سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 207979

افراد مبتلا به مشکلات سینوسی مزمن که به‌طور مکرر آبریزش بینی دارند خواهان این هستند که از شر ترشحات خلاص شوند.

چگـونـه از ایـن دردسـر رهـایی پیـدا کنـم؟

سلامت نیوز: افراد مبتلا به مشکلات سینوسی مزمن که به‌طور مکرر آبریزش بینی دارند خواهان این هستند که از شر ترشحات خلاص شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد احتقان بدون نسخه یکی از راه‌های موثر برای رهایی از این ترشحات هستند. داروهای ضد احتقان باعث می‌شوند که رگ‌های خونی موجود در دیواره بینی تنگ شوند و درنتیجه جریان خون به این ناحیه کاهش می‌یابد و ترشحات کمتری تولید می‌کنید. داروهای ضد احتقان زمانی خوب هستند که به دلیل سرماخوردگی قادر به نفس کشیدن نیستید. اما داروهای ضد احتقان برای ترشحات غلیظ زیاد خوب نیستند. این داروها بینی را خشک می‌کنند و ممکن است که ترشحات را غلیظ‌تر کنند و باعث ناراحتی بیشتر شما شوند.


بعد استفاده بیشتر از داروهای ضد احتقان برای رفع این ناراحتی می‌تواند منجر به دور باطل تولید مخاط چسبناک بیشتر شود. علاوه بر این، داروهای ضد احتقان عوارض جانبی نیز دارند که می‌توان به گیجی، حالت عصبی و فشارخون بالا اشاره کرد.


هیستامین‌ها که ناشی از واکنش آلرژیک هستند باعث می‌شوند که بافت درون بینی ورم کند و مخاط رقیق‌تر و بیشتری تولید کند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند عمل هیستامین‌ها را متوقف یا محدود کنند. مهم‌ترین عارضه جانبی آنتی‌هیستامین‌های قدیمی‌تر این است که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. علاوه بر این، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند باعث خشکی دهان، گیجی و سردرد نیز بشوند.


علاوه بر این، می‌توان با استفاده از گایافنزین که یک داروی خلط‌آور است ترشحات را رقیق کرد. ترشحات رقیق‌تر آسان‌تر از بدن خارج می‌شود. از عوارض جانبی احتمالی گایافنزین می‌توان به گیجی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.


گزینه قوری نتی
اگر می‌خواهید که به یک شیوه طبیعی‌تر از شر ترشحات خلاص شوید می‌توانید شستشوی بینی با استفاده از ظرف یا قوری نتی انجام دهید. از دیگر شیوه‌ها می‌توان به استفاده به سرنگ حبابی (bulb syringe) یا بطری فشاری (squeeze bottle) اشاره کرد. هر یک شیوه‌های شستشوی بینی بر اساس اصل مشابهی کار می‌کنند: ابتدا سالین (آب‌نمک) را درون آن سوراخ از بینی می‌ریزید که مخاط در آن جمع شده است و سپس از سوراخ دیگر این مایع را خارج می‌کنید.
برای درست کردن محلول مخصوص نمکی شستشو باید از آب جوشانده سرد شده، تقطیرشده یا استریلیزه استفاده کنید. علاوه بر این، باید پس از هر بار شستشو وسیله را به خوبی بشویید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.


شست‌وشوی بینی و سینوس‌ها باکتری‌های بد و خطرناک و دیگر مواد ایجادکننده عفونت را از بدن خارج می‌کند. باوجوداین، نتایج یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که اگر فرد به‌طور مکرر یا غالبا از شستشوی بینی استفاده کند، این امکان وجود دارد که آبیاری بینی خطر عفونت را افزایش دهد، چون شستشوی بینی بیش‌ازاندازه می‌تواند بعضی از مواد محافظت‌کننده بینی را از بدن خارج کند که در جلوگیری از بیماری موثر هستند. بنابراین، از قوری نتی و دیگر گزینه‌های شستشوی بینی فقط هنگامی استفاده کنید که احساس ناراحتی می‌کنید.
منبع: WebMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha