جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به اظهارات سخنگوی کمیسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد پاسخ داده است.

نابسامانی‌های اجتماعی، کودک کار می‌آفریند!

سلامت نیوز: جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به اظهارات سخنگوی کمیسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سازمان‌های مردم‌نهاد پاسخ داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اظهارات سخنگوی کمیسیون حقوق‌بشر، مبنی‌بر سوءاستفاده‌کردن از کودکان کار در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد مجلس پاسخ داده است.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به بیانیه اخیر فراکسیون حقوق‌بشر مجلس و موارد اتهامی که متوجه یکی از سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق کودک که سابقه‌ای چندین‌ساله در طرح مسائل و مشکلات کودکان کار دارد، یعنی «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» آمده ‌است: روز چهارشنبه، مورخ 18 اسفند سال 1395، بیانیه فراکسیون حقوق‌بشر مجلس شورای اسلامی درزمینه هشدار درباره سوءاستفاده از کودکان کار در آستانه عید نوروز در برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که به‌دلیل ذکر نام «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» به منظور تنویر افکار عمومی، شفاف‌سازی فعالیت‌های این مرکز و همچنین اشتباهات فاحش منتشرشده و اتهامات غیر‌واقعی، خود را ملزم به پاسخگویی به آن می‌دانیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان از سال 1382 و با مجوز رسمی وزارت کشور به شماره 81.132323 در تاریخ 24/10/82 فعالیت خود را آغاز نموده و براساس اساسنامه خود، هر دو سال افراد جدیدی را برای تمدید مجوز خود به نهادهای مذکور معرفی نموده است. طی این سال‌ها (قریب به 15 سال) طیفی از برخوردهای سلیقه‌ای و قانونی را به خود دیده و به‌همین‌دلیل، بارها در جلسات متعدد درباره موانع ثبت و موانع فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در مراجع قانونی و دولتی (مجلس، وزارت کار، شهرداری، شورای شهر، بهزیستی) با مسئولان ذی‌ربط تشکیل جلسه داده یا در جلسات تشکیل‌شده از سوی آنان شرک فعال نموده است.


در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به‌عنوان سازمانی مردم‌نهاد، محل حضور افراد و فعالان اجتماعی است که فارغ از ملیت، مذهب، نژاد و قومیت خود یا کودکان تحت پوشش این مرکز به حمایت اجتماعی و توانمندسازی آنان مشغول بوده‌اند و هرگز هیچ فردی، اجازه انتقال ایدئولوژی یا اندیشه خود به کودکان را نداشته است. منافع عالیه کودکان براساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که ایران نیز آن را پذیرفته است، همواره در دستور کار جمعیت دفاع بوده و است. کودکان این مرکز در روز، تنها دو ساعت در کلاس‌های درس حضور دارند و فرصتی جز آموزش مهارت‌های اساسی (خواندن، نوشتن و ریاضیات) ندارند؛ البته در صورتی که فردی از آنها بخواهد یا بتوانند در مدارس رسمی حضور یابند، مطابق کتب رسمی آموزش‌وپرورش به آنها آموزش داده می‌شود. قرارگرفتن کودکان در چرخه رسمی آموش‌و‌پرورش، اولین هدف آموزشی ماست.


در بخشی دیگر از این بیانیه با اشاره اینکه به موضوع کودکان کار باید در راستای نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی حاکم بر طبقات فرودست مورد توجه قرار گیرد، آمده است: جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و تمام فعالان اجتماعی به‌خوبی می‌دانند موضوع کودکان کار، موضوعی درخود و بدون پیوند با سایر مسائل اجتماعی نیست. چگونه ممکن است از بیکاری و دستمزد پایین‌تر از خط فقر مطلق، به رفاه کودکان و خانواده‌های آنان برسیم؟ میان مسائل که در مواضع این مرکز همواره بر آن تأکید شده است، موضوعی خلق‌الساعه، حاصل کشف و شهود یا جعل واقعیت نیست بلکه این عین واقعیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha