امروز سرنوشت مستمری‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجلس مشخص می‌شود.

امروز سرنوشت مستمری‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشخص می شود

سلامت نیوز:  امروز سرنوشت مستمری‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجلس مشخص می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری انلاین، چشم 6میلیون نیازمند ازكارافتاده امروز به رأی نمایندگان درباره تبصره 14بودجه 96 است. این تبصره، مربوط به چگونگی هزینه شدن درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده است. آنطور كه در برنامه ششم توسعه تكلیف شده و براساس آنچه كمیسیون تلفیق بودجه مصوب كرده، دولت از سال آینده مكلف است حقوق مددجویان نهادهای حمایتی را به اندازه 20درصد حداقل حقوق مصوب96 افزایش دهد.

به این ترتیب مستمری این افراد تقریبا حدود 200هزار تومان افزایش خواهد یافت. اما متن پیشنهادی كمیسیون تلفیق كه راه را بر تفسیرهای مختلف و احتمال اجرا نشدن این قانون باز گذاشته، باعث شده انبوهی از پیشنهاد‌ها برای بررسی این تبصره در دستوركار نمایندگان قرار بگیرد. در حالی‌كه با مصوبه روزچهارشنبه مجلس مدیران می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشند و این دریافتی در برابر حقوق كارگران نجومی محسوب می‌شود، انتظار بسیاری از مردم تصویب بهترین قانون برای نیازمندان است؛ قانونی كه افزایش مستمری آنها پس از 4سال را با سازوكاری مناسب محقق كند.

    روز پر كار مجلس

در فهرست پیشنهاد‌های ثبت شده برای امروز مجلس در ارتباط با تبصره 14لایحه بودجه، دست‌كم 35پیشنهاد اصلاحی ثبت شده كه بیشتر آنها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با این موضوع هستند. در پیشنهاد‌های متعددی از سوی نمایندگان، راهكارهای مختلفی برای حذف یارانه‌ها و افزایش مستمری مددجویان ارائه شده است.

در یك نمونه «دولت مكلف است مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی موجود افراد نیازمند را تشخیص داده و حداكثر تا سقف 60 درصد منابع سازمان، برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی متناسب با سطح درآمدی خانوارها اقدام كند.» نكته اینكه چند نماینده پیشنهاد داده‌اند استفاده از منابع یارانه‌ها به هر نحو دیگر در حكم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

در پیشنهاد دیگری دولت مكلف به شناسایی خانواده‌های «نیازمند غیرقابل توانمندسازی» و حمایت مضاعف از آنها شده است. حسنعلی حاجی‌دلیگانی، نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب و علیرضا سلیمی هم طرح مفصلی برای حمایت از نیازمندان ازكارافتاده در قالب پیشنهاد مطرح كرده‌اند كه باز هم بر حذف یارانه ثروتمندان متمركز است. هر چه باشد، هر كدام از این طرح‌ها كه امروز به تصویب نمایندگان برسد، سرنوشت زندگی 6میلیون نیازمند از كارافتاده را مشخص خواهد كرد و آنها این تصمیم نمایندگان را هرگز از یاد نخواهند برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha