چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 207569

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با اشاره به این که آرتروز در مراحل مختلف قابل درمان است، گفت: آرتروز اولیه در بسیاری از افراد قابل پیشگیری نیست، چراکه استعداد‌ ژنتیک در بروز آن دخالت دارد و فقط می‌توان با برخی روش‌ها از شدت آن کاست و زمان بروز را به تاخیر انداخت .

آرتروز، درمان می‌شود

سلامت نیوز:رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با اشاره به این که آرتروز در مراحل مختلف قابل درمان است، گفت: آرتروز اولیه در بسیاری از افراد قابل پیشگیری نیست، چراکه استعداد‌ ژنتیک در بروز آن دخالت دارد و فقط می‌توان با برخی روش‌ها از شدت آن کاست و زمان بروز را به تاخیر انداخت .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام‌جم، دکتر سید‌منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با تاکید بر این که اگر آرتروز بسیار پیشرفته و مانعی در برابر فعالیت فرد باشد، می‌توان برای بیمار عمل جراحی انجام داد، افزود: یکی از مهم‌ترین عواملی که در آرتروز بویژه آرتروز زانو اهمیت دارد، شرایط کار و وضعیت بدن هنگام فعالیت است‌. با انجام روش‌هایی مثل کاهش وزن و رعایت اصول صحیح فعالیت‌های روزمره زندگی، می‌توان اثرات سوء‌آرتروز را کاهش داد.

وی ادامه داد: بلند کردن اجسام سنگین یا خم و راست شدن زیاد در ابتلای افراد به تنگی کانال ستون فقرات و آرتروز گردن و کمر نقش دارد‌. همچنین راهکار دیگر درمانی استفاده از ورزش مناسبی که توسط پزشک تجویز می‌شود یا داروهای ساده ضد درد مانند استامینوفن معمولی است.

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: اگر بیماری به این راهکارهای درمانی جواب نداد، استفاده از روش‌های مختلف فیزیوتراپی و طب فیزیکی روش‌های بعدی است، که پزشک آن را تجویز می‌کند. همچنین استفاده از وسایل کمکی همچون انواع مچ‌بند، ارتزها، زانوبندها و کمربندهای طبی می‌تواند کمکی برای این بیماران باشد. در مراحلی که شدت بیماری بالاتر است از روش‌های تزریقی داخل مفصل نیز استفاده می‌شود.

این روش انواع مختلف دارد و براساس نیاز بیمار و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تزریق شامل داروهای کورتونی ساده تا داروهای دیگر مانند هیالورونیک اسید است.

دکتر رایگانی عنوان کرد: روش‌های دیگری مثل پی آر پی نیز برای کمک به این بیماران وجود دارد که از خود بیمار خون می‌گیرند، پلاکت آن را جدا کرده و درون مفصل تزریق می‌کنند. بهره‌گیری از روش اوزن‌تراپی نیز براساس شرایط بیمار و تجویز پزشک می‌تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha