سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 208589

روانشناس و استاد دانشگاه گفت: بخشودگی و گذشت، تزکیه نفس، اجر معنوی و ارتقای سلامت روان را به همراه دارد .

گذشت، سلامت روان را ارتقا می دهد

سلامت نیوز:روانشناس و استاد دانشگاه گفت: بخشودگی و گذشت، تزکیه نفس، اجر معنوی و ارتقای سلامت روان را به همراه دارد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سیما فردوسی روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی صبر که در محل اجلاس سران برگزار شد  ، صبر را گذشت ، بخشیدن و عفو کردن افرادی دانست که قصد آسیب رساندن به ما را دارند یا اینکه آسیب هایی رساندند.


فردوسی تصریح کرد: افرادی که در بخشودگی، تجربه کسب می کنند نتیجه آن را در یافتن تزکیه نفس و ارتقای سلامت روان و همچنین اجر معنوی می بینند و همه اینها مسائلی است که انسان ها تا آگاهی نداشته باشند نمی توانند انجام دهند.
این روانشناس با بیان اینکه در این زمینه تحقیقات و پژوهش های بسیاری انجام و در این تحقیقات ، رابطه بخشودگی، صبر و سلامت روان ثابت شده است ، اظهار کرد: اما نمی توانیم بدون ایجاد مکانیسم های صبوری و بخشودگی ، افراد را به صبوری و بخشودگی توصیه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه فرد نخست باید روی خودش کار کند، ادامه داد: فرد باید به درجه ای از خودشکوفایی برسد و رابطه معنادار با خداوند برقرار و ویژگی هایی در خود ایجاد کند که البته این کار هر کسی نیست.


فردوسی اضافه کرد: افرادی هستند که با بغض و کینه بزرگ شده اند و برایشان صرف گفتن صبور باش معنا ندارد؛ این در حالی است که مواردی چون صبر باید در جامعه آموزش و اطلاع داده شود تا سطح آگاهی ها بالا برود .
فردوسی درباره تأثیر صبر بر زندگی با استناد به سوره مبارکه مریم و درخواست خداوند از حضرت مریم مبنی بر گرفتن روزه سکوت در برابر مردم، اظهار کرد: روزه سکوت، وحی از طرف حضرت حق به مریم مقدس به دلیل اذیت و آزار مردم در زمان بارداری این بانوی بزرگوار بود که این روزه سکوت همان صبر و گذشت است که تأثیر بسیاری بر زندگی فردی و اجتماعی انسان ها دارد.


وی ادامه داد: صلح و صبر در زندگی شخصی بین زوجین باعث بادوام تَر شدن زندگی می شود.
وی با ذکر چند مثال در زندگی روزمره اضافه کرد: مثلا در رانندگی کردن، رعایت نکردن نوبت و حق تقدم ، برخی می خواهند سختگیرانه برخورد کنند در حالی که با صبر و آرامش نه تنها موجب آرامش روان خود که موجب آموزش به طرف مقابل می شوند. باید از خود شروع کنیم و تأثیر آن را در دیگران هم ببینیم.
این روانشناس با بیان مسئولیت بسیاری از نهادها در آموزش صبر بویژه آموزش و پرورش، گفت: آموزگاران و همه آموزش و پرورشی ها هم باید خودشان الگویی از صبر و بخشودگی و گذشت باشند و هم این موارد را به دانش آموزان آموزش دهند و در کتاب های درسی هم گذشت و مدارا کردن آورده شود.
به گزارش ایرنا، همایش ملی صبر(صلح، بخشایش و رضایت) اکنون با حضور إسحاق جهانگیری و حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاونان اول رؤسای قوای مجریه و قضاییه ، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه، الهام امین زاده دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در محل اجلاس سران در حال برگزاری است.
در این همایش از تعدادی از قضات، ائمه جمعه و افرادی که در زمینه صلح و سازش فعالیت می کنند و همچنین تعدادی از خانواده های مقتول که از حق قصاص نفس خود گذشته اند، تجلیل شد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha