یک کارشناس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: متفورمین یکی از داروهایی است که در کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود.

آنچه بیماران دیابتی باید درباره‌ «متفورمین» بدانند

سلامت نیوز:یک کارشناس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: متفورمین یکی از داروهایی است که در کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود.

به گزارش گسلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر پریسا اعتصام، کارشناس غذا و داروی اهواز عنوان کرد: متفورمین ممکن است در ترکیب با انسولین یا دیگر داروها استفاده شود اما برای درمان دیابت نوع یک به کار نمی‌رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو،وی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به منظور کاهش عوارض گوارشی این دارو را همراه غذا مصرف می‌کنند که به این افراد توصیه می‌شود در صورت استفاده از هر نوع دارو یا فرآورده گیاهی دیگر موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

اعتصام گفت: ممکن است نیاز باشد بیماران متفورمین را تا یک ماه مصرف کنند تا اثر دلخواه حاصل شود به همین تاکید می‌شود خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنند.

این کارشناس غذا و دارو افزود: درمان با متفورمین موقتا باید قبل و در زمان تجویز داخل عروقی مواد حاجب یددار قطع شود. این دارو نباید تا ۴۸ ساعت (دو روز) بعد از تصویربرداری با مواد تزریقی حاجب یددار مصرف شود و فقط بعد از اینکه عملکرد کلیه به حالت نرمال برگشت ادامه مصرف توصیه می‌شود.

اعتصام اظهار کرد: قبل از مصرف متفورمین در صورت نوشیدن مقادیر زیاد فرآورده‌های حاوی الکل، کاهش مایعات بدن، ابتلا به بیماری کلیوی یا کبدی موضوع را با پزشک خود مطرح کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به بیماران توصیه می‌شود اگر حین مصرف دارو دچار علائمی مانند حساسیت، قرمزی، خارش، تورم لب، زبان، صورت یا دشواری تنفس، کاهش وزن شدید، تنگی نفس، درد شدید شکمی، اسهال شدید، درد و ضعف شدید ماهیچه ای و …. شدند موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha