اتفاق عجیبی كه درباره این تالاب‌خواری در انزلی رخ داده است سكوت معنا‌دار اداره محیط زیست استان گیلان است. محیط زیستی كه همیشه یك پای اعتراض و شكایت از متخلفان بود، هیچ واكنشی به این موضوع نشان نداده است. ایران روزگاری سرآمد حفاظت از تالاب‌های جهان بود و كنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان،كنوانسیون رامسر را راه‌اندازی كرد. اما هم‌اكنون در لیست قرمز این كنواسیون قرار گرفته است و بسیاری از تالاب‌های كشور از لیست آن خارج شده‌اند و بسیاری نیز در صف انتظار خروج از این كنوانسیون هستند.

درخواست از ابتكار برای ورود به پرونده تالاب‌خواری

سلامت نیوز: عرصه منابع‌طبیعی در كشور هر روز آب می‌رود؛ یك روز جنگل‌خواری روز بعد كوه‌خواری و دریا‌خواری اما این‌بار نوبت به تالاب‌خواری رسیده است.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، اتفاق عجیبی كه درباره این تالاب‌خواری در انزلی رخ داده است سكوت معنا‌دار اداره محیط زیست استان گیلان است. محیط زیستی كه همیشه یك پای اعتراض و شكایت از متخلفان بود، هیچ واكنشی به این موضوع نشان نداده است. ایران روزگاری سرآمد حفاظت از تالاب‌های جهان بود و كنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان،كنوانسیون رامسر را راه‌اندازی كرد. اما هم‌اكنون در لیست قرمز این كنواسیون قرار گرفته است و بسیاری از تالاب‌های كشور از لیست آن خارج شده‌اند و بسیاری نیز در صف انتظار خروج از این كنوانسیون هستند.

بی‌تفاوتی محیط‌زیست به تالاب‌خواری

دبیر پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی در گیلان به «قانون» درباره تالاب‌خواری در انزلی گفت:« یكی ازمعضلات تالاب‌های استان گیلان دخل و تصرف‌هایی است كه وجود دارد . گاهی اوقات این دخل و تصرف‌ها توسط اشخاص حقیقی و گاهی اوقات نیز توسط ارگان‌های دولتی و غیردولتی صورت می‌گیرد. متاسفانه اداره محیط زیست گیلان درباره تالاب‌خواری كه در انزلی رخ داده، درجریان بوده اما تاكنون سكوت كرده است». او درباره تخلف صورت گرفته در تالاب انزلی گفت:« زمین تصرفی به مساحت 3.5 هکتار در بستر تالاب انزلی واقع شده است که بخش بزرگی از زمین با مساحت 2.8 هکتار در داخل منطقه‌ حفاظت‌شده‌ سیاه‌کشیم قرار داشته و فقط ۵۵۰۰ متر مربع آن در حریم کیفی ۱۵۰ متر حد بستر واقع شده است. در این رابطه نامه‌ای از طرف شرکت آب‌منطقه‌ای گیلان به شماره‌ی 2850/111 مورخ1395/7/12 خطاب به دکتر محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، فرستاده شده است که تاکنون هیچ واکنشی از طرف سازمان و اداره کل حفاظت محیط‌زیست، که متولی حفاظت از مناطق چهارگانه است، صورت نپذیرفته که جای شگفتی دارد. حال پرسش این است چگونه به‌راحتی بخشی از تالاب انزلی واگذار شده است و بعد از واگذاری حتی به اشخاص دیگرفروخته شده است و مسئولان محیط‌زیست هیچ واكنشی به آن نشان نداده‌اند. در دهه 70 بخشی از هیات واگذاری اراضی درقالب تفاهم‌نامه، زمین‌هایی را به بومیان برای پروش ماهی و كشت واگذار می‌كردند اما هیچ‌گاه سند این اراضی به اشخاص واگذار نشده است. هدف از اجرای این طرح در آن زمان كمك به معیشت جوامع محلی و حفاظت از محیط زیست بوده است». محمدیان با اشاره به كوتاهی اداره محیط زیست گیلان عنوان كرد:« انزلی علاوه‌بر اینكه یك تالاب بین‌المللی ثبت شده است، جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده نیز محسوب می‌شود. به‌نظر من حفاظت از این تالاب برای اداره محیط‌زیست گیلان مهم نیست چراكه اگر مهم بود واحد یگان حفاظت محیط زیست و واحد حقوقی آن تاكنون اقدامی درجهت برخورد با متصرف انجام داده بودند».

تالاب‌خواری برادر نماینده مجلس

محمدیان افزود:« این تالاب‌خواری توسط بردار یكی از نمایندگان مجلس عضو فراكسیون محیط زیست مجلس انجام شده است. احتمال می‌دهیم كه شخص نماینده در جریان تخلف برادر خود نبوده است اما پس از رسانه‌ای شدن این موضوع انتظار برخورد قاطع با این موضوع را از او داریم».

درخواست از ابتكار برای ورود به پرونده تالاب‌خواری

پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی استان گیلان طی نامه‌ای به معصومه ابتکار ،درخواستی را درباره‌ دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و بی‌توجهی مدیرکل محیط‌زیست گیلان نسبت به این رویداد، مطرح کرد. این نامه که خطاب به معاون محترم رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، نوشته شده و به مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتِ سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرتضی فرید، نیز رونوشت شده است، به سکوت تامل‌برانگیز اداره‌کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس پرداخته است.

نویسندگان این نامه درخواست کرده‌اند: «با توجه به مصوبات صورت‌جلسه مورخ 1391/12/14 تعیین حد بستر تالاب انزلی در شرکت مدیریت منابع آب ایران (موضوع نامه‌ شماره‌92/144/2284 مورخ92/2/15)، ضمن تایید رقوم ارتفاعی 24.7 متر به‌عنوان حد بستر تالاب انزلی، در بند ۲ آن مقرر شده است که مشاور، پروژه‌‌ «مطالعات کاربری‌های مجاز بستر و حریم تالاب» را با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین و در نقشه‌ نهایی ارائه کنند که این موضوع مهم همانند دیگر پروژه‌های تالاب انزلی به سادگی از نظر متولیان نادیده گرفته شده است. نقشه‌ حد بستر تالاب بین‌المللی انزلی از سوی سرکار عالیه ریاست محترم سازمان طی نامه‌ شماره‌93/61801 مورخ 93/12/28 به وزیر محترم نیرو به تایید رسیده است. از شما خواهشمندیم ضمن توجه دادنِ مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان به بیانات مقام معظم رهبری مورخ 03/12/17 جهت پیگیری موضوع یادشده دستورات مقتضی را به ایشان صادر نمایید».

تالاب انزلی با مساحتی برابر ۱۹۳۰۰ هکتار دارای43/7239 هکتار مناطق تحت مدیریت است. این تالاب از شمال از طریق سوسر روگا زیر پل غازیان با دریای خزر ارتباط دارد وبه سبب ویژگی‌های تالاب در سال ۱۹۷۳ در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شد.

ورود بیش از ۱۱ رودخانه به تالاب و همجواری با دریای خزر و قرارگیری در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی، سبب شکل‌گیری سیستم خاصی شده و ارزش اکوسیستمی ویژه‌ای به این تالاب بخشیده است. حضور گونه‌های متعدد گیاهی و بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، از جمله گونه‌های کمیابی چون اردک سرسفید و آنقوت و درنا و... که در فصول مختلف قابل مشاهده‌اند، ارزش پژوهشی و تحقیقاتی بالایی را به این تالاب داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha