عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت:بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است در سال 96 برای افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدامات سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب انجام دهد.

مصوبه مجلس برای افزایش حق‌آبه ایران از هیرمند/ ‌وزارت خارجه ورود کند

سلامت نیوز:عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت:بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است در سال 96 برای افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدامات سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،حبیب‌الله دهمرده ، درباره آخرین وضعیت دریاچه و تالاب هامون اظهارداشت: دریاچه و تالاب هامون وضعیت مناسبی ندارد و باید احیاء شود اما هنوز سندی برای احیاء این تالاب وجود ندارد، برنامه مدیریتی تالاب هامون نیز در دستور کار قرار دارد اما تکمیل نیست البته اقداماتی برای احیاء تالاب هامون انجام شده است اما این اقدامات باید افزایش پیدا کند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دریاچه هامون هم مانند دریاچه ارومیه نیازمند توجه ویژه است، گفت: سوء مدیریت باعث شده تا تالاب های مهم کشور وضعیت بحرانی پیدا کنند. هر چند خشک شدن دریاچه هامون منشاء خارجی دارد اما اقدامات مدیریتی می تواند باعث احیاء این دریاچه شود.

وی افزود: دریاچه هامون به رودخانه هیرمند متصل است و این رودخانه از کشور افغانستان سرچمشه می‌ گیرد و باید حق‌ آبه مشترک بین ایران و افغانستان تأمین شود ولی این موضوع محقق نمی شود که وزارت امور خارجه می بایست حق‌ آبه هامون را از افغانستان مطالبه کند.

حق آبه دریاچه هامون از کشور افغانستان مطالبه نشده است

دهمرده با بیان اینکه حق آبه دریاچه هامون از کشور افغانستان مطالبه نشده است، تصریح کرد: خشک شدن دریاچه و تالاب هامون تبعات زیادی برای کشور و به ویژه استان سیستان داشته که مهم ترین آن گرد و غبار ناشی از خشکی تالاب است که منجر به افزایش مهاجرت و تولید بیماری های تنفسی شده است.

این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از بی توجهی نسبت به تأمین اعتبار لازم برای احیاء تالاب هامون گفت: بودجه لازم برای بهبود وضعیت سیستان تخصیص داده نمی‌ شود و این بی ‌توجهی برای مردم هزینه بر شده است و مردم هزینه بی توجهی به سیستان را می پردازند.

استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور است، گفت: پیش از این حیات و اشتغال مردم این منطقه به تالاب هامون بستگی داشت اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت دولت ها کشور افغانستان حق آبه سیستان را نداده و تالاب هامون خشک شده است.

وی با بیان اینکه لایروبی هامون انجام می شود، گفت: انتظار داریم با همکاری دولت افغانستان این تالاب احیاء شود. از طرفی تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و کارشناسان دولت برای پیگیری حق آبه تالاب هامون ضرورت دارد تا با پیگیری این کارگروه تلاش ها برای پیگیری دولت برای رایزنی با افغانستان جواب دهد.

مصوبه مجلس برای افزایش حق آبه ایران از رود هیرمند

دهمرده با اشاره به مصوبه مجلس درباره وضعیت سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است در سال 96 برای افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدامات سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب انجام دهد. البته این مصوبه در صورت اجرا شدن اقدام موثری در جهت تأمین آب شرب زاهدان خواهد بود.

ورود 15 میلیون مترمکعب آب به تالاب جازموریان

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان درخصوص آبگیری تالاب هامون جازموریان نیز بیان کرد: آمار مشخصی از سوی سازمان محیط زیست اعلام نشده است اما حدود 15 میلیون متر مکعب آب وارد این تالاب شده که این میزان موجب از بین رفتن منشأ ریزگردها می شود.

این در حالی است که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست پیش از این درباره آخرین وضعیت تالاب هامون گفت: در دولت یازدهم اقدامات بسیار زیادی برای احیای تالاب هامون انجام شده و این تالاب در سازمان ملل به ثبت رسیده و مطالعات زیست بومی هامون نیز تکمیل شده است. همچنین در مذاکرات دوجانبه با دولت افغانستان مساله هامون مطرح شده و آخرین صحبتی که با آقای اشرف غنی داشته‌ایم قرار شده که کمیته مشترکی برای احیای تالاب تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha