یک فعال صنفی کارگری بابیان اینکه امروز میان هزینه و درآمد خانوارهای کارگری یک شکاف 300 درصدی وجود دارد، می‌گوید کسانی که مخالف واقعی شدن مزد بر اساس سبد معیشت محاسبه شده هستند مستقیما باید مسئولیت اصلی نابه هنجاری‌های مترتب بر آن را هم بر عهده بگیرند.

مزد کارگران سه سال پیش باید ترمیم می‌شد/ وجود شکاف 300 درصدی میان هزینه و درآمد

سلامت نیوزیک فعال صنفی کارگری بابیان اینکه امروز میان هزینه و درآمد خانوارهای کارگری یک شکاف 300 درصدی وجود دارد، می‌گوید کسانی که مخالف واقعی شدن مزد بر اساس سبد معیشت محاسبه شده هستند مستقیما باید مسئولیت اصلی نابه هنجاری‌های مترتب بر آن را هم بر عهده بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«ناصر چمنی» مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشـت: کسانی که مخالف واقعی شدن مزد بر  اساس هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند مستقیما باید مسئولیت اصلی نابه‌ هنجاری‌های ناشی از فقیر شدن خانواده‌های مزدبگیران را برعهده بگیرند.

عضو مشاور گروه کارگری در جلسات مزدی سال 94 شورای عالی کار افزود: دستمزد 812 هزار تومانی سال 95 در بهترین حالت تنها 10 روز از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد در این شرایط چگونه باید، از کارگران و خانواده‌های آنان انتظار داشت که در سال 96 همین دستمزد را با اندکی افزایش برای گذران زندگی خود دریافت کنند و بعد هم صورت خود را باسیلی سرخ نگه دارند.

این فعال صنفی کارگری در ادامه با بیان اینکه  قیمت 2 میلیون 489 هزار تومانی سبد معیشت خانوارهای در سال 96 یک واقعیت علمی خدشه ناپذیر است که با یک توافق سه جانبه به دست آمده است، تصریح کرد: این سبد حداقل‌های معیشتی برای یک خانواده 3 و نیم نفری را محاسبه کرده است. البته آنچه برای کارگران مهم است اجرای بی کم و کاست آن است.

عضو کارگری کمیته مزد شورای عالی کار در پایان افزود: انکار قدرت خرید از دست رفته کارگران به منزله انکار کردن وجود موثر کارگران در مناسبات تولید است.

وی افزود: اگر دولت یازدهم سه سال پیش نسبت به ترمیم شکاف 40 درصدی میان درآمد و هزینه‌های زندگی کارگران اقدام کرده بود، امروز شاهد اختلاف 300 درصدی میان حداقل دستمزد 812 هزار تومانی با سبد معاش 2 میلیون 489 هزار تومانی نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha