رئیس سازمان بهزیستی از گسترش مراکز اورژانس اجتماعی در 140شهر، پذیرش 1350 معتاد متجاهر،‌ افزایش اعتبارات بودجه بهزیستی، افزایش 20درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی خبر داد.

افزایش اعتبارات بودجه 96 بهزیستی/ رتبه سوم خراسان رضوی در طلاق

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی از گسترش مراکز اورژانس اجتماعی در 140شهر، پذیرش 1350 معتاد متجاهر،‌ افزایش اعتبارات بودجه بهزیستی، افزایش 20درصدی مستمری مددجویان بهزیستی و استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری امروز با خبرنگاران با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه یک برنامه میان مدت پنج ساله است که بسیاری از سازمان‌ها بر اساس آن بودجه سنواتی خود را آماده می‌کنند. بهزیستی هم طبق بررسی‌ها و شواهد در این برنامه پیشگیری را اولویت خود قرار داد و در ماده 90 آن در راستای پیشگیری از معلولیت زایی، غربالگری ژنتیک را اجباری کردیم زیرا سالانه 30 هزار کودک معلول متولد می‌شود.

وی افزود: با حمایت‌های دولت و اجباری کردن مشاوره‌های ژنتیک به صورت پایلوت 40 هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری ژنتیکی کردیم که از این تعداد 70 درصد نیازمند مشاوره ژنتیک نبودند و تنها 30 درصد آنها به این مشاوره‌ها نیاز داشتند و از این تعداد نیز 15 درصد از 30 درصدی که نیازمند دریافت مشاوره‌های ژنتیک بودند نیز به آزمایشگاه‌های ژنتیک ارجاع داده شدند.

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با افزایش بودجه سازمان بهزیستی در سال آینده گفت: اعتبارات بهزیستی در سال آینده 2200 میلیارد تومان است.

اجباری شدن غربالگری‌های ژنتیک پیش از ازدواج

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، انجام غربالگری‌های ژنتیک پیش از ازدواج تبدیل به قانون و اجباری شده به طوری که زوجین پیش از ازدواج موظف به تکمیل پرسشنامه غربالگری ژنتیک هستند و بر اساس قانون سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات مشاوره و آزمایش ژنتیک به نیازمندان به صورت رایگان هستند.

بندپی به مداخله سازمان بهزیستی در بحران خودکشی اشاره کرد و گفت: در سال 95 با مداخلات اورژانس اجتماعی توانستیم از خودکشی 4220 نفر جلوگیری کنیم که 2880 نفر آنها زن و 1440 نفر آنها مرد بودند.

گسترش اورژانس اجتماعی در 140 شهر

وی با اشاره به گسترش اورژانس اجتماعی یادآور شد: با توجه به تاثیرگذاری اوژانس اجتماعی در کنترل و مهار بحران‌ها و آسیب‌های متعدد اجتماعی این اورژانس در سال 96 در 140 شهر بالای 50 هزار نفر توسعه و گسترش خواهد یافت و هم‌اکنون تمام اقدامات این توسعه اعم از تخصیص اعتبار خرید ماشین‌ها در بودجه سال 96 سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است. این در حالیست که توسعه و گسترش اورژانس اجتماعی از سال 87 تاکنون صورت نگرفته بود.

ساماندهی مراکز ترک اعتیاد ماده 15

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به فعالیت این سازمان در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی از گذشته تولیت مراکز ماده 15 را که ویژه افراد داوطلب ترک اعتیاد است بر عهده داشت.مسولیت مراکز ماده 16 که ویژه معتادین متجاهر، رها شده و سخت در دسترس که مراکز ماده 15 اثربخشی لازم برای آنها را ندارند نیز سابقا بر عهده وزارت بهداشت بود که این وزارتخانه اعلام کرد که نمی‌تواند اقدامی را در این حوزه به انجام برساند و به این ترتیب این مراکز نیز به بهزیستی واگذار شدند.

وی در ادامه به خدمات سازمان بهزیستی در مراکز ماده 15 اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر نسبت به بازبینی پروتکل‌های مراکز ماده 15 و بازنگری در خصوص صدور مجوز برای این مراکز اقدام کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای فعالیت‌های اثربخش در این حوزه باید از رویکردهای تلفیقی استفاده کنیم و به این ترتیب در سال جاری مراکز ماده 15 را سر و سامان دادیم و همچنین نسبت به گسترش TC نیز اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای برعهده گرفتن درمان معتادان متجاهر شروطی را داشتیم، افزود: از جمله مهم‌ترین شروط ما این بود که باید درمان معتادان براساس الگوی دادگاه درمان محور باشد و به معتاد به عنوان مجرم نگاه نشود که در این راه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم به سازمان بهزیستی کمک می‌کند.

پذیرش 1350 معتاد متجاهر

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با پذیرش معتادان متجاهر گفت: تا روز 20 اسفندماه 1350 معتاد پذیرش شده است که 400 نفر آن ها معتاد نبودند و از این تعداد 2 هزار و 640 نفر کودک و 75درصد غیر ایرانی بودند.معتادان پذیرش شده به مراکز ماده 15 ارجاع داده می‌شوند و هم اکنون این طرح در شهرهای زاهدان، اصفهان، مشهد، هرمزگان، تهران و لرستان اجرا می‌شود.

افزایش 20درصدی مستمری مددجویان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در سال 96 مقرر شده است که مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به 20 درصد پایه حقوق افزایش پیدا کند. براین اساس حقوق یک فرد معلول از 50 هزار تومان به 170 هزار تومان افزایش پیدا می کند، همچنین دبیرخانه شورای عالی سالمندی هم به سازمان بهزیستی سپرده شد.

کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی

محسنی بندپی در مورد اینکه سازمان بهزیستی پیشنهادی به مجلس برای اجازه به نابینایان برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس داده است، گفت: وزیر کار در لایحه حمایت از معلولان که در مجلس در حال بررسی است بندی اضافه کرده است تا به نابینایان اجازه کاندیداتوری مجلس داده شود، همچنین در این لایحه بیمه تکمیلی برای تمام معلولان سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

شیوع ناشنوایی بیشتر از نابینایی است​

وی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که تمام آن ها بیمه هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه 14 درصد معلولان سازمان بهزیستی ناشنوا و 10 درصد نابینا هستند، یادآور شد: شیوع ناشنوایی بیشتر از نابینایی است و تا سال 95، حدود 7 هزار نفر تحت غربالگری ناشنوایی قرار گرفتند و ما سعی داریم این طرح را گسترش دهیم تا از بروز ناشنوایی جلوگیری کنیم.

رتبه سوم خراسان رضوی د رطلاق

محسنی بندپی با اشاره به اینکه پیشگیری از طلاق هم به سازمان بهزیستی سپرده شده است، تصریح کرد: در خراسان رضوی که سومین استان از نظر شیوع طلاق بود، طرح پایلوت ثبت الکترونیکی طلاق انجام شد و بسیار موفق بود و ما سعی داریم زوجین قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند و در سال آینده این طرح در 11 استان دیگر هم اجرا می‌شود.

استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی

محسنی بندپی از استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی خبر داد و گفت: این دبیرخانه پیش از این در اختیار وزارت بهداشت بود و وضعیت مشخصی نداشت در حالی که از میان 4 شاخص سالمندی فقط یک مورد سلامت است و بقیه به حوزه رفاهی برمی‌گردد، امیدواریم در تیرماه سال آینده نیز همایش شاخص دیده‌بانی سالمندی را در بین کشورهای منطقه به خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: با جامعه‌ای کار می‌کنیم که صدای اعتراض ندارند، بی‌پناهی خاصی دارند به همین دلیل در احکام دائمی برنامه ششم توسعه و بودجه 96 تلاش کردیم برنامه‌های حمایتی اثربخشی خاصی داشته باشد و از این افراد نیازمند حمایت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشورهایی مثل مصر، اردن و کویت که بیشترین ازدواج‌‌های فامیلی را دارند خیلی زودتر از ما اقدامات پیشگیری از معلولیت و ژنتیک را اجرا کردند که ما نیز به لحاظ قانونی مشکل داشتیم اما اکنون خیلی از این مشکلات برطرف شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha