وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات مسوولان وزارت رفاه درباره نسخه‌های چند میلیاردی پزشکان گفت: من ترجیح می‌دهم در این‌باره سکوت کنم و وارد حاشیه‌ها نشوم؛ چرا که حاشیه‌ها به مردم ضرر می‌رساند.

واکنش وزیر بهداشت به "نسخه‌های میلیاردی":ترجیح می‌دهم سکوت کنم

سلامت نیوز:وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات مسوولان وزارت رفاه درباره نسخه‌های چند میلیاردی پزشکان گفت: من ترجیح می‌دهم در این‌باره سکوت کنم و وارد حاشیه‌ها نشوم؛ چرا که حاشیه‌ها به مردم ضرر می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه نهمین همایش کشوری و بین المللی سکته‌های مغزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره اظهار نظرهای اخیر مسوولان وزارت رفاه مبنی بر نسخه‌های چند میلیاردی پزشکان گفت: این اظهار نظرها حاشیه است و بهتر است وارد حاشیه‌ها نشویم و وظیفه اصلی‌مان را انجام دهیم.

وی افزود: ما یاد گرفتیم که از فرصت‌ها استفاده کرده و به مردم خدمت کنیم و امیدواریم که مردم هم راضی باشند. هر کجا که ندانسته وارد حاشیه‌ها شدیم، دیدیم که مردم ضرر کردند. بنابراین من ترجیح می‌دهم که در این باره سکوت کنم و چیزی نگویم.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سکته‌های مغزی گفت: در این دوره انجمن متخصصین مغز و اعصاب کشور با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدامات خوبی را برای درمان سریع و اولیه سکته‌های مغزی انجام دادند. باید توجه کرد که بسیار مهم است که ما بتوانیم اقدامات درمانی را برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند در کمتر از سه ساعت اول آغاز کنیم تا از عوارض بعدی آن پیشگیری شود؛ چرا که 70 درصد کسانی که دچار سکته‌های مغزی می‌شوند برای همیشه خانه نشین می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سالانه 100 هزار سکته مغزی در کشور داریم، گفت: همچنین سالانه مرگ و میر 25 هزار نفر از ایرانیان به دلیل بروز این بیماری است که خوشبختانه توانسته‌ایم خدمات درمانی این بیماری را در 55 مرکز ایجاد کنیم و درمان‌های اولیه سریع را برایشان انجام دهیم.

هاشمی یکی از دلایل عمده سکته مغزی را لخته شدن خون در رگ‌های مغز دانست و گفت: بر این اساس در این مراکز دارویی را به بیماران می‌دهند تا بتواند دوباره جریان خون را برقرار کند. در عین حال مسئله مهم این است که ناوگان هوایی، زمینی و دریایی اورژانس به روز باشد و خدمات بیمارستانی ویژه‌ای هم به این بیماران ارائه شود. در عین حال امیدواریم تعداد این مراکز در آینده به چهار برابر افزایش یابد.

هاشمی تاکید کرد: از طرفی رسانه‌ها هم باید علائم سکته مغزی را به مردم اطلاع رسانی کنند و به ویژه کسانی که ریسک فاکتورهای آن را دارند نکات لازم را رعایت کنند. خوشبختانه در حال حاضر توانسته‌ایم برای هر 3000 نفر یک مراقب سلامت قرار دهیم که به افراد به ویژه سالمندان اعلام می‌کنند که ممکن است در معرض خطر سکته مغزی باشند.

هاشمی با بیان اینکه فکر می‌کنم بعد از 20 سال حرف زدن، این خدمت مناسب بود، گفت: اما باید توجه کرد که هنوز این میزان خدمات کافی نیست و هنوز هم ما با استانداردهای کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آمبولانس‌های ویژه برای بیماران سکته‌های قلبی و مغزی گفت: ما تعدادی آمبولانس برای بیماران سکته قلبی و مغزی داریم، اما متاسفانه عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا کار در کشور انجام نشود. در ابتدای این دوره اقداماتی را برای ورود 2500 آمبولانس انجام دادیم که متاسفانه به نام حمایت از تولید داخل اجازه ورود آنها را ندادند و تا کنون 1500 دستگاه آمبولانس را وارد کرده‌ایم.

هاشمی تاکید کرد: باید بدانیم که توجه به تولید داخل امری ضروری و آرزوی همه ماست، اما در بخش بهداشت و درمان اصرار بی جا منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود. در حالیکه مردم انتظار دارند در این حوزه آخرین دستاوردها در اختیارشان قرار گیرد؛ چرا که مسئله مرگ و زندگی است.

هاشمی ادامه داد: بر این اساس ما مقداری از اهداف‌مان عقب‌ماندگی داریم که دلیلش این است که تا امروز نتوانستیم از محل تعهدات داخلی حتی یک آمبولانس تهیه کنیم، اما تعهدات خارجی اجرا شده و 1000 دستگاه آمبولانس دیگر هم در آینده به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آمبولانس هوایی نیز گفت: در حال حاضر 30 پایگاه آمبولانس هوایی در کشور داریم که فعلا برای آنها از بالگردهای نظامی استفاده می‌کنیم، اما امیدواریم در آینده نزدیک بالگردهای مخصوص اورژانس و حمل بیمار که کوچکترند و همه جا می‌توانند فرود آیند، بهره‌برداری کنیم. مهم این است که باور کنیم می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم. بنابراین باید امیدوار باشیم و به کم قانع نشویم و این خدمات را گسترش دهیم.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره چرایی تقاضای بیشتر برای داروهای خارجی نسبت به تولید داخل گفت: بخشی از این موضوع ناشی از کم اطلاعی است در عین حال شرکت‌های دارویی هم باید تلاش کنند. بنابراین من دلیل عمده این موضوع را تولید کنندگانی که اکثرا هم دولتی هستند و برایشان فرقی ندارد که در بازار چه سهمی را داشته باشند می‌دانم؛ چرا که برای عرضه خودشان اقدامی انجام نمی‌دهند.

هاشمی افزود: در عین حال جامعه پزشکی همواره ثابت کرده که در صحنه‌های خطر پیش قدم است و در جایی که منافع ملی مطرح باشد مطمئنا گام بر می‌دارد. بنابراین در این حوزه اشکال عمده از سوی تولید کنندگانی است که باید خودشان را عرضه کرده و مطالعات متقن‌شان را نشان دهند و اعلام کند که کیفیت داروهایشان بالا و موثر است. بر این اساس طبیعی است که پزشک ترجیح می‌دهد از داروهای تولید داخل استفاده کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha