مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت اعلام کرد: بسیاری از کودکان استان سیستان و بلوچستان وقتی معاینه می‌شوند و خطای انکساری چشم آنها مشخص می‌شود، امکان خرید عینک ندارند.

از تاثیر گرد و خاک بر سلامت چشم تا کودکانی که امکان تهیه عینک ندارند

سلامت نیوز:مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت اعلام کرد: بسیاری از کودکان استان سیستان و بلوچستان وقتی معاینه می‌شوند و خطای انکساری چشم آنها مشخص می‌شود، امکان خرید عینک ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر فرزاد محمدی  در این خصوص افزود: این کودکان و خانواده‌هایشان حتی اگر عینک هم تهیه کنند، به صورت سالانه نمی‌توانند آن را بروز کنند. بیشتر خانواده‌های منطقه نیز از راه یارانه امرار معاش می‌کنند و درآمد دیگری ندارند. ارگان‌های حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نیز نمی‌توانند این عینک‌ها را تامین کنند و دسترسی به عینک یکی از چالش‌های  منطقه در حوزه سلامت بینایی است.

وی ادامه داد: اگر افراد بزرگسال عینک نزنند شاید اتفاق خاصی نیفتد، اما در کودکان باعث افت تحصیلی می‌شود و فرصت‌های آنها را می‌گیرد. به همین دلیل امکان آن هست که برنامه‌ای را به صورت آزمایشی برای روستاهای منطقه انجام دهیم تا میزان نیاز آنها مشخص شود. بعد از آن نیز تلاش می‌کنیم که اهدا کننده‌ای ملی یا بین المللی مانند برخی سازمان‌های مردم نهاد که در بحث تامین عینک برای کودکان اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهند، پیدا کنیم.

جالی خالی مطالعه‌ درباره تاثیر گرد وخاک بر سلامت چشم مردم سیستان و بلوچستان

محمدی ضمن اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره ابتلای مردم این استان به بیماری‌های چشمی به علت وقوع گردوخاک‌های موسمی در استان، ادامه داد: هنوز مطالعه‌ای در این خصوص انجام نشده‌ است، اما اگر در یک منطقه، یک درصد حساسیت چشمی وجود داشته باشد و به دلیل آلودگی هوا به دو درصد برسد، عوارض آن دو برابر می‌شود.

تراخم در کشور کنترل شده‌ است

محمدی همچنین به بررسی اخیر  وزارت بهداشت در استان سیستان و بلوچستان از نظر ابتلا به بیماری تراخم نیز اشاره کرد و گفت: با اطمینان می‌توانیم بگوییم بیماری تراخم بیش از دو - سه دهه است که در کشور کنترل شده‌ است. در خصوص برخی بیماری‌های عفونی  مثل آبله یا فلج اطفال می‌توان گفت که ریشه کن می‌شوند، اما در مورد بیماری‌های دیگر باید از اصطلاح تحت کنترل استفاده کرد. در دوره‌هایی در دنیا و ایران بیماری مالاریا کنترل شد، اما ریشه کن نشد.

مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت افزود: با اطمینان می‌توانیم بگوییم بیماری تراخم مشکلی برای کشور به حساب نمی‌آید. سازمان جهانی بهداشت در این خصوص می‌گوید بیماری تراخم  مشکل عمومی آن کشور نیست،  برای گواهی رسمی این سازمان در این حوزه نیز  باید شواهدی تدوین شود. ما نیز ضمن تدوین این برنامه، با گزارشی از شهر زابل مواجه شدیم که طبق آن چهار  پسر و 9 دختر از دبستانی در منطقه‌ای مرزی به این بیماری مبتلا شده‌اند و تست‌های آزمایشی نیز آن را تایید می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث وقفه‌ای در  فرآیند درخواست گواهینامه کنترل تراخم در کشور شد. همچنین فرضیه‌ای در این گزارش مطرح شده بود که تبادل فرهنگی نزدیک و بسیار زیاد بین مرزنشینان این استان و کشور افغانستان باعث بروز این بیماری شده‌ است. این موضوع با درخواست نماینده زابل همزمان شده بود. نماینده زابل عنوان داشت که به دلیل گرد وغبار بیماری چشمی در منطقه زیاد شده است و لازم است وزارت بهداشت تیمی را به منطقه اعزام کند.

محمدی با اشاره به اعزام تیمی از وزارت بهداشت به زابل برای بررسی این موضوع ادامه داد: پیش از اعزام تیم ما غربالگری گسترده‌ای در مدارس آغاز شده و موارد مشکوک انتخاب شده‌ بودند. با توجه به گرد و خاک و گرمای هوای منطقه، حساسیت ملتحمه چشم شایع‌تر بود. حتی در یکی از دبستان‌ها طغیان و همه‌گیری بیماری آدنو ویروسی که می‌توان آن را به سرماخوردگی چشم تشبیه کرد، اتفاق افتاده بود. بیش از 1000 دانش آموز غربالگری شدند که از این میان ابتلای یک نفر به تراخم محتمل‌تر از سایرین بود. به همین دلیل قرار شد در چند روز  آینده نمونه‌ای برای تایید تشخیص بیماری ارسال شود. به سبب کنترل شدن این داد و ستدها این فرضیه که ممکن است عفونت تراخم از طرف شهروندان افغان گرفته شود، منتفی است.

به گفته محمدی، یکی از مهم‌ترین معضلات منطقه سیستان و بلوچستان، آب است که کمبود آن باعث بلند شدن گرد وغبار و در نتیجه ابتلای مردم منطقه به بیماری می‌شود و مهاجرت و سایر چالش‌ها را در پی دارد.

وی اضافه کرد: برای رسیدگی به مشکلات سلامتی مردم، باید به موضوع آب در این منطقه توجه کرد. برای اینکه تراخم تبدیل به یک موضوع قابل توجه در سلامت عمومی شود، باید تعداد قابل توجهی از کودکان به این بیماری مبتلا باشند. انتقال آن نیز به صورت چشم به چشم و صورت به صورت انجام می‌شود. اگر شیوع آن از حدی پایین‌تر بیاید تراخم تبدیل به یک بیماری معمولی عفونی می‌شود.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha