معاون مرکز تحقیقات ایمونولوژی- آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با حمایت دولت می توان مرحله دوم طرح غربالگری بیماری نقص ایمنی توام شدید را در هفت کلانشهر اجرا کرد.

اجرای غربالگری بیماری نقص ایمنی توام شدید در 7کلانشهر نیازمند حمایت دولت

سلامت نیوز:  معاون مرکز تحقیقات ایمونولوژی- آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با حمایت دولت می توان مرحله دوم طرح غربالگری بیماری نقص ایمنی توام شدید را در هفت کلانشهر اجرا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،نقص ایمنی، نوعی بیماری است که در آن، سیستم دفاعی بدن ضعیف و بدن مستعد مبتلا به انواع عفونت ها می شود.
علت بروز اغلب بیماری های نقص ایمنی، ژنتیکی است و بیشتر در دوران شیرخوارگی بروز می کند.


نقص‌ ایمنی‌ به دو دسته نقص ایمنی اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ نقص ایمنی اولیه، ارثی است واز دوران کودکی علایم آن ظاهرمی شود اما نقص ایمنی ثانویه درصورت ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز به وجود می آید.


موارد شدید نقص ایمنی اولیه به شکل نقص ایمنی توام در ماه های نخست زندگی نمایان می شود که اگر تشخیص یا درمان اصولی انجام نگیرد، کودک در سال اول زندگی، جان خود را از دست می دهد.


دکتر زهرا پورپاک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طرحی به وزارت بهداشت ارائه شده تا غربالگری بیماری نقص ایمنی توام شدید در مرحله دوم آن در شهرهایی مانند شیراز، مشهد، اصفهان و تهران انجام شود.
وی با اشاره به این که مرحله اول غربالگری از مدتی پیش در این مرکز انجام می شود، اظهار کرد: تعدادی از نوزادان در قالب این طرح مورد غربالگری قرار گرفته اند و این روند کماکان ادامه دارد.
پورپاک ادامه داد: در صورت حمایت جدی دولت می توان این طرح را در مرحله سوم در تمام کشور اجرایی کرد تا کودکان دارای این بیماری به موقع شناسایی و درمان شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با اجرای غربالگری بیماران نقص ایمنی توام شدید، می توان کودکان مبتلا را در روزهای اول تولد شناسایی و با پیوند سلول های بنیادی آنها را درمان کرد.

** موفقیت آمیز بودن اغلب پیوندهای سلول های بنیادی تا سه ماهگی کودکان
وی با اشاره به این که نوزادان مبتلا به بیماری نقصی ایمنی توام شدید بایستی در کمتر از سه ماهگی مورد درمان با سلول بنیادی خونساز قرار گیرند، گفت: اگر این افراد در بدو تولد شناسایی و تا سه ماهگی پیوند روی آنان انجام گیرد، تا حدود 95 درصد این پیوند موفقیت آمیز خواهد بود.


پورپاک افزود: تاکنون تعدادی نوزادان تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته اند و بیماری آنان مداوا شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری نقص ایمنی توام شدید در سال های گذشته شناخته نشده بود، منجر به مرگ کودکان مبتلا به بیماری می شد و والدین هم متوجه علت فوت نوزادان نمی شدند اما با پیشرفت علم پزشکی علت این بیماری شناخته شده و پزشکان نسبت به مداوای آنان اقدام می کنند.
پورپاک اعلام کرد: هرچند ابتلا به این بیماری براساس منابع بین المللی یک به 50 هزار اعلام شده اما در سال های اخیر آمار بیماری های نقص ایمنی اولیه تا یک به 2 هزار هم گزارش شده است.


تاکنون حدود 200 نوع بیماری نقص ایمنی اولیه شناخته شده است. تاخیر در تشخیص، تشخیص بیماری یا نبود اقدام درمانی مناسب و موثر می تواند به بروز عوارض و آسیب های پایدار در ارگان های مختلف و افزایش مرگ و میر در بیماران شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha