عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: با ارائه گزارش و تحلیل ریشه ای خطاهای پزشکی و پرستاری، می توان از بروز این نوع خطاها جلوگیری کرد.

خطاهای کادر درمانی باید ریشه یابی شود/ضرورت ارائه گزارش و تحلیل درست خطاها

سلامت نیوز: عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: با ارائه گزارش و تحلیل ریشه ای خطاهای پزشکی و پرستاری، می توان از بروز این نوع خطاها جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،دکتر زینب فدایی  در خصوص خطاهای پزشکی و پرستاری، افزود: خطاهای پزشکی و پرستاری جز موارد اجتناب ناپذیر در حوزه سلامت به شمار می روند و می بایست رویکرد حوزه سلامت را به سمت کاهش این خطاها پیش برود.خطاهای پزشکی و پرستاری می تواند به تنهایی صورت گیرد و یا  مکمل یکدیگر باشند.

وی اظهار داشت: ایمنی بیمار، دراجرای  برنامه های اعتبار بخشی پزشکی و خطاهای پزشکی و پرستاری در اولویت ها و جزو استانداردها است، زیرا استانداردها عنوان می کند که خطاهای پزشکی و پرستاری باید علت یابی شود و رو به کاهش برود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اگر بخواهیم علت این خطاها را دسته بندی نماییم در دسته اول شناسایی بیمار به درستی انجام نمی شود زیرا در حوزه سلامت برای شناسایی بیمار شناسه هایی چون نام ، نام خانوادگی، نام پدر و... وجود دارد واغلب خطاهایی که به پرستاری باز می گردد به دلیل شناسایی نادرست بیمار است زیرا پرستاران بیمار را با تخت شناسایی می کنند و این باعث بروز خطا می شود.

وی یادآور شد: از دیگر علل بروز خطا در پرستاری شیفت های کاری و تحمل بار کاری زیاد و خستگی ها و فرسودگی های شغلی می باشد و با اجرای قانون ارتقاء بهره وری می توان این بار کاری و زیاد پرستاری را کاهش داد تا این خطاها بوجود نیاید و علاوه بر به خطر افتادن جان بیمار احتمال به خطر افتادن جان پرستار نیز وجود دارد.

فدایی افزود: برای مقابله با این کار می توان با  گزارش صحیح خطا و تحلیل ریشه ای خطاهای پزشکی از بروز این نوع خطاها جلوگیری کرد تا دیگران از تجربیات آنان استفاده نمایند و این کار را تکرار نکنند و مسئولین نیز در مقابل گزارش خطا می بایست برخورد خوبی داشته باشند و برای فردی که  خطا را گزارش می کند تنبیه در نظر گرفته نشود و دید بدی به آن نداشته باشند زیرا در اعتبار بخشی برای گزارش دهنده خطا تشویقاتی در نظر گرفته می شود اما متاسفانه دید مسئولین نسبت به گزارش خطا خوب نیست و با برخوردهای غلطی که با گزارش دهنده خطا می شود منجر به این می شود که گزارش خطا کم شود و این خطا تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص خطاهای پزشکی نیز شناسایی بیمار به درستی انجام نمی شودو علت اصلی می باشد،  اصول جراحی و اصول خطاهای ایمن رعایت نمی شود. پزشکان نیز دارای شیفت های متوالی هستند و این نیز باعث بروز خطا در پزشکان است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری در پایان افزود: پزشکان می بایست وضعیت بیمار را به شکل صحیح بررسی نماید و داده ها را تحلیل کند و قضاوت صحیح نسبت به وضعیت بیمار داشته باشد و در بالین تصمیم گیری صحیحی انجام دهد تا به گونه ای خطاهای پزشکی نیز کاهش یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha