چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

دیروز بعد از گذشت ٤٠ روز از حادثه پلاسكو، معصومه آباد، رییس كمیته ایمنی شورای شهر با قرائت بررسی‌های كمیته رسیدگی به حادثه پلاسكو كه با مصوبه شورای شهر و در پی بروز حریق در پلاسكو ایجاد شده بود، گفت: این كمیته با حضور حبیب كاشانی، سرخو و ساعی تشكیل شد كه هدف از تشكیل این كمیته، انجام اقدامات موثر جهت پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومین، فوت‌شدگان، كارگران و كارفرمایان و بررسی اقدامات پیشگیرانه نسبت به علل حادثه بود.

گزارش اولیه حادثه پلاسكو به شورای شهر رسید

سلامت نیوز: دیروز بعد از گذشت ٤٠ روز از حادثه پلاسكو، معصومه آباد، رییس كمیته ایمنی شورای شهر با قرائت بررسی‌های كمیته رسیدگی به حادثه پلاسكو كه با مصوبه شورای شهر و در پی بروز حریق در پلاسكو ایجاد شده بود، گفت: این كمیته با حضور حبیب كاشانی، سرخو و ساعی تشكیل شد كه هدف از تشكیل این كمیته، انجام اقدامات موثر جهت پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومین، فوت‌شدگان، كارگران و كارفرمایان و بررسی اقدامات پیشگیرانه نسبت به علل حادثه بود.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «آقا اینجا یه مغازه آتیش گرفته... هر چه زودتر خودتان را برسانید...»
- مغازه چیه ؟
«پوشاك»
- طبقه چندمه؟
«دهم. دهم. . . فقط زودتر خودتون رو برسونید. . . به سرعت داره زیاد می‌شه» اینها بخشی از صدای ضبط شده نخستین تماس تلفنی شهروندان با مركز ١٢٥ آتش‌نشانی برای اعلام آغاز حریق در ساختمان پلاسكو بود كه دیروز و درجریان ارایه گزارش اولیه كمیته پیگیری حادثه پلاسكو، درصحن علنی شورا برای حاضران پخش شد. سرانجام پس از گذشت بیش از ٤٠ روز از بروز حادثه پلاسكو، كمیته‌های تشكیل شده در شورای شهر برای پیگیری موضوع پلاسكو گزارشات خود را در واپسین دقایق آخرین جلسه شورای شهر در سال جاری ارایه كردند. 

دیروز بعد از گذشت ٤٠ روز از حادثه پلاسكو، معصومه آباد، رییس كمیته ایمنی شورای شهر با قرائت بررسی‌های كمیته رسیدگی به حادثه پلاسكو كه با مصوبه شورای شهر و در پی بروز حریق در پلاسكو ایجاد شده بود، گفت: این كمیته با حضور حبیب كاشانی، سرخو و ساعی تشكیل شد كه هدف از تشكیل این كمیته، انجام اقدامات موثر جهت پیگیری وضعیت آسیب‌دیدگان اعم از خانواده شهدا، مصدومین، فوت‌شدگان، كارگران و كارفرمایان و بررسی اقدامات پیشگیرانه نسبت به علل حادثه بود.

وی با بیان اینكه در این مدت جلسات زیادی با مسوولان مختلف داشتیم، به بحث شهید خواندن شهدای پلاسكو اشاره كرد و گفت: صمیمی، رییس بنیاد شهید تهران اعلام كرده با توجه به ساختار قانونی و اساسنامه بنیاد خدماتی را كه می‌تواند به خانواده آتش‌نشانان ارایه كند فقط خدمات فرهنگی است و هیچ‌گونه خدمات حمایتی از خانواده‌های آنها نمی‌شود و علت این امر را خلأ قانونی دانست. بر همین اساس از شورا تقاضا داریم با توجه به راهكارهای موجود به رفع این نقیصه كمك كنند.

وی گفت: برابر اعلام نمایندگان با تصویب هیات وزیران بسته‌های حمایتی برای كارگران و كارفرمایان پلاسكو صورت گرفته است كه بر این اساس به كارگران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی مبلغ بیمه بیكاری با متوسط ٤ ماه آخر دستمزدشان پرداخت می‌شود. همچنین با نمایندگان بانك مركزی جلسه داشتیم و همچنین موضوع ارایه یك بسته حمایتی از كسبه پلاسكو و ابلاغ آن به بانك مركزی در دستور كار قرار گرفت چرا كه این بانك تسهیلات با مبلغ ٣٠٠ میلیون تومان با نرخ سود ١٨ درصد و با بازپرداخت ٤٨ ماهه با یك سال دوره تنفس در نظر گرفته بود كه موضوع دریافت نرخ ١٨ درصد مورد اعتراض ما قرار گرفت. رییس كمیته ایمنی شورای شهر با اشاره به سركشی‌های انجام شده این كمیته از خانواده شهدا، گفت: ١٥٩ واحد پلاسكو فاقد كار و كارگاهی بودند و پیشنهاد می‌شود شورای شهر و شهرداری در قالب بسته‌های حمایتی از این افراد حمایت كند و همچنین شهرداری عیدی به همه خانواده شهدای آتش‌نشان داده است.


اصرار شورا برافزایش كرایه‌ها
اما دیروز علاوه برگزارش پلاسكو، موضوع افزایش نرخ كرایه‌های اتوبوس و مترو نیز یكی از موضوعات اصلی جلسه شورا بود. درجریان بررسی مجدد افزایش نرخ بهای بلیت مترو و اتوبوس كه در هفته گذشته با مخالفت فرمانداری روبرو شده بود، گروهی از اعضا بر افزایش ١٠ درصدی و گروهی دیگر بر افزایش ١٤ و ١٥ درصدی بلیت اتوبوس و مترو اصرار داشتند كه در نهایت مهدی چمران افزایش ١٠ درصدی قیمت بلیت را با توجه به اعتراض فرمانداری مطرح كرد. پیشنهادی كه رأی نیاورد و نهایتا پیشنهاد سه كمیسیون شورا مبنی بر اصرار شورا بر همان افزایش ١٤ درصدی با ١٨ رای به تصویب رسید. به بیانی با وجود اعتراض فرمانداری، شورای شهر بر مصوبه قبلی خود كه همان افزایش ١٤ درصدی بود، همچنان مصر ماند.

بررسی نام خیابانی به نام آیت‌الله
شورای شهر در جلسه یكشنبه هفته گذشته به تغییر نام خیابان سرو به آیت‌الله هاشمی رای مثبت داد اما این موضوع با حواشی و انتقادهایی همراه بود، چنان‌كه معصومه آباد در تذكر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر، با بیان اینكه آیت‌الله هاشمی خدمات زیادی برای انقلاب اسلامی انجام داده و حتی در مدح كتاب اینجانب دو صفحه A٤ توضیحاتی نوشته‌اند، گفت: اجازه دهید در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون صحبت‌های من مبنی بر اینكه خانواده هاشمی نظرشان در تغییر نام سرو به نام این بزرگوار مثبت بوده است، توضیحاتی ارایه دهم. آباد با بیان اینكه من تماس با محسن هاشمی داشته‌ام،  گفت: هاشمی عنوان كرد كه ما از اعضای شورای شهر تشكر می‌كنیم و توقعی در این زمینه نداریم و هر كجا كه اعضا صلاح می‌دانند نامگذاری مناسب است. مهدی چمران نیز در پایان این بررسی با اظهارات مبهمی كه مشخص نبود با پیشنهاد مسكوت ماندن یا نماندن این مصوبه موافق است یا خیر، گفت: اعضای شورا همه پیشنهادات را به كمیسیون نامگذاری ارایه كنند تا موضوع مطرح شود. در نهایت با توجه به حواشی ایجاد شده پیرامون نامگذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی و مخالفت خانواده ایشان، با رای اكثریت آرا این مصوبه مسكوت ماند تا مابقی پیشنهادات و گزینه‌ها بررسی شود.

واكنش حافظی به اقدام مجلس
همزمان با آخرین جلسه شورای شهر دیروز مجلس هم با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری مخالفت كرد. بلافاصله بعد از اعلام این خبر رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت در جمع خبرنگاران حاضر شد و با انتقادی تند از این اقدام مجلس گفت: دید‌بان شفافیت كه متعلق به توكلی است صراحتا اعلام كرده كه در مساله واگذاری املاك تخلف صورت گرفته اما وقتی این موضوع در مجلس گشوده می‌شود با لابی‌های جدی مواجه می‌شویم و جای تاسف دارد كه مجلس نیز در بررسی این موضوع تعلل كرده است.  

وی با بیان اینكه واگذاری املاك كارنامه سیاهی است كه تخلفات آن محرز است و با تاكید بر این نكته كه شورای شهر به عنوان یك نهاد بالادستی عنوان كرده كه تحقیق و تفحص جزو اختیارات شورا نیست، گفت: این در حالی است كه شورای قبل خودش تحقیق و تفحص از یكی از سازمان‌های زیرمجموعه را كلید زده بود. با این حال جای سوال است كه چطور تحقیق و تفحص در مورد املاك حالا جزو اختیارات شورا نیست. وی در پاسخ به این سوال كه سرانجام این موضوع چه می‌شود، گفت: می‌توان مسیرهای دیگر را طی كرد و از طریق كمیسیون اصل ٩٠ این موضوع را پیگیر شد یا عده‌ای از نمایندگان یا شهروندان درراستای حقوق خود شكایت كنند. حافظی در پاسخ به سوالی در خصوص لابی شهرداری با نمایندگان، گفت: لابی‌ها طبیعی است اما وقتی می‌بینیم تعدادی از نمایندگان حكم مشاوره از شهردار دارند یا می‌بینیم برادر یكی از اعضای كمیسیون عمران مجلس ١٠ میلیارد تومان تراكم از شهرداری می‌گیرد این مساله قابل تامل است.  وی با بیان اینكه باید قوه قضاییه در خصوص احضار افراد و سرانجام بررسی‌اش گزارش دهد، گفت: چهار نفر از اعضای شورا را می‌شناسم كه در منازل سازمانی متعلق به شهرداری تهران سكونت داشتند و جای سوال است آیا از این افراد اجاره دریافت می‌شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha