کارشناسان معتقدند شرایط جامعه به گونه ای است که علاوه بر رفتارهای پرخطر جنسی كه در میان جوانان مساله ساز است، گروه دیگری نیز در معرض خطر و آسیب ابتلا به بیماری ایدز هستند؛جمعیت میانسالان که به دلیل روابط جنسی خارج از چارچوب، این روزها معضل شده اند.

معضل روابط جنسی پرخطر و ایدز در میان جمعیت میانسال کشور!

سلامت نیوز:کارشناسان معتقدند شرایط جامعه به گونه ای است که علاوه بر رفتارهای پرخطر جنسی كه در میان جوانان مساله ساز است، گروه دیگری نیز در معرض خطر و آسیب ابتلا به بیماری ایدز هستند؛جمعیت میانسالان که به دلیل روابط جنسی خارج از چارچوب، این روزها معضل شده اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: انتقال ایدز از طریق رفتارهای پر خطر جنسی در ایران با سرعتی عجیب در حال حرکت است. در این میان آنچه کمتر مورد توجه قرارمی‌گیرد، رفتارهای پیشگیرانه در این موضوع است. آن‌هم در حالی که تجربه علمی دنیا در پیشگیری از ابتلا به بیماری های آمیزشی، کار را به فکر تولید کاندوم های هوشمند کشانده تا بیش از پیش از خطرات رفتارهای پرخطر بکاهد. با این حال هنوز فرهنگ توجه به رفتارهای پیشگیرانه در روابط جنسی جایگاه خود را میان شهروندان باز نکرده و آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد. با وجود اینکه نسبت به چند سال قبل، موضوعاتی چون عرضه کاندوم در فروشگاه‌های بهداشتی و صحبت درباره آن، بسیار بهتر و بیشتر از قبل صورت می گیرد، اما نگاهی به آمار قریب به 50 درصدی نقش روابط پرخطر جنسی در ابتلا به ایدز، نشان از فقر دانش در توجه به رفتارهای پیشگیرانه دارد.

از سویی، کمتر از نیم قرن از شیوع بیماری ایدز در جهان می گذرد اما همچنان شرایط اجتماعی و فرهنگی، مانع از پذیرش بیماری ایدز می‌شود. این درحالی است که کشورهایی که زودتر با چالش بیماری ایدز روبه‌رو شده‌اند، توانسته اند زنجیره انتقال این بیماری را متوقف کنند و تنها شاه‌کلید‌شان برای دستیابی به این موفقیت عظیم، اطلاع رسانی بود. اما در ایران نوعی نگرانی توام با ترس، اذهان فردی و اجتماعی را در برگرفته و ترس از ابتلا به این بیماری، خود بیماری روانی بزرگ‌تری راایجادکرده که مانع از برنامه‌ریزی صحیح برای مهار این بیماری می شود و اگر تدبیر نشود، شرایط بحرانی تر نیز می شود.

کارشناسان معتقدند که اطلاع رسانی باید بر اساس الگوهای اجتماعی و باورهای اجتماعی هر جامعه باشد. از این روست که درباره ایدز و راه مهم انتقال آن، در رسانه ملی به راحتی نمی توان صحبت کرد؛چنانچه به طور همزمان دو سه نسل مختلف، برنامه های تلویزیون را دیده و گوش می دهند و این مساله با الگوهای اجتماعی جامعه ما همخوانی ندارد. پیام رسانی در موضوعات مختلف از جمله ایدز، مهارتی دارد که به‌صورت غیرمستقیم می تواند تاثیرگذارتر باشد. مضاف بر اینکه تجربه کشورهای موفق نشان می دهد کشورهایی که موفق شدند اپیدمی اچ.آی.وی را در کنترل خودشان در آوردند، اطلاع رسانی‌شان همه جانبه بوده است. اطلاع رسانی ابتدا باید از خانواده شروع شود زیرا ساختار روحی وروانی کودک در قبل از سنین مدرسه شکل می گیرد. در کشور ایران ساختار هرمی خانواده از بین رفته است یعنی قانونمند‌بودن خانواده به قانون های اخلاقی و قانونمند بودن به عدم وجود تضاد و اینکه مشخص نیست در خانواده ها چه کسی در راس هرم است. در یک نسلی گفته می شود فرزند سالاری و در نسل دیگری گفته می شود مادرسالاری. این درحالی‌ست که در یک خانواده قانونمند، ارتباط میان بچه های بزرگ‌تر با کوچک‌تر خانواده و همچنین ارتباط میان زن و شوهر، همه بسیار تعیین کننده هستند.

اطلاعات خوب یا بد جهانی منتقل می شوند

جوامع در دنیا به سمت جهانی شدن پیش می روند و ناخودآگاه به‌واسطه وسایل ارتباط جمعی، اطلاعات خوب یا بد مفید یا غیر مفید به سرعت منتشر می شود. در همین ارتباط کارشناسان معتقدند انتظار نمی رود در دوران مدرسه برای کودکان ابتدایی راجع به رفتار پرخطر یا اعتیاد گفت‌وگو شود اما همین که مهارت تشخیص بزه و نابزه و تشخیص خوب وبد و مواردی از این دست در دوران ابتدایی آموخته شود، در دوران دبیرستان دیگر بچه ها خودشان اطلاعات را می گیرند زیرا کشورها و اطلاعات آن مانند دهکده جهانی به هم وصل اند اما نیازمند زیر ساختی است تا اطلاعات درست بیاید و اطلاعات غلط نیاید.

کارشناس پیشگیری از بیماری ایدز می گوید: در شرایطی که دنیا به سمت پیشگیری می‌رود، در کشور ما و قتی بیماری به ایدز مبتلا شود، تازه وزارت بهداشت می‌آید برای درمان اقدام می کند. البته ناگفته نماند برای پیشگیری، بیش از وزارت بهداشت، دیگر سازمان ها مسئولیت دارند. در واقع این مسئولیت یک عزم ملی را می طلبد که متاسفانه به دلیل تابویی که نام این بیماری دارد، سازمان های دیگر سرباز می زنند و اقدامی برای پیشگیری نمی کنند.

وی می افزاید: تا زمانی‌که همه سازمان ها نسبت به این پدیده احساس مسئولیت نکنند، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم نسل بعدی در جامعه‌ایرانی، نسل تربیت شده ای باشد.

همه زنان مبتلا به ایدز ،خیابانی نیستند!

یکی از عوامل مبتلا به ایدز، رفتارهای پر خطر جنسی است که در آمارها گاها رتبه نخست علت مبتلا شدن به این بیماری از آن یاد می‌شود. با این وجود در ارتباط با رفتارهای پر خطر جنسی طوری عنوان شده که گویی مبتلایان عمدتا رفتاری مشابه زنان خیابانی داشته اند. این کارشناس می گوید: این روزها به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق که رسما اعلام می شود، ما شاهد عبارات و واژگانی هستیم که قبلا وجود نداشت؛ مانند طلاق عاطفی یا ازدواج سفید. این باعث می شود فرد با کسی رابطه ای را برقرار می کند حالا به‌صورت شرعی و در قالب صیغه یا غیر شرعی به عنوان فردی که سال‌هاست او را می شناسد اما هیچ آشنایی با پیشینه رفتارهای جنسی این فرد ندارد. این افراد چند ماه یا چند سال باهم هستند اما در نهایت دچار مشکل شده و فرد دیگری در این نوع روابط جایگزین می شود بدون اینکه اطلاعی از رفتارهای جنسی یکدیگر داشته باشند.

حضور سمن ها در آگاهی رسانی درمورد ایدز

در شرایطی که به سمت استفاده از کاندوم هوشمند می رود اما در رسانه های ما و حتی در محافل آموزشی، کمتر نامی از کاندوم برده می‌شود و هنوز در قالب کلام و رفتار محافظه کارانه با این مساله برخورد می شود. از نگاه این کارشناس اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا باور و نگرش مسئولین تغییر کند، قطعا زمان زیادی را از دست می دهیم. وی می‌گوید: سرعت انتشار اچ آی وی بسیار بالاست. اکنون ده سال است که ما منتظریم نگاه مسئولین تغییر کند و در دولتی فضا بازتر و در دولت دیگر فضا بسته تر است. در بسیاری از کشورهای دیگر آمده اند از کنارخط قرمز رد شده اند ولی از خط قرمزها عبور نکرده اند. وی می افزاید: «ما نباید انتظار داشته باشیم فضای اجتماعی را به حدی باز ببینیم که تبلیغ کاندوم را در بیلبوردها ببینیم. اگر چنین شرایطی ایجاد شود، کاراز کار گذشته است. باید از ادبیاتی استفاده کرد که فقط این چراغ در جوان روشن شود و مطمئنا خودش متوجه می شود. در واقع باید تا حدودی خود جامعه را آماده کرد».

سازمان جهانی بهداشت می گوید تا خود جامعه برانگیخته نشود، دیگر در جامعه امروز سلامتی استقرار پیدا نمی کند. در کشور ایران نیز هرکجا تجربه موفقی در این زمینه وجود داشته، سازمان های مردم نهاد فعال بودند. فضا باید باز شود تا سمن ها در کنار خط قرمز حرکت کنند اما از خط قرمزها عبور نکنند. تنها راه حل برون رفت از این چالش، همین خواهد بود. در کنار سمن ها، آموزش و پرورش نیز نقش مهم و پررنگی دارد. آموزش‌و پرورش باید به آموزش مهارت‌های زندگی توجه کند. اگر این امر را به تعویق بیندازیم، دیگر کار از کار می گذرد و کسی نمی تواند کاری انجام دهد. شاید از این طریق بتوانیم سرعت انتشار اپیدمی اچ‌آی‌وی را کند کنیم.

سوداگران سرعت شان بیشتر از سیاستگذاران است

شرایط جامعه ما در زمینه بیماری ایدز مانند همان اصطلاح کوه یخ است. در واقع چهار پنجم آنچه می بینیم در زیر زمین است. سوداگران سرعت شان بسیار بیشتر از سیاستگذاران است. زمانی كه مواد مخدر به‌صورت سنتی ترویج می شد؛ وقتی مبارزه با مواد مخدر سنتی شروع شد، سوداگران از مصرف مواد صنعتی پرده برداشتند. این نوع مواد مخدرجدید، دیگرآن تابویی که مصرف مواد مخدر سنتی داشت را ندارد و همین مساله ای است که روابط محافظت نشده در جامعه را شدت می دهد. کارشناسان معتقدند شرایط جامعه به گونه ای است که علاوه بر رفتارهای پرخطر جنسی كه در میان جوانان مساله ساز است، گروه دیگری نیز در معرض خطر و آسیب ابتلا به بیماری ایدز هستند؛جمعیت میانسالان که به دلیل روابط جنسی خارج از چارچوب، این روزها معضل شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha