سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 208873

گزش حشرات به‌طور کلی خطرناک نیست، چون واکنش‌های آلرژیک نسبت به این گزش‌ها بسیار نادر هستند. با این‌که این گزش‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند تب زرد، مالاریا، بیماری لایم، تیفوس و آنسفالیت را انتقال بدهند، اما در بیشتر موارد فقط به خارش شدید منجر می‌شوند.

3 راه تشخیص نیش‌های سمی و غیر سمی در سفر و تعطیلات

سلامت نیوز:گزش حشرات به‌طور کلی خطرناک نیست، چون واکنش‌های آلرژیک نسبت به این گزش‌ها بسیار نادر هستند. با این‌که این گزش‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند تب زرد، مالاریا، بیماری لایم، تیفوس و آنسفالیت را انتقال بدهند، اما در بیشتر موارد فقط به خارش شدید منجر می‌شوند.


۱. حشرات زیادی وجود دارند که با گزش (bite) یا نیش (sting) می‌توانند مشکلات مختلفی را برای انسان‌ها به‌وجود بیاورند. به‌طور کلی، این مشکلات به دو گروه تقسیم می‌شوند: سمی و غیرسمی. تفاوت بین نیش و گزش، به طبیعت آن‌ها ارتباط دارد.

 حشرات سمی براساس مکانیسم دفاعی به انسان‌ها حمله می‌کنند و زهر سمی خودشان را از طریق نیش به بدن ما تزریق می‌کنند. این تزریق، حس دردناک واضحی به ما انتقال می‌دهد. اما حشرات غیرسمی، از گزش خودشان برای تغذیه از خون ما استفاده می‌کنند که درد محسوسی هم به‌وجود نمی‌آورد.

۲. نیش‌های سمی همیشه شدیدا دردناک هستند و با تورم و قرمزی در اطراف محل نیش همراه می‌شوند. به این اتفاق، واکنش موضعی می‌گویند. البته در افراد حساس، این واکنش به واکنش سیستمیک در کل بدن تبدیل می‌شود که قرمزی و تورم را به بخش‌های دور از موضع نیش هم انتقال می‌دهد. این واکنش‌های سیستمیک می‌توانند زندگی فرد را به خطر بیاندازند. به همین دلیل، افرادی که به نیش حشرات آلرژی دارند، همیشه باید یک سرنگ آدرنالین ۰.۱۱ درصد همراه با خودشان داشته باشند و شیوه استفاده از آن را هم بدانند.

 ۳. گزش حشرات به‌طور کلی خطرناک نیست، چون واکنش‌های آلرژیک نسبت به این گزش‌ها بسیار نادر هستند. با این‌که این گزش‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند تب زرد، مالاریا، بیماری لایم، تیفوس و آنسفالیت را انتقال بدهند، اما در بیشتر موارد فقط به خارش شدید منجر می‌شوند.

منبع: سلامتیسم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha