پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 208715

رایحه فوق العاده ریحان آن را به گزینه ای ایده آل برای مقابله با بوی بد دهان یا نفس بد بو تبدیل می کند. ریحان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویژگی های ضد باکتری است که به مبارزه با باکتری های تولید کننده بوی بد در دهان کمک می کنند.

بهبود سلامت با این چای‌های گیاهی

سلامت نیوز: رایحه فوق العاده ریحان آن را به گزینه ای ایده آل برای مقابله با بوی بد دهان یا نفس بد بو تبدیل می کند. ریحان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویژگی های ضد باکتری است که به مبارزه با باکتری های تولید کننده بوی بد در دهان کمک می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، چای های گیاهی به یکی از نوشیدنی های محبوب برای بسیاری از مردم جهان مبدل شده اند. در حقیقت، مردم برای قرن ها از چای های گیاهی به واسطه طعم فوق العاده و ویژگی های دارویی باور نکردنی استفاده کرده اند.

به گزارش "ان‌سی‌بی‌آی"، در کنار روش تهیه آسان، چای های گیاهی حاوی مواد مغذی بسیاری نیز هستند. بر خلاف قهوه، آنها حاوی کافئین نیستند، که با برخی مشکلات سلامت پیوند خورده است.

چای های گیاهی از بخش های مختلف گیاهان مانند گل ها، ریشه ها، دانه ها یا پوست تهیه می شوند. در ادامه با برخی از بهترین چای های گیاهی برای سلامت خوب بیشتر آشنا می شویم.

چای سبز برای کمک به کاهش وزن

بدون تردید، هر فهرستی از چای های گیاهی با چای سبز آغاز می شود. یکی از اصلی‌ترین فواید چای سبز کمک به کاهش وزن و مبارزه با چاقی است. چاقی دلیل اصلی بسیاری از بیماری ها، از مشکلات قلبی تا دیابت، محسوب می شود.

چای سبز سرشار از یک کاتچین به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) است که سوخت و ساز را برای سوزاندن کالری های اضافی و بهبود روند کاهش وزن ارتقا می دهد.

همچنین، چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها است و از تقویت سلول های بافتی برای محافظت از بدن در برابر پیری زودرس و بیماری های مرتبط با افزایش سن پشتیبانی می کند. افزون بر این، چای سبز از آسیب سلولی ناشی از آلاینده ها جلوگیری می کند. این نوشیدنی می تواند با سرطان مبارزه کند، از بیماری قلبی پیشگیری کند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند و بسیاری موارد دیگر.

برای تهیه چای سبز:

یک تا دو قاشق چایخوری از برگ های چای سبز را در یک فنجان بریزید.

آب داغ در فنجان بریزید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید دو تا سه دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و اندکی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

شما می توانید سه تا چهار فنجان چای سبز در روز مصرف کنید.

چای زنجبیل برای تسکین درد آرتریت

زنجبیل در تمام دوران ها یگ گیاه محبوب برای افرادی بوده است که به انواع مختلف التهاب مبتلا بوده اند. برای آنهایی که از آرتریت یا التهاب مفاصل رنج می برند، ویژگی های ضد التهابی چای زنجبیل در کاهش درد و التهاب بسیار موثر است.

افزون بر این، چای زنجبیل به تقویت گردش خون کمک می کند، که در مبارزه با درد نقش دارد.

جدا از فواید ضد التهابی، زنجبیل از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد ویروس، آنتی بیوتیک، ضد سرطان، ضد تهوع، ضد اسپاسم، ضد قارچ و ضد سرفه سود می برد.

نوشیدن چای زنجبیل می تواند ناراحتی معده را نیز کاهش دهد، از حالت تهوع جلوگیری کند، استرس را کاهش دهد، با سرماخوردگی مبارزه کند، گرفتگی های عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش دهد، سیستم ایمنی را تقویت کند، سطوح قند خون را عادی سازد، اشتها را تنظیم کند، و سوزش سر دل و نفخ را تسکین دهد.

برای تهیه چای زنجبیل:

یک قاشق غذاخوری برش های زنجبیل و دو فنجان آب را در یک قوری کوچک بریزید.

آب را به جوش آورید سپس اجازه دهید به مدت 10 دقیقه به آرامی بجوشد.

چای را صاف کنید تا برش های زنجبیل جدا شوند.

اندکی عسل و آب لیمو تازه به چای اضافه کنید و بنوشید.

شما می توانید دو تا سه فنجان چای زنجبیل در روز مصرف کنید.

چای بابونه برای مبارزه با بی خوابی

چای بابونه یکی از گزینه های اصلی در فهرست چای های گیاهی محسوب می شود. این نوشیدنی یکی از بهترین چای های گیاهی برای مبارزه با بی خوابی و دیگر اختلالات خواب است.

بابونه به عنوان یک ماده آرامش بخش و تحریک کننده خواب شناخته می شود. آثار آرامش بخش بابونه ممکن است به واسطه وجود آپیجنین باشد که با گیرنده های بنزودیازپین در مغز پیوند تشکیل می دهد.

همچنین، بابونه از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد خارش، ضد التهاب، ضد میکروب، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطان سود می برد.

نوشیدن چای بابونه به طور منظم می تواند سردرد را تسکین دهد، درد عضلانی را کاهش دهد، استرس را زیر کنترل نگه دارد، گرفتگی های عضلانی در دوران قاعدگی را کاهش دهد، مشکلات معده را درمان کند، به کاهش وزن کمک کند، و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

هم گل های تازه و هم خشک شده بابونه را می توان برای تهیه چای استفاده کرد.

برای تهیه چای بابونه:

یک قاشق چایخوری از گل های خشک شده بابونه یا دو قاشق چایخوری از گل های تازه این گیاه را در یک فنجان آب داغ بریزید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد، سپس آن را صاف کنید.

اندکی عسل خام به چای اضافه کرده و در حالی که هنوز گرم است آن را مصرف کنید.

توجه: اگر باردار هستید یا در تلاش برای بارداری هستید از مصرف چای بابونه پرهیز کنید.

چای نعناع بیابانی برای مبارزه با سوء هاضمه

عطر و طعم طراوات بخش و نعناعی نعناع بیابانی آن چیزی است که برای بهبود سیستم گوارش خود در زمانی که از سوء هاضمه و دیگر مشکلات دستگاه گوارش رنج می برید، باید مد نظر قرار دهید.

چای نعناع بیابانی عضلات معده و روده را شل می کند و همچنین به تسکین نشانه های سندرم روده تحریک پذیر مانند دل درد و نفخ کمک می کند.

افزون بر این، چای نعناع بیابانی به عبور راحت‌تر غذا از معده کمک می کند و در از بین بردن حالت تهوع نیز موثر است.

نعناع بیابانی سرشار از منتول است و دارای اثر خنک کننده و آرامش بخش بر بدن و ذهن است. همچنین، این گیاه از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد نفخ بهره می برد. نعناع بیابانی از محتوای خوب منگنز، مس و ویتامین C برخوردار است.

نعناع بیابانی می تواند به درمان گرفتگی های عضلانی، کاهش وزن، مبارزه با استرس، از بین بردن بوی بد دهان، تسکین سردرد، درمان میگرن، پشتیبانی از سلامت دهان و دندان، و پیشگیری از آلرژی ها و آسم کمک کند.

برای تهیه چای نعناع بیابانی:

یک قاشق غذاخوری از برگ های تازه نعناع بیابانی را در یک قوری کوچک ریخته و آب داغ به آن اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند.

چای را صاف کنید.

اجازه دهید چای خنک شود و سپس آن را بنوشید.

شما می توانید سه تا چهار فنجان چای نعناع بیابانی در روز مصرف کنید.

نعناع بیابانی برای افرادی که از بیماری ریفلاکس اسید معده رنج می برند، مناسب نیست زیرا عضله اسفنکر را شل می کند و از این رو، احتمال بازگشت اسید معده به مری بیشتر می شود.

چای ریحان برای مقابله با بوی بد دهان

رایحه فوق العاده ریحان آن را به گزینه ای ایده آل برای مقابله با بوی بد دهان یا نفس بد بو تبدیل می کند. ریحان سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویژگی های ضد باکتری است که به مبارزه با باکتری های تولید کننده بوی بد در دهان کمک می کنند. این به نوبه خود در دفع چرک و انواع دیگر بیماری های پریودنتال موثر است.

همچنین، ریحان منبع عالی برای ویتامین های A و K است، و منبع خوبی برای ویتامین C و منگنز محسوب می شوند. نوشیدن چای ریحان به طور منظم می تواند به کاهش استرس، بهبود خلق و خو، تسکین سوء هاضمه، درمان سردرد، درمان نفخ شکم، بهبود اشتها، تقویت سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر کمک کند.

برای تهیه چای ریحان:

دو قاشق چایخوری از برگ های خشک شده ریحان را در یک فنجان بریزید.

آب جوش را به فنجان اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان گذاشته و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و با اندکی عسل خام در صورت تمایل شیرین کنید.

شما می توانید روزانه دو تا سه فنجان چای ریحان بنوشید.

چای سیج (مریم گلی) برای تسکین گلو درد

هنگامی که از گلو درد رنج می برید، چای سیج می تواند درد را به سرعت تسکین دهد و همچنین، سوزش و التهاب را در گلو کاهش دهد.

ویژگی های ضد میکروبی چای سیج به مبارزه با سرماخوردگی و همچنین تسکین درد و سوزش در گلو به واسطه کند کردن رشد باکتری های مضر در این قسمت کمک می کند.

افزون بر این، نوشیدن چای سیج به طور مرتب می تواند خلق و خو را بهبود ببخشد، اضطراب را کاهش دهد، سلامت دهان و دندان را حفظ کند، حافظه را تقویت کند، نشانه های یائسگی را کاهش دهد، سلامت قلب را تقویت کند، گوارش را بهبود ببخشد و بسیاری موارد دیگر.

برای تهیه چای سیج:

یک قاشق غذاخوری از برگ های تازه سیج یا یک قاشق چایخوری از سیج خشک شده را در یک فنجان بریزید.

یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید.

اجازه دهید پنج دقیقه دم بکشد، سپس چای را صاف کنید.

مقداری آب لیمو و عسل خام برای بهبود مزه و اثربخشی به چای اضافه کنید، سپس آن را بنوشید.

توجه: مصرف سیج برای بانوان باردار و شیرده و همچنین آنهایی که از صرع رنج می برند، توصیه نمی شود.

چای بادرنجبویه برای کاهش اضطراب

بادرنجبویه یک گیاه دارویی شناخته شده برای درمان اضطراب است. بادرنجبویه به عنوان یک آرامبخش ملایم و تونیک عصبی کارایی دارد و از این رو، به کاهش اضطراب، بهبود خواب و آرامش روان کمک می کند.

بادرنجبویه یک آنتی اکسیدان طبیعی، ضد ویروس، قابض، ضد میکروب و عامل ضد اسپاسم است. برگی های بادرنجوبیه سرشار از ترکیبات فنلی و فلاونوئیدها هستند.

نوشیدن چای بادرنجبویه به طور منظم می تواند پوست را جوانتر سازد، هوشیاری را افزایش دهد، حافظه را تقویت کند، سلامت کبد را بهبود ببخشد، سطح قند خون را حفظ کند، اشتها را افزایش دهد و بسیاری موارد دیگر.

برای تهیه چای بادرنجبویه:

یک تا دو قاشق چایخوری بادرنجبویه خشک شده را در یک فنجان بریزید.

آب جوش به فنجان اضافه کنید.

یک درپوش روی فنجان قرار دهید و اجازه دهید تا زمانی که برای مصرف به اندازه کافی خنک شده است در همان حالت باقی بماند.

تنها یک فنجان چای بادرنجبویه در روز مصرف کنید.

چای قاصدک برای بهبود سلامت کبد

قاصدک یک گیاه دارویی است که می تواند به بازسازی، پاکسازی، و پالایش کبد کمک کند. این گیاه به سوخت و ساز چربی انباشته شده در کبد کمک می کند، که این شرایط بهبود عملکرد کبد را به همراه دارد. همچنین، قاصدک جریان صفرا را افزایش می دهد و به سم‌زدایی کبد کمک می کند.

این گیاه دارویی از محتوای مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و بتا کاروتن، به همراه ویتامین های A، C و D بهره می برد.

نوشیدن چای قاصدک برای کاهش وزن، عادی سازی سطوح قند خون، خروج سموم از بدن، سرکوب اشتها، مبارزه با التهاب، تنظیم فشار خون بالا، و پیشگیری از اختلالات ادراری مفید است.

برای تهیه چای قاصدک:

دو قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.

آب را به جوش آورید و چند دقیقه صبر کنید.

چای را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید برای حدود 10 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و بنوشید.

چای گل بامیه برای برای کاهش فشار خون

برای کنترل فشار خون، چای گل بامیه یا چای ترش (Hibiscus Tea) یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود که می توان مد نظر قرار داد.

گیاه بامیه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL کمک می کند. افزایش سطوح کلسترول بد به تصلب شرایین و بیماری قلبی منجر می شود. همچنین، این گیاه به تنظیم فشار خون کمک می کند.

از دیگر فواید چای گل بامیه می توان به کاهش کلسترول بالا، بهبود گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش مشکلات التهابی، پشتیبانی از سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد. همچنین، این چای به تسریع سوخت و ساز و کاهش وزن سالم و تدریجی کمک می کند.

برای تهیه چای گل بامیه:

دو قاشق غذاخوری از گلبرگ های خشک شده گل بامیه را به دو فنجان آب اضافه کنید.

آب را به جوش آورید، سپس اجازه دهید 10 دقیقه آرام بجوشد.

چای را صاف کرده، سپس اندکی عسل خام و آب لیمو برای بهبود عطر و طعم به آن اضافه کنید.

شما می توانید دو تا سه فنجان چای ترش در روز مصرف کنید.

توجه: بانوان باردار و شیرده از مصرف این چای پرهیز کنند.

چای میوه رز برای تقویت سیستم ایمنی

میوه رز منبع فوق العاده ای برای ویتامین C است. در حقیقت، محتوای ویتامین C میوه رز حدود 20 برابر بیشتر از پرتقال است. ویتامین C آنتی اکسیدانی قدرتمند است که برای سیستم ایمنی و سلامت بافت اهمیت دارد. این ویتامین به پیشگیری از عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در میوه رز به بهبود قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست کمک می کنند و نشانه های پیری مانند شکل گیری خطوط، چین و چروک های عمیق و لکه های قهوه ای را کاهش می دهند.

چای میوه رز عملکرد آدرنال را بهبود می بخشد، و سطوح انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد.

برای تهیه چای میوه رز:

چهار قاشق غذاخوری از میوه رز خشک شده را در یک ظرف بریزید.

چهار فنجان آب به آن اضافه کنید.

یک درپوش روی ظرف قرار دهید، آب را به جوش آورید، سپس اجازه دهید پنج دقیقه به آرامی بجوشد.

چای را صاف کنید و هنگامی که به اندازه کافی خنک شده است آن را بنوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha