سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

گاهی بدن سعی می کند قبل از بروز یک مشکل یا بیماری به ما هشدار بدهد، با مواردی مانند سرفه کردن، گرفتگی بینی و یا التهاب. نشانه های بسیاری هست که ما آنها را نادیده می گیریم چون علت درستشان را نمی دانیم. دانستن این نشانه ها می تواند باعث شود از چندین مرتبه مراجعه به پزشک در امان بمانید و حتی می تواند کمکتان کند جلوی یک بیماری را قبل از اینکه جدی تر شود بگیرید.

هفت علامت بیماری که باید جدی گرفته شود!

سلامت نیوز: گاهی بدن سعی می کند قبل از بروز یک مشکل یا بیماری به ما هشدار بدهد، با مواردی مانند سرفه کردن، گرفتگی بینی و یا التهاب. نشانه های بسیاری هست که ما آنها را نادیده می گیریم چون علت درستشان را نمی دانیم. دانستن این نشانه ها می تواند باعث شود از چندین مرتبه مراجعه به پزشک در امان بمانید و حتی می تواند کمکتان کند جلوی یک بیماری را قبل از اینکه جدی تر شود بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در ادامه علائمی را به شما معرفی می کنیم که نشان می دهند ممکن است دچار بیماری باشید اما لازم نیست بترسید. اگر آنها را در خود یا اطرافیان دیدید کافی است به پزشکتان مراجعه کنید.


1- تغییر در نوک پستان

این بسیار مهم است که خانم ها و آقایان حواسشان به سینه های خود باشد تا بتوانند متوجه هرگونه تغییر در آنها شوند. تنها خانم ها نیستند که ممکن است دچار سرطان پستان و یا دیگر مشکلات مربوط به آن شوند. همه می دانیم حس کردن توده در پستان می تواند نشانه سرطان باشد اما دیگر نشانه سرطان که ممکن است نادیده گرفته شده باشد، تغییر در ظاهر پستان است. برای مثل نوک پستان می تواند چال شود، این قسمت می تواند تغییر کند و حتی رنگ پوستش عوض شود.

این نشانه ها ضرورتا بدان معنا نیست که دچار سرطان پستان شده اید، اما بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا مورد معاینه قرار بگیرید. پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است.


2- تورم پاها

برای بسیاری از ما ارتباط درد در پاها با یک کشیدگی عضله و کبودی شایع است اما بسیاری از افراد نمی دانند اگر درد به همراه التهاب باشد مراجعه به پزشک و تحت معاینه قرار گرفتن، تبدیل به یک امر ضروری می شود.

اگر التهاب در پا  با درد و حساسیت ترکیب شود علتش می تواند ترومبوز ورید باشد. این مشکل در واقع یک لخته خون است که در پایین پا یا ران واقع شده و اگر درمان نشده باقی بماند می تواند منجر به مشکلات جدی و حتی مرگباری شود.


3- چند رنگ شدن یا چند تکه شدن زبان

اگر روی زبانتان متوجه قسمت های خشک و سفید رنگ شدید که شکل های عجیبی دارند ممکن است نشانه ابتلا به بیماری سلیاک باشد. اختلالی که می تواند باعث شود بدن زمانی که سعی می کند گلوتن را هضم کند به خود آسیب برساند.

تکه های روی زبان معمولا به قسمت بندی مناطق روی نقشه تشبیه می شوند. اگر چنین مشکل عجیبی را به همراه اسهال، استفراغ و کاهش وزن تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش شوید.


4- نامتناسب بودن مردمک های چشم

اگر از روزی که به دنیا آمدید مردمک چشم هایتان با هم ناهماهنگ بود جای نگرانی نیست. زمانی باید نگران شوید که این اتفاق به صورت ناگهانی افتاده باشد و به مرور مردمک ها مطابقتشان را از دست بدهند.

عدم تطابق یا گشاد شدن مردمک ها می توانند نشانه مشکلات بسیاری باشد که برخی از دیگر موارد جدی تر هستند مانند آنوریسم، خونریزی و یا حتی مننژیت. اگر وقتی به آینه نگاه می کنید متوجه تغییر می شوید توصیه می شود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و یا برای دریافت توصیه ها با اورژانس تماس بگیرید.


5- لرز

لرز کردن زیاد اتفاق می افتد مخصوصا زمانی که هوا سرد است و تب دارید اما اگر متوجه شدید دچار لرزهای مرتب و بی دلیل شده اید بدون اینکه علائم آنفولانزا داشته باشید، آنگاه باید شک کرد که دچار کم کاری تیروئید هستید.

کم کاری تیروئید می تواند بدان معنا باشد که سلول های بدنتان به اندازه کافی انرژی استفاده نمی کنند. وقتی چنین اتفاقی می افتد بدنتان گرمای کمتری تولید می کند که می تواند منجر به لرز شود. اگر نمی توانید مانند دیگران سرمای هوا را تحمل کنید و مرتب دچار لرز هستید توصیه می شود برای انجام آزمایش تیروئید به پزشک مراجعه کنید.


6- هوس کردن یخ

این یکی از آن علائم عجیب است، اما هوس خوردن یخ کردن می تواند یکی از علائم کم خونی بدن باشد. به این اختلال پیکا می گویند و بیشتر در کودکان و خانم های باردار دیده می شود. جالب اینجاست که آنچه هوس می کنید همیشه یخ نیست بلکه می تواند هر چیز غیر خوراکی دیگری نیز باشد.

بزرگسالانی که دچار چنین هوس هایی می شوند معمولا این کار را مخفیانه انجام می دهند چون می دانند عادتی عجیب است. اجبار به خوردن این موارد آنقدر قوی است که نمی توانند مقاومتی بکنند. چنین هوس هایی برای فرد خجالت آور است و ممکن است به همین دلیل در پی کمک خواستن نباشد.

نوع درمان این بیماری به انواع تشخیص پیکا بستگی دارد. اگر ریشه کم خونی در عدم دریافت کافی مواد مغذی باشد می توانید این مشکل را با مکمل ها حل کنید.


7- عطش سیری ناپذیر

بعد از ورزش و یا زمانی که هوا گرم است احساس تشنگی کردن طبیعی است. اما تشنگی شدیدی که حتی بعد از نوشیدن مقدار زیادی آب ادامه داشته باشد می تواند از نشانه های ابتلا به باشد – دیابت بیماری است که باعث می شود بدن کمتر از آنچه نیاز دارد انسولین تولید کند – این باعث می شود گلوکز زیادی در بدن انباشته شود. بدن گلوکز اضافی را به همراه ادرار خارج می کند بنابراین در چنین شرایطی تعداد دفعات ادرارتان نیز افزایش می یابد.

اگر در کنار تشنگی شدید، احساس خستگی و تاری دید نیز داشتید توصیه می شود هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha