رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: 90 درصد بیمارستان های کشور، زباله های بیمارستانی را بی خطرسازی می کنند اما برخی شهرداری ها برای کسب درآمد بیشتر، دوباره پسماندهای بی خطر شده را با زباله های عفونی مخلوط می کنند.

بی خطرسازی 90 درصد زباله های بیمارستانی/شهرداری زباله های عادی و عفونی را مخلوط می کند

سلامت نیوز:  رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: 90 درصد بیمارستان های کشور، زباله های بیمارستانی را بی خطرسازی می کنند اما برخی شهرداری ها برای کسب درآمد بیشتر، دوباره پسماندهای بی خطر شده را با زباله های عفونی مخلوط می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خسرو صادق نیت افزود: هم اکنون حدود 90 درصد بیمارستان های کشور با خرید، نصب و راه اندازی دستگاه های بی خطرسازی زباله های بیمارستانی که عمدتا از نوع دستگاه های اتوکلاو هستند، زباله های عفونی بیمارستانی خود را بی خطر و عادی سازی می کنند تا همراه سایر زباله های عادی از طریق نیروهای شهرداری جمع آوری و دفع شود.


وی گفت: هزینه دفع زباله های عادی با زباله های بیمارستانی بی خطر شده تقریبا یکسان است اما هزینه دفع زباله های عفونی بیمارستانی در صورتی که شهرداری آنها را دفع کند به علت نیاز به تجهیزات بیشتر، گرانتر و چندین برابر است به همین علت برخی شهرداری ها از جمله شهرداری تهران، بی خطرسازی زباله های بیمارستانی را قبول ندارند و دوباره این زباله های عادی شده را به عنوان زباله های عفونی از بیمارستان تحویل می گیرند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به هزینه های زیادی که بیمارستانها برای خرید، نصب و راه اندازی دستگاه های بی خطرسازی زباله بیمارستانی انجام داده اند، این اقدام شهرداری ها کم لطفی در حق بیمارستان های کشور است و ممکن است در آینده، ادامه این خدمت ارزشمند بیمارستانهای کشور را مختل کند.

** بی خطر سازی زباله ها در 90 درصد بیمارستان ها
وی ادامه داد: با وجود این اقدام شهرداری تهران، وزارت بهداشت بر اساس ابلاغیه هایی که به بیمارستان ها داشته است به هیچوجه کار بی خطرسازی زباله های عفونی را متوقف نکرده است و علاوه بر حدود 90 درصد بیمارستان های کشور که کار بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی را انجام می دهند، اقدامات لازم برای اینکه 10 درصد باقیمانده بیمارستان ها نیز کار بی خطرسازی را انجام دهند، در دستور کار است.


صادق نیت افزود: تمام بیمارستان های بزرگ کشور اکنون کار بی خطرسازی زباله های عفونی و بیمارستانی را انجام می دهند و تعداد 10 درصد باقیمانده بیمارستان ها عمدتا بیمارستان های کوچکتری هستند که به خاطر حجم پایین تر زباله و نداشتن فضای کافی، تجهیزات بی خطرسازی ندارند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز سه شنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا شهرداری تهران همچنان به دنبال ایجاد زباله سوز مرکزی برای زباله های بیمارستانی است و نظر وزارت بهداشت در این مورد چیست، توضیح داد: در گذشته شهرداری تهران به دنبال ایجاد زباله سوز مرکزی برای زباله های بیمارستانی بود و حتی دو یا سه محل را نیز برای راه اندازی آن معرفی کرده بود اما با مخالفت وزارت بهداشت به نظر می رسد این موضوع دنبال نشده است.


وی گفت: ایجاد زباله سوز مرکزی با چند مشکل اساسی رو به روست اول اینکه ایجاد یک نظام استاندارد برای حمل و نقل زباله های عفونی به نحوی که هنگام انتقال این زباله ها سلامت مردم تهدید نشود، کار مشکلی است. دوم اینکه خود زباله سوز منشاء تولید آلودگی هواست و با توجه به آلودگی هوای بالا درتهران، ایجاد یک منبع جدید تولید آلودگی در این کلانشهر توجیه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • kamran ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    0 0
    یک سوال یعنی مدیریت پسماند باز دوباره به خاطر بی خطرسازی از بیمارستانها هزینه دریافت می کنند؟؟