دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روزجهانی زن، 8 مارس 2017 برابر با 18 اسفند ماه جاری گفت ازبین بردن شکاف جنسیتی در استخدام می­تواند تا 12 تریلیون دلار تا سال 2025 به تولید ناخالص داخلی جهان بیافراید.

افزایش 12 تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان تا 2025 با از بین بردن شکاف جنسیتی

سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روزجهانی زن، 8 مارس 2017 برابر با 18 اسفند ماه جاری گفت ازبین بردن شکاف جنسیتی در استخدام می­تواند تا 12 تریلیون دلار تا سال 2025 به تولید ناخالص داخلی جهان بیافراید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

حقوق زنان حقوق بشر است. ولی در این زمانه آشفته، با توجه به آنکه جهان ما غیرقابل پیش­­بینی­تر و بی­نظم تر شده است، از حقوق زنان و دختران کاسته شده، همچنین محدود و معکوس شده است.

توانمندسازی زنان و دختران تنها راه حفظ حقوق آنان و حصول اطمینان از این است که می توانند به تمامی استعدادشان تحقق بخشند.

عدم تعادل تاریخی در روابط قدرت بین مردان و زنان، که با افزایش نابربری­ها درون  و بین جوامع و کشورها تشدید شده، به تبعیض بزرگتری علیه زنان و دختران می­انجامد. در همه جای دنیا، از سنت ها، ارزش های فرهنگی و مذهب سوءاستفاده شده تا حقوق زنان محدود شود، تبعیض جنسیتی مستحکم شود و از عملکرد های ضد زن دفاع گردد.

حقوق قانونی زنان، که هرگز در هیچ قاره­ای با مردان مساوی نبوده، بیشتر رو به تحلیل است. حقوق زنان در مورد بدنشان زیرسوال رفته و متزلزل است. زنان به طور معمول در فضای مجازی و زندگی عادی هدف ارعاب و آزار هستند. در موارد بدتر، افراط­گرایان و ترورویست­ها عقیده های  خود را بر پایه اطاعت زنان و دختران و گزینش آنان  برای روابط جنسی و خشونت مبتنی بر جنسیت، ازدواج اجباری و بردگی مجاز می­سازند.

با وجود برخی پیشرفت ها، به لطف رفتارهای قدیمی و ورود متعصبانه مردان، موقعیت­های رهبری در تمامی طبقات به وسیله مردان اداره می­­شود، و شکاف اقتصادی جنسیتی درحال گسترش است. باید با توانمندسازی زنان در تمامی سطوح، ایجاد زمینه­ای برای شنیدن صدای آنان  و دادن اختیار زندگی آنان  و آینده­ دنیای­مان به دست خودشان، این وضعیت را تغییر دهیم.

نکار حقوق زنان و دختران نه تنها به نوبه خود اشتباه است، بلکه تأثیر اقتصادی اجتماعی جدی دارد که همه ما را به عقب می­راند. برابری جنسیتی اثری قابل تغییر دارد که برای عملکرد کامل گروه­ها، جوامع و اقتصادها ضروری است.

دسترسی زنان به آموزش و خدمات سلامت برای خانواده و جوامع آنان سود آور است که به نسل­های آینده نیز گسترش می یابد. یک سال اضافه در مدرسه می تواند تا 25 درصد به حقوق دریافتی آینده یک دختر بیافزاید.

این امر هنگامی که زنان به طور کامل در نیروی کار مشارکت دارند، فرصت­ها پدید می­آورد ونرخ  رشد افزایش می یابد. ازبین بردن شکاف جنسیتی در استخدام می­تواند تا 12 تریلیون دلار تا سال 2025 به تولید ناخالص داخلی جهان بیافراید. افزایش سهم حضورزنان در نهادهای دولتی آنان را بیشتر منتخب می کند و سبب افزایش نوآوری شده، قدرت تصمیم گیری را تقویت کرده  و تمامی جوامع را بهره مند می سازد.

برابری جنسیتی در مرکز ثقل دستور کار 2030 برای توسعه پایدار است، نقشه جهانی که برای رویارویی با چالش های پیش رو، مورد توافق تمامی سران کشورها قرار گرفت. پنجمین آرمان توسعه پایدار به گونه ای ویژه  برابری جنسیتی و توانمندسازی تمامی زنان و دختران را فرا می خواند ، که اساس دسترسی به 17 آرمان توسعه پایدار است .

اینجانب متعهد به افزایش حضور زنان در فعالیت های  صلح و امنیت مان هستم. زنان مذاکره کننده شانس صلح پایدار را افزایش می دهند، و زنان صلح بان شانس سوءاستفاده جنسی و بهره­کشی را کاهش می­دهند.

اینجانب در سازمان ملل متحد، در حال ایجاد  نقشه راه روشنی  با معیارهای رسیدن به برابری جنسیتی در تمامی نظام هستم که سازمان ما به طور واقعی نشان دهنده مردمی باشد که به آنان  خدمت می کنیم. اهداف پیشین محقق نشده اند. در حال حاضر ما باید از بلندپروازی   به سوی عمل حرکت کنیم.

در روز جهانی زن، اجازه دهید همه ما متعهد شویم هر آنچه می توانیم برای غلبه برتعصب مستحکم، حمایت از تعامل و فعالیت، و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان انجام دهیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha