برهم خوردن نظم خواب‌وبیداری تنها مشکلی نیست که شب‌کارها با آن روبه‌رو می‌شوند. شمایی که در شیفت‌های چرخشی کار می‌کنید یا اینکه همیشه به جای روز مجبور به کار کردن در شب هستید، باید بیشتر از دیگران مراقب خوردوخوراکتان باشید. شب‌کارها برای سالم و پرانرژی ماندن باید ریزه‌کاری‌هایی را در رژیم غذایی‌شان رعایت کنند.

شب‌کارها، اصلا فست‌فود نخورند!

سلامت نیوز:  برهم خوردن نظم خواب‌وبیداری تنها مشکلی نیست که شب‌کارها با آن روبه‌رو می‌شوند. شمایی که در شیفت‌های چرخشی کار می‌کنید یا اینکه همیشه به جای روز مجبور به کار کردن در شب هستید، باید بیشتر از دیگران مراقب خوردوخوراکتان باشید. شب‌کارها برای سالم و پرانرژی ماندن باید ریزه‌کاری‌هایی را در رژیم غذایی‌شان رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، در این چند خط، شما را با برخی از این ریزه‌کاری‌ها آشنا می‌کنیم.


هرروز در ساعت مشخصی غذایتان را میل کنید. نباید بی‌برنامگی را با شب‌کاری اشتباه بگیرید. حتی اگر مجبورید شب‌ها کار کنید و صبح‌ها بخوابید، باید ساعات مشخصی را برای سه وعده غذایی خود در نظر بگیرید. ایجاد چنین نظمی می‌تواند در تنظیم ساعت بیولوژیک بدنتان نقش مهمی را بازی کند.


از هله‌هوله خوردن پرهیز کنید و سراغ مواد غذایی مغذی بروید که می‌توانند به شما انرژی بدهند. فراورده‌هایی مثل کره بادام‌زمینی، خوراک‌های غنی از سبزیجات و حتی مغزها، گزینه‌های مناسبی برای خوردن در طول روز  هستند.


برای بیدار و هوشیار نگه داشتن خود سراغ قهوه، چای غلیظ و نوشابه‌های انرژی‌زا نروید. اگر بیش از اندازه در طول روز کافئین مصرف کنید، بدنتان نمی‌تواند خود را با این چرخه جدید فعالیت تنظیم کند. حتی اگر خیلی خسته‌اید با معده خالی نخوابید. اگر غذای آماده ندارید و نمی‌توانید در برابر خواب مقاومت کنید، لااقل یک لیوان شیر بنوشید و بعد استراحت کنید. اگر بتوانید در همان ساعات جایگزینی که برای خوابیدن در نظر گرفته‌اید خوب و عمیق بخوابید، بخش بزرگی از مشکلاتتان برطرف می‌شود. برای محقق شدن آن، به اتاقی ساکت، کم‌نور و نسبتا خنک نیاز دارید.


شب‌زنده‌داری هورمون‌های بدن شما را دچار اختلال می‌کند و باعث چاقی‌تان می‌شود. اگر نمی‌خواهید مجبور به رژیم گرفتن شوید، خوراکی‌های چاق‌کننده مثل فست‌فودها و غذاهای چرب و سرخ‌کرده را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.
منبع: genesishealth.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha