سندرم چشم خشک هر کسی را در هر نژادی می تواند تحت تاثیر قرار دهد ولی این اختلال در زنان شایع تر از مردان است.

کاهش تولید اشک و تبخیر سریع آن و اختلال در تولید ترشحات چربی در مبتلایان به این سندرم شایع است. کاهش دید، ضخیم شدن قرنیه، از عوارض ابتلا به سندرم چشم خشک است. احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا (معمولا با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود) از علائم خشکی چشم هستند. پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند.

تولید ضعیف اشک توسط غدد اشکی ممکن است در نتیجه سن، تغییرات هورمونی، بیماری های مختلف خود ایمنی، مانند سندرم شوگرن اولیه، آرتریت روماتوئید، یا لوپوس رخ دهد.

برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی، مسدودکننده های بتا، قرص های ضد بارداری، ممکن است تولید اشک را کاهش دهند.

تاثیرات سندرم خشکی چشم

علاوه بر تاثیر این سندرم روی چشم، این عارضه می تواند منجر به بدتر شدن سلامت عمومی، سلامت عاطفی و عملکرد اجتماعی شود. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به سندرم چشم خشک سه برابر بیش از دیگران مشکلاتی در خواندن، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، و رانندگی دارند.

آب و هوا و دمای محیط نقش بسیار مهمی در ابتلا به خشکی چشم دارند.

درمان سندرم چشم خشک

هنوز درمان و علاج قطعی سندرم خشکی چشم ها شناخته نشده است، اما روش هایی برای درمان عوارض آزاردهنده خشکی چشم وجود دارد.

استفاده از قطره های اشک مصنوعی اولین درمان برای خشکی چشم ها است. این قطره ها را می توان از تمامی داروخانه ها تهیه کرد. اما توجه داشته باشید که قطره های اشک مصنوعی انواع مختلفی دارند و هر شخص بسته به علت بیماری چشمی و تشخیص پزشک باید نوع خاصی از این قطره ها را تهیه کند.

استروئیدهای موضعی نیز در برخی مواقع می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته مصرف این استروئید ها بدون تجویز پزشک هرگز توصیه نمی گردد.در صورت لزوم، بستن دائمی مجاری اشکی مرتبط با بینی توسط عمل جراحی، باعثافزایش رسیدن اشک به چشم ها خواهد شد. در این جراحی سرپایی از داروهای بیهوشی موضعی استفاده می شود و فرد بعد از جراحی هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت های جسمی نخواهد داشت.

مراقبت های خانگی

برای کمک به کاهش علائم سندرم چشم خشک، نکاتی برای مراقبت های خانگی توصیه شده است.

استفاده از دستگاه های مرطوب کننده هوا می تواند مفید باشد.

دوری کردن از محیط های پر گرد و غبار یا مکان هایی که ذرات هوا در آنها بیشتر است علائم خشکی چشم را کاهش می دهد. فیلتر هوا برای کاهش این گرد و غبارها مفید است.

به افراد توصیه می‌گردد از اتاق‌های خیلی گرم، برخورد با باد و سرما و خشک کننده‌های مو (سشوار) و سیگار پرهیز کنند.

استفاده از مکمل‌های امگا 3 و پماد ویتامینAاز درمان‌های دیگر است. بعضی از بیماران با مصرف مکمل‌های حاوی امگا 3 احساس بهبودی می‌کنند.

اگر خشکی چشم به طور عمده با خواندن یا تماشای تلویزیون بدتر می شود، استراحت چشم و ماساژ آن می تواند مفید باشد. بستن چشم به مدت 10 ثانیه و تکرار آن هر 5 تا 10 دقیقه به همراه پلک زدن بیشتر، توصیه می شود.

منبع:medicinenet

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha