معصومه ابتکار می گوید: در مجلس قبلی آقای میرکاظمی وزیر نفت زمان احمدی نژاد به شدت با اقدام ما مخالف بود و تا توانست هم علیه ما اقدام کرد. علاوه بر ایشان آقایان رسایی، حسینیان، زاکانی و مرتب در مجلس و سخنرانی های گوناگون سعی می کردند به جامعه القاء کنند که بنزین پترو شیمی سرطان زا نیست. از همین طیف افراد بودند که شایعه کردند همسر من وارد کننده بنزین است در حالی که این طور نبود.

ابتکار:از من انتقام گرفتند چون مقابل بنزین سرطان‌زا ایستادم

سلامت نیوز: معصومه ابتکار می گوید: در مجلس قبلی آقای میرکاظمی وزیر نفت زمان احمدی نژاد به شدت با اقدام ما مخالف بود و تا توانست هم علیه ما اقدام کرد. علاوه بر ایشان آقایان رسایی، حسینیان، زاکانی و مرتب در مجلس و سخنرانی های گوناگون سعی می کردند به جامعه القاء کنند که بنزین پترو شیمی سرطان زا نیست. از همین طیف افراد بودند که شایعه کردند همسر من وارد کننده بنزین است در حالی که این طور نبود.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت و گوی دکتر معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور با سایت دیده بان ایران در پی می آید:

شما در طول چهار سال گذشته و امروز یکی ازدولتمردانی هستید که همیشه مورد انتقاد جناح اصول گرا و بدنه رسانه ایی آنها بوده اید. دلیل این همه حاشیه اطراف شما چیست؟

ابتکار: هر شخصی که بخواهد بر اصول خود پایبند باشد باید “هزینه” بدهد. تخریب هایی که امروز علیه من در برخی از رسانه ها صورت می گیرد هزینه ای است که برای پایبندی بر اصول ام می پردازم.

این “اصول” که می فرمایید چیست؟

ابتکار: هر سازمان، نهاد، ارگان و یا حتی هر شخصی که بخواهد بر اساس اصول مشخصی حرکت کند مسلم است که حرکت او با منافع برخی افراد و باندها در تعارض خواهد بود. به عنوان مثال اگر یک شخص مسئول بخواهد به اصولی چون قانون گرایی پایبند باشد بدیهی است که منافع گروه های قانون گریز به خطر می افتد . بنابراین تقابل میان افراد قانون گریز با آن نهاد، شخص و سازمان اجتناب ناپذیر خواهد بود. سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است بنابراین اگر بخواهیم برای حفاظت از محیط زیست اقدام کنیم مسلما منافع عده ای به خطر خواهد افتاد . بنابراین تقابل از همین جا شکل می گیرد. اگر ما واقعا در مسیر اجرای قانون حرکت کنیم بدیهی است که منافع عده ایی تامین نخواهد شد. برخی از همین گروه ها ممکن است در نهایت مسئله را رسانه ایی کرده و از ما انتقام بگیرند. ما در سازمان محیط زیست باید حقوق عامه مردم را تامین کنیم، لزوما نمی توانیم حقوق افراد خاص را تامین کرده و در جهت منویات آنها حرکت کنیم .

لطفا مصداقی تر صحبت کنید! این اتفاق برای هر دولتمردی پیش می آید! اما در چهار سال گذشته ما دائما از شما، خانواده شما و… در رسانه ها شنیدیم. دلیل این همه حرف و حدیث چیست؟

ابتکار: من یک پیشینه سیاسی مشخص دارم همگان می دانند که من اصلاح طلب هستم و در دولت خاتمی معاون ایشان بودم برخی از گروه ها به دلیل پیشینه سیاسی و همکاری من با آقای خاتمی، من را تخریب می کنند.  حتی فراتر از دوره اصلاحات و همکاری با آقای خاتمی، پیشینه فعالیت سیاسی من به اوائل انقلاب و فعالیت دانشجویی ام  باز می گردد من در جریان انقلاب و تسخیر سفارت آمریکا حضور داشتم  همراهی من با دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) شاید یکی از دلایل کینه ورزی برخی گروه ها باشد. این نوع رویکرد برخی گروه های سیاسی به فعالیت های امروز من هم باز می گردد من امروز هم در دولت آقای روحانی هستم اما برخی از گروه ها که منتقد دولت هستند به هر حال آنها من را هدف نقد و مخالفت قرار می دهند. همگان به این موضوع آگاه هستند که سازمان محیط زیست یک سازمان غیر سیاسی و تخصصی است اما همین عضو دولت بودن و همفکر دولت بودن یکسری واکنش های سیاسی را به دنبال دارد. همان طور که پیش تر اشاره کردم یک بخشی از بحث ها به سازمان محیط زیست و حیطه وظایف ما باز می گردد. وقتی ما با ساختن یک سد مخالفت می کنیم از نماینده شهرستان تا اهالی آنجا معترض می شوند. ما لزوما نمی توانیم نظر تمام مردم و نمایندگان را تامین کنیم.

چرا در مورد خانواده شما؛ همسر و فرزندان تان بحث می شود؟ چرا موضوع بسیاری از واکنش های سیاسی و رسانه ای به فعالیت های همسر و فرزندان شماست؟

ابتکار:  من نمی توانم نیت خوانی کنم. علاوه بر دلائل سیاسی، زن بودن من سبب شده است که برخی از تخریب ها علیه من شکل بگیرد. به هر حال برخی از گروه ها وجود یک زن در پست معاونت ریاست جمهوری را تحمل نمی کنند. گروهی تحمل ندارند ببینند یک زن، در سطح عالی مدیریت کشور حضور دارد. برای این افراد خوشایند نیست که ببینند زنان در عرصه مدیریتی هستند و فعالیت می کنند. روشن است که من با انتقاد  منصفانه هیچ مشکلی ندارم اما در این میان حرف ها و واکنش هایی وجود دارد که دیگر نقد نیست، تخریب است. برای تخریب من از خانواده ام استفاده می کنند از فرزندان و حتی پدر مرحوم من استفاده می کنند. اگر یک مورد از تخلفاتی که می گویند خانواده من انجام داده با مدرک و سند اثبات کنند. در مورد دلائلی که ذکر کردم  واقعا نمی دانم کدام دلیل، سبب رفتار مخالفان من شده یا بیشتر تاثیر گذار بوده است  واقعا نمی دانم!  فکر می کنم تخریب من خانواده ام دلائل متعددی دارد. تحت فشار قرار دادن من از همسرم شروع شد از با پیش کشیدن نام آقای هاشمی در رسانه ها شروع کردند به تحت فشار گذاشتن من تا به نتیجه خود برسند و خوشحالم که نرسیدند.

چرا می گویید “تحت فشار” قرار دادن؟ مگر کسی یا گروهی چیزی می خواست؟

ابتکار: بله؛ تحت فشار قرار دادند.می خواستند جلوی بحث توقف تولید بنزین پتروشیمی را بگیرند. می گفتند همسر من وارد کننده بنزین است و چون وارد کننده است من می خواهم جلوی بنزین پتروشیمی را بگیرم.

همسر شما “آقای هاشمی” وارد کننده بنزین پتروشیمی نیست؟

ابتکار:خیر؛ این ادعا دروغ است. همسر من وارد کننده بنزین نبوده و نیست. حذف بنزین پتروشیمی افتخار دولت یازدهم بوده و هست. اینکه ما توانستیم یک ترکیب فوق العاده آلوده را از چرخه خارج کنیم و این اقدام سبب شود کیفیت هوا بهبود پیدا کند برای این دولت یک افتخار است. عده ای مخالف بودندکه ما این کار را انجام دهیم.

چه کسانی مخالف بودند؟!

ابتکار : در مجلس قبلی آقای میرکاظمی وزیر نفت زمان احمدی نژاد به شدت با اقدام ما مخالف بود و تا توانست هم علیه ما اقدام کرد. علاوه بر ایشان آقایان رسایی، حسینیان، زاکانی و مرتب در مجلس و سخنرانی های گوناگون  سعی می کردند به جامعه القاء کنند که بنزین پترو شیمی سرطان زا نیست. از همین طیف افراد بودند که شایعه کردند همسر من وارد کننده بنزین است در حالی که این طور نبود. عده ای از نمایندگان مجلس نهم که عمدتا از جریان جبهه پایداری بودند علیه من اقدام کردند و هر روز ما را به مجلس کشاندند. اینها علنا نمی گفتند که همسر من وارد کننده بنزین است ولی یک جریانی پشت پرده، این دروغ را در رسانه ها منتشر می کرد و هنوز هم می کند.

چرا از همان ابتدا موضع جدی نگرفتید؟!

ابتکار : این دروغ آنقدر در فضای مجازی بازنشر شد که ما پاسخ هم دادیم اما بی اثر بود. مخاطب عادی ممکن است باور کند که بالاخره یک ماجرایی است و همسر من در این جریان نقشی دارد. توضیح اینکه ما اصلا نقشی در واردات بنزین نداریم خیلی سخت شد. آن شایعه سازی نفوذ بیشتری داشت.

این ادعا مطرح شده بود که در تهران بنزین پتروشیمی توزیع نشده است؟

ابتکار: تمام گزارشات به ما می گوید در تهران بدترین نوع بنزین (بنرین پتروشیمی) با درجه بنزن بالا توزیع شده است. باز هم تاکید می کنم بنزین سرطان زا در تهران توزیع شده است و مردم یک سم جانکاه را تحمل کردند. ما جلوی این سم را گرفتیم و امروز نسبت به سال ۹۲ حدود ۶۳ روز هوا سالم تر شده است.

آماری از مرگ و میرها بر اثر آلودگی هوا دارید؟

ابتکار: نمی توان به طور دقیق میزان مرگ و میرها بر اثر آلودگی هوا را بیان کرد. وزارت بهداشت آماری را تهیه کرده است که بر مبنای ادعای آنها از سال ۹۲ تا سال ۹۴ میزان مرگ و میرها مرتبط با آلودگی هوا کاهش معنی داری پیدا کرده است. در حال‌حاضر نگرانی اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون است که قبل از سال ۹۲ مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار نگرفته بود.دولت گذشته جلسات اضطراری آلودگی هوا  را دو یا سه بار تشکیل داد. وقتی احمدی نژاد  ۸ سال پیش شورای عالی محیط زیست منحل شد باید تصور می کردیم امروز ایران با بحران های زیست محیطی دست و پنجه نرم کند.

این مسئله فقط به همسر شما محدود نشد دو پسر شما طاها و عیسی هم شایعاتی اطراف آنها مطرح است. آیا پسر شما کلاهبرداری کرده و از کشور خارج شده است؟

خیر، پسر من برای ادامه تحصیل و به صورت قانونی از کشور خارج شده است.اینکه برخی می گفتند چرا پسرت به آمریکا رفته و این یک جرم بزرگ است. اولا تحصیل پسرم در آمریکا که جرم نیست . خود من هم در آمریکا تحصیل کرده ام. درس خواندن پسرم را به بحث ۱۳ آبان و تسخیر سفارت آمریکا ارتباط دادند در حالی که ادامه تحصیل در آمریکا هیچ اشکالی ندارد بسیاری از مدیران انقلاب و انقلابیون شناخته شده در آمریکا تحصیل کرده بودند. دکتر چمران تحصیلکرده آمریکا بود و خودش هم  با افتخار از تحصیل و مدارج علمی اش حرف میزد. تحصیل در آمریکا ربطی به انقلاب و انقلابی گری ندارد در تسخیر سفارت آمریکا من به تنهایی حضور نداشتم ۴۰۰ دانشجوی نخبه ایرانی همراه ما بودند. اینکه عده ای می گویند چون شما سال ها پیش و در شرایط انقلاب به دلایل مشخص سیاسی که مورد وفاق همه هم بود به سفارت حمله کردید حالا نباید فرزند شما برای ادامه تحصیل به آمریکا برود ادعایی غیر منطقی است. ادامه تحصیل با مسائل سیاسی متفاوت است. از جالب تر اینکه من خودم آمریکا درس خوانده ام . من ۶ سال از عمرم را در آمریکا گذرانده ام، مگر آمریکا درس خواندن عمل نادرستی است؟! هر کس که فکر می کند می تواند با ادامه تحصیل در یک کشور خارجی به علم اش اضافه کند باید از این فرصت بهره ببرد. ما نه ابتدای انقلاب و نه الان ادامه تحصیل را نکوهش نکرده ایم و نمی کنیم. بنابراین ادامه تحصیل فرزندام امری عجیب نیست.

موضوع رفتن فرزند شما به آمریکا نیست بحث منتقدان تحصیل فرزندان مقامات در آمریکاست و استفاده فرزندان از رانت است ؟

خیر، این ادعا در مورد استفاده ما از رانت دولتی درست نیست. فرزند من برای ادامه تحصیل و یا هر کار دیگری از رانت من و یا بهتر بگویم از رانت دولتی استفاده نکرده است. یک برگ سند بیاورید که فرزندان من از رانت دولتی استفاده کرده باشند.  یک برگ سند بیاورند که فرزند من اتهام مالی داشته و بدان جهت  از کشور خارج شده است. رسانه هایی که مدعی اند فرزند من از بورسیه دولتی استفاده کرده یک برگ سند بیاورند. اسم پسر من در هیچ کدام از صفحات بورسیه نیست. کل هزینه هایی خروج ، اقامت و تحصیل را خودمان دادیم. لازم است بدانید فراهم کردن همه اینها با توجه به شرایط فعلی برای ما سخت بود اما از رانت دولتی بهره نگرفتیم.

اگر معتقد هستید که خانواده ما از رانت دولتی بهره نگرفته اند. علت طرح مکرر این مسائل در رسانه ها چیست؟

ابتکا:ر این هجمه رسانه ایی مختص به یک تعداد رسانه داخلی نیست رسانه های خارج از ایران هم به طور خاص به این شایعات دامن می زنند به تعبیری بهتر همان جریانی که در داخل ایران خانواده ما راتخریب می کند در این مسئله با ضد انقلاب خارج هم افزایی دارد. همان طور که ذکر کردم می خواهند از من انتقام بگیرند به زندگی همسرم و فرزندان ام بهانه است.

فرزند دیگرتان شاکی خصوصی داشت. شاکی در گفت و گو با فارس مدعی شده بود فرزند شما با رانت هایی که دارد حق ثبت اختراع ایشان را گرفته است. در این خصوص واکنش شما چیست؟

ابتکار: پرونده فرزند من، آن طور که رسانه ها منتشر کردند نبود. پرونده فرزند من کاملا خصوصی بود و به یک دعوای حقوقی شخصی با شریک اش بازمی گشت. البته آن فرد باج خواهی می کرد و فرزند ام تهدید می کرد اگر هر چه که هست به نام او نکند آبروی ما را خواهد برد. طاها به خاطر اینکه طرف مقابل را راضی کند بیش از حق اش به او داد اما آن فرد راضی نمی شد باز هم از ما درخواست های متعدد داشت زمانی که با مقاومت ما روبرو شد تهدید خود را عملی کرد . تهدید اش را بالاخره از طریق گفت و گو با رسانه ها عملی کرد. آن فرد که با رسانه ها گفت و گو کرد شراکت را با طاها تبدیل به اخاذی و باج گیری کرده بود. البته برخی از رسانه ها با این فرد هم صدا شده بودند و یک پرونده شخصی را با مسائل سیاسی مرتبط کردند.

آن طرح که پسرتان طاها با شریک اش به مشکل خورد چه بود؟

ابتکار: یک طرح دانش بنیان است که هزینه های زیادی بابت آن صرف شده و هنوز هم کار بر روی آن ادامه دارد.مسلما طرح دانش بنیان هزینه دارد اما فرد مورد نظر که شریک پسرم بود از موقعیت من سوء استفاده کرد و طاها را تهدید کرد که اگر به من منابع مالی ندهید و من را تامین نکنید، قضیه را رسانه ایی می کنم. ما از طریق مراجع قضایی قضیه را پیگیری کردیم و پرونده روال قانونی خود را طی می کند. من در این پرونده نه نفوذی انجام دادم و نه رانتی را در اختیار فرزندم قرار دادم ادعای خبرگزاری فارس درباره نقش من و فراهم آوردن رانت برای فعالیت پسرم درست نیست.

دشمنی خبرگزاری فارس با شما بر سر چیست؟! چرا دائما در طول چهار سال گذشته این خبرگزاری با شما در تقابل بوده است؟

ابتکار: واقعا نمی دانم چرا خبرگزاری فارس اصرار به تخریب من دارد. کار خبرگزاری انعکاس واقعیت هاست اما متاسفانه فارس در طول سال های گذشته غیر از انتشار اخبار و گزارشات مغرضانه کار دیگری انجام نداده است. این خبرگزاری بیش از ۴۰۰ خبر علیه من کار کرده است متاسفانه این خبرگزاری تلاش عامدانه ای علیه سازمان محیط زیست  داشته است. من واقعا نمی دانم چرا این همه هزینه می کنند تا علیه من جو سازی و خبر سازی شود. ما در یک مورد علیه فارس به مراجع ذی صلاح شکایت هم کرده ایم اما شکایت های ما به نتیجه نمی رسد. دوست  داریم رسانه ها ما را نقد کنند و حتما هم کار ما قابل نقد است اما متاسفانه برخی رسانه ها به حاشیه ها می پردازند. من واقعا نمی دانم مسائل خانواده من به چه درد یک خبرگزاری می خورد!!

چرا سعی نکرده اید زندگی خود را شفاف به مردم نشان دهید؟

ابتکار: شاید در میان مسئولان شفاف ترین زندگی را داشته باشم. چیزی برای پنهان کردن نداشته ام. از دوران کودکی تا امروز کاملا مشخص است و سوابق روشنی پیش از انقلاب و پس از آن دارم. حتی این خبرگزاری ها و رسانه ها پروژه ایی را برای تخریب مرحوم  پدرم آغاز کردند. پدر من پانزده سال پیش فوت کرده است پس از ده سال از درگذشت ایشان؛ رفتند کسی را پیدا کردند و او را تحریک کردند تا علیه پدرم مصاحبه کند ما به آن فرد پیغام دادیم مرحوم تقی ابتکار پانزده سال پیش فوت کرده اند شایسته نیست وقتی ایشان توان پاسخ دادن ندارند شما در رسانه ها علیه ایشان صحبت کنید . متاسفانه برای تخریب من دست به هر کاری بزنند.

 
شما در دوره ایی که در شورای شهر حضور داشتید بحث پارازیت ها را مطرح کردید . مسئله پارازیت ها به کجا رسید؟

ابتکار: ما در کمیته محیط زیست شورای شهر یک کارگروه خاص را برای رسیدگی به وضعیت پارازیت ها تشکیل دادیم.دلیل تشکیل این کارگروه شکایت هایی بود که از سوی شهروندان تهرانی به ما می رسید. چون این دغدغه برای همه ما مهم بود رئیس جمهور در دولت یازدهم دستور داد به ریاست وزیر ارتباطات کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت پارازیت ها تشکیل دهد در کنار این کارگروه؛ گروه مشاورانی هم تشکیل شد . در نهایت گزارش های بسیار خوبی درباره وضعیت پارازیت ها و میزان امواج نا مناسب تهیه شد. نکته مهم این جلسات این بود که بنابر ادعای سازندگان این دستگاه ها اگر این امواج خطری برای انسان ندارند (که بعدها خلاف آن ثابت شد ) کاربرد آن برای ایجاد پارازیت نیست. نحوه کاربرد، وسعت استفاده و تاثیر گذاری بلند مدت آن شهروندان سبب شد کارگروه توصیه به بازنگری سیاست های ارسال امواج پارازیت کرد.

بازنگری شد؟!

گزارش به شورای عالی امنیت ملی داده شد و رئیس جمهور در شورای عالی امنیت ملی به وزارت ارتباطات ماموریت داد که بر بحث ارسال پارازیت ها نظارت کند. من در آخرین دیداری که با وزیر ارتباطات داشتم؛ آقای واعظی مدعی شد که وزارت ارتباطات  بر بحث امواج و پارازیت ها نظارت و کنترل دارد. وزیر ارتباطات به من گفت که ما تذکرات وهشدارهای لازم را به نهادهای مربوطه داده ایم.

ولی وزیر ارتباطات دولت آقای احمدی نژاد منکر وجود این پارازیت ها شد؟

ابتکار: واقعا پارازیت وجود داشته و ایشان از ارسال پارازیت اطلاع داشته است. نفس ارسال این امواج در سطح شهر ها به دلیل وجود ریسک های متعددی که دارد نادرست است. ما در قانون هوای پاک نظارت عالیه بر این امر در اختیار سازمان محیط زیست قرار دادیم. بدین ترتیب طبق قانون هوای پاک سازمان محیط زیست می تواند بر امواج مختلف از جمله پارازیت ها را پایش نمایند. تا کنون پایش امواج پارازیت در اختیار سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار داشت که پس از تصویب قانون هوای پاک وظیفه پایش امواج و پارازیت ها به سازمان محیط زیست منتقل خواهد شد.

در سازمان محیط زیست ظاهرا کمتر به دریای خزر پرداخته می شود. چه کاری برای کنترل آلودگی دریای خزر انجام داده اید؟

ابتکار: منابع آلوده کننده دریای خزر متعدد است و برای کنترل آن نیازمند همکاری تمام کشورها هستیم. یکی از عمده ترین منابع آلوده کننده دریای خزر از رودخانه ولگا است فاضلاب صنعتی بسیار زیادی را وارد این رودخانه می کند و همین طور فاضلاب های اکثر کشورهای حاشیه خزر به این دریا وارد می شود. ما در دوره اصلاحات یک رژیم حقوقی را برای دریای خزر پیشنهاد دادیم که ابراز تمایل اکثر کشورها همراه بود اما پس از دوره اصلاحات رژیم حقوقی دریای خزر دیگر پیگیری نشد. اکنون هم کشور آذربایجان همکاری لازم را برای فعال شدن کنوانسیون دریای خزر صورت نمی دهد آذربایجان در دو سال گذشته دبیرخانه کنوانسیون دریای خزر را علیرغم تذکر رئیس جمهور فعال نکرده است. تصاویر ماهواره ای از دریای خزر به ما نشان می دهد که آلودگی در این دریا به شکل نگران کننده ای افزایش یافته است. فارغ از عدم همکاری آذربایجان برای کنترل آلودگی خزر ما با بحث پسماند در استان های شمالی روبرو هستیم.

سازمان محیط زیست چه پیشنهاد و چه تصمیمی برای سد گتوند اتخاذ کرده است؟

به عقیده من سد گتوند به یک آسیب زیست محیطی بزرگ تبدیل خواهد شد. ما به اهمیت این آسیب زیست محیطی این سد کاملا آگاه هستیم. برای بررسی وضعیت سد گتوند لازم است به گذشته بازگردیم در برخی از وزارت خانه ها رقابت گسترده ایی برای ساختن سد وجود داشت. از سوی دیگر ما با رویکرد نادرست نمایندگان مجلس و مدیران استانی روبرو بوده و هستیم این رویکرد نادرست احداث سد به هر طریق ممکن است. اما سازمان محیط زیست به شدت جلوی احداث سد ها ایستاده است تا بلای گتوند حداقل تکرار نشود. من نقشه های مطالعاتی سد گتوند را مطالعه کردم متاسفانه کارشناس تهیه کننده سند مطالعاتی از تبعات زیست محیطی احداث سد و وجود گنبدهای نمکی چشم پوشی کرده است. ما در دوره آقای خاتمی خیلی تلاش کردیم که ارزیابی ها دقیق باشد و سازندگان به سند مطالعاتی و ارزیابی ها توجه کنند اما در دوره آقای احمدی نژاد اسناد مطالعاتی و ارزیابی های کارشناسانه برای احداث سد ها عملا دور انداخته شد.  درباره سد گتوند همه چیز از ابتدا اشتباه بود مکان یابی ، طراحی و حتی احداث آن اشتباهات متعددی صورت گرفت. در دولت نهم و دهم حدود ۹۵ تا ۹۸ درصد پروژهای سد سازی بدون ارزیابی تایید می شد گتوند هم از جمله این سدها بود.

بالاخره می خواهید با سد گتوند چه کنید؟

ابتکار: معاون اول رئیس جمهور جلسات متعددی را برای بررسی همه راه های علاج بخشی گتوند تشکیل دادند. کارگروه های متعددی  از چند دانشگاه تشکیل شد. ما آن دوره باید با آبگیری سد گتوند مخالفت می کردیم که متاسفانه چنین نشد آبگیری گتوند با دستور سیاسی بود همه از مشکل و فاجعه زیست محیطی خوزستان خبر داشتند اما کاری صورت ندادند.  ما اکنون سه راه پیش رو داریم. ایجاد حوضچه برای تخلیه نمک، مدیریت مخزن و انتقال آب به مکانی دیگر . در نهایت مطالعات ما نشان داد که هیچ کدام از این طرح ها نمی تواند به طور قطع راه حل نهایی برای فاجعه گتوند باشند.

به حوزه کاری شما باز می گردیم ؛ چرا هور العظیم در خوزستان دچار بحران شد؟ آیا از عملکرد خود در مسئله هور العظیم و تالاب شادگان دفاع می کنید؟

ابتکار : بله تلاش عامدانه ایی وجود دارد که واقعیت های خوزستان دیده نشود. هور العظیم اکنون آب گیری شده است اما برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها دائما به مردم القاء می کنند که هور العظیم خشک شده و سازمان محیط زیست هیچ کاری انجام نمی دهد. من می گویم هور العظیم اکنون آب دارد من می گویم دشت شادگان ۷۰ درصد اش آب گیری شده است. اما عده ای دوست دارند روز را شب ببینند .

لحظه ایی که آقای ساری نماینده خوزستان جلوی رئیس جمهور و همه آن حرف ها را به شما زد چه احساسی داشتید؟

ابتکار: ما از نقد استقبال می کنیم و شرایط نمایندگان را هم درک می کنیم. اما کاری که نماینده خوزستان کرد نقد نبود ایشان با لحن بد و با آن جملات من را جلوی رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت خطاب قرار داد. به نظرم حرمت نگاه داشتن و ادب داشتن می توانست شاخصه یک نماینده مجلس باشد کاری که ایشان انجام داد همه را شوکه کرد. کار نماینده خوزستان و داد و فریاد اش بر سر من سیاسی، طراحی شده و هماهنگ شده بود. یک شخص خاصی در همان جلسه فیلم برداری کرد و همان فیلم در شبکه های اجتماعی دست به دست شد. من فکر می کنم انتقادات آقای ساری و حرکات ایشان در جلسه حالت نمایشی داشت و بیش از هر چیز سیاسی بود. آقای ساری و تعدادی دیگر از نمایندگان رفته اند و تالاب هور العظیم را دیده اند و می دانند این تالاب آب دارد. برخلاف ادعای نادرست ایشان آب هور العظیم از پسماند و فاضلاب تامین نشده است. ما آب هور العظیم را از رودخانه کرخه منتقل کرده ایم. آقای ساری و نمایندگان خوزستان زمانی که هور العظیم خشک شد کجا بودند؟! اینها در دولت گذشته نمی توانستند انتقاد کنند؟! ما سال ۹۲ رفتیم و دیدیم آنجا خشک بود هیچ کس چیزی نگفت. ما آب شیرین از کرخه تامین کردیم چطور می گویند در هور العظیم فاضلاب ریخته اند. ما سال قبل به همراه تعدادی از معاونان وزرا قایقمان چپ شد و داخل تالاب افتادیم آب تالاب اصلا فاضلاب و پسماند نبود. ما حاضریم همه خبرنگاران و نمایندگان را برای راستی آزمایی آنجا ببریم. بیایند و ببینند چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ؟! در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار وجود داشته است. ما حتما با ترکیه درباره سد سازی های متعدد این کشور گفت و گو می کنیم. ترکیه باید حق آبه دجله و فرات را بدهد.

راه حل شما برای کانون ریزگردها در داخل کشور چیست؟

ابتکار : احیاء ۳۰ درصد باقی مانده از تالاب شادگان و گرفتن حق آبه روهای خوزستان در اولویت کارهای ماست از سوی دیگر در نقاط بیابانی ما نهال کاری خواهیم داشت.

پرفسور کردوانی می گوید” باید ریگ برای تثبیت خاک استفاده کنیم”راه حل شما کاشت درخت است؟

ابتکار: این همه ریگ از کجا بیاوریم! امکان اش نیست. ۳۵۰۰ هکتار کانون بحران داریم بنابراین راه حلی جز برگرداندن حق آبه ها به رودخانه ها و تالاب ها و کاشت نهال نداریم. ما یک معاونت برای کنترل ریزگردها تشکیل داده ایم

مسئله حمل سلاح محیط بانان به کجا انجامید؟ مسئله حمایت از آنها و همچنین بحث دیه و حقوق محیط بانان به کجا رسید؟

ابتکار : لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان را تصویب کرده ایم. محیط بانان و جنگل بانان از این پس مشمول ماده ۱۲ تا ۱۵  قانون بکار گیری سلاح توسط نیروهای مسلح می شوند. پس از چندین ماه کار کارشناسی و بین دستگاهی، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان چند روز پیش در هیئت دولت به تصویب رسید.با توجه به آسیب ها و تهدیداتی که متوجه این مدافعان طبیعت است و ضرورت تقویت قوانین و مقررات موجود در این زمینه، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان تصویب شد.در این ماده واحده آمده محیط بانان و جنگل بانان از حیث مسئولیت جزایی و مدنی، دیه و جبران خسارت در قبال صدمات و ضرر و زیانی که در جهت انجام وظیفه متحمل می شوند و کمک مالی به آنان و خانواده شان مشمول مواد ۱۲ تا ۱۵ قانون به کارگیری سلاح هستند.در مورد بیمه عمر، حوادث و سایر بیمه ها، ایشان مشمول اصلاحیه قانون بیمه عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند بود. دادگاه ها مکلفند در مورد پرونده های مربوطه در اسرع وقت رسیدگی کنند و سازمان برنامه و بودجه هم موظف است اعتبارات مورد نیاز را در بودجه سالانه پیش بینی کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha