توجه به تاریخ تولد نوزاد و یا رند شدن آن گاهی برای زوجین و یا یکی از والدین آنقدر مهم میشود که بیاطلاع از عوارض احتمالی، اصرار بر تعیین تاریخ سزارین در زمانی مشخص البته در همان محدوده ای که پزشک اعلام می کند، دارند.

تعیین تاریخ تولد نوزادان؛ مُد عجیب و غریب این روزها!

سلامت نیوز: توجه به تاریخ تولد نوزاد و یا رند شدن آن گاهی برای زوجین و یا یکی از والدین آنقدر مهم میشود که بیاطلاع از عوارض احتمالی، اصرار بر تعیین تاریخ سزارین در زمانی مشخص البته در همان محدوده ای که پزشک اعلام می کند، دارند.

به گزارش سلامت نیوز، خبرجنوب نوشت: در این خصوص شاید در موارد معمول حتی برخی پزشکان برای کسب رضایت بیمار و به عبارتی مشتری اقدام به این کار کنند اما حتی یک درصد هم در صورت اورژانسی شدن وضعیت جنین ممکن است سلامت نوزاد به خطر بیفتد.

توجه به طی كردن روند طبیعی دوران بارداری و گذشتن از 39 هفتگی، امكان تولد نوزاد نارس را كاهش می دهد و شاید در مواردی بتوان چند روز تاریخ سزارین را تغییر داد، اما به تاخیر افتادن بیش از حد، ممكن است مشكلات بسیاری را به وجود آورد.

فلوشیپ نازایی و استادیار دانشگاه علوم پزشكی شیراز در این خصوص می گوید: چندان فرقی نمی كند كه از نظر تقویمی، نوزاد، دوم یك ماه به دنیا بیاید یا نوزدهم و تنها چیزی كه بسیار اهمیت دارد حفظ سلامت جنین و مادر است تا فرزندی كه یك خانواده چشم انتظار او هستند به موقع به این دنیا پا بگذارد و همه آنها را خوشحال كند.

دكتر صدیقه عمویی می افزاید: برخی درخواستها كه در بین افرادی حتی تبدیل به مد می شود، نامطلوب است و باید آنها را كنار گذاشت؛ چرا كه اگر این قبیل مسایل حتی به یك نوزاد هم آسیب بزند دیگر پشیمانی سودی ندارد.

وی یادآور می شود: البته تغییر تاریخ سزارین به میزان 3 تا 4 روز معمولا مشكلی به وجود نمی‌آورد و در هر صورت پزشك سلامت بچه را فدای درخواست‌های غیرمنطقی احتمالی والدین نمی كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز می‌گوید: با وجود همه درخواست ها، تولد زودهنگام نوزاد به نارسی و تولد دیرهنگام ممكن است به پاره شدن كیسه آب جنین منجر شود.

دكتر عمویی می افزاید: در صورتی كه وضعیت مادر و جنین به دلیل تغییر تاریخ تولد، اورژانسی شود این امر می تواند خطرناك باشد و به همین دلیل پدر و مادر نباید اصرار به تولد نوزاد در موعد خاصی داشته باشند.

مسئول بخش لاپاراسكوپی زنان دانشگاه علوم پزشكی شیراز هم می گوید: هرگونه ریسكی در مورد زمان سزارین ممكن است باعث تولد نوزاد نارس و یا بروز مشكلات دیگری شود.

دكتر سعید البرزی می افزاید: در این خصوص شاید تغییر 3 تا 4 روزه تاریخ به دنیا آمدن نوزاد مسئله ای ایجاد نكند اما طول كشیدن بیش از این ممكن است باعث دفع مدفوع توسط جنین و یا بروز اتفاقاتی برای بند ناف شود.

این فلوشیپ ناباروری و اندوسكوپی زنان عنوان میكند: علاوه بر موارد یادشده، به تاخیر افتادن تولد، كاهش مایع دور جنین را نیز ممكن است به همراه داشته باشد، اما تولد نوزاد از هفته 38 تا انتهای هفته 41 مشكلی ایجاد نمی كند.

دكتر البرزی می گوید: با وجود همه عوارض احتمالی و یا عدم بروز مشكل، از والدین می خواهیم كه به مسایلی از قبیل تاریخ رند تولد توجه نكنند و بدانند تنها چیزی كه باید برایشان مهم باشد، سلامت جنین است.

یك فلوشیپ طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز می افزاید: تصور نمی كنم كه پزشكی چنین مسئولیتی مبنی بر تغییر تاریخ سزارین و یا تولد را به دلیل اصرار والدین قبول كند اما توجه به عوارض احتمالی این مسئله حتی در صورت وجود یك مورد هم مهم است.

دكتر نسرین اسدی یادآور می شود: جنین در 39 هفتگی تكامل می یابد و اگر تولد در 40 هفتگی هم انجام گیرد مشكلی پیش نمی آید. در هر صورت نظر پزشك در این خصوص مهم است و والدین به دلیل عدم آشنایی با مسایل مربوطه نباید در این زمینه دخالت كنند.

وی می گوید: به تاخیر انداختن تولد نوزاد ممكن است باعث شروع درد در مادر در هنگام شب و اورژانسی شدن وضعیت او شود و به دلیل احتمال دسترسی كمتر در آن ساعات به امكانات، مشكلاتی را به همراه داشته باشد.

دكتر اسدی می افزاید: به مادر و پدرها توصیه میكنیم هر زمانی را كه پزشك برای تولد مشخص میكند بپذیرند چرا كه به دنیا آمدن زودهنگام هم نارسی را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha