دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، محیط زیست سالم، امن و شایسته را حق همه مردم دانست و گفت: راه اندازی محاکم زیست محیطی که مدتی مسکوت مانده بود، در سال جدید پیگیری خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری:پرداخت خسارت به کسانی که ازآلودگی های زیست محیطی متضرر شده اند

سلامت نیوز: دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، محیط زیست سالم، امن و شایسته را حق همه مردم دانست و گفت: راه اندازی محاکم زیست محیطی که مدتی مسکوت مانده بود، در سال جدید پیگیری خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، الهام امین زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، درباره حق محیط زیست سالم و پویش «نه به ریختن زباله» افزود: قرار است در سال جدید، موضوع پرداخت خسارت به کسانی که از آلودگی های زیست محیطی متضرر شده اند، پیگیری شود؛ در بسیاری از کشورهای جهان، زمانی که یک شهروند از آلودگی های زیست محیطی متضرر می شود، می تواند خسارت های وارده را مطالبه و پیگیری کند.
وی ادامه داد: حقوق شهروندی در زمینه مسائل زیست محیطی صرفا مطالبه مردم نیست بلکه ضروری است در این زمینه مشارکت فعالانه میان بخش های دولتی و خصوصی، سازمان های مردم نهاد و آحاد مردم انجام شود.
وی با تاکید بر نقش مردم، سازمان های مردم نهاد و دولت در حفظ محیط زیست، گفت: هر سه در حفظ و نگهداری محیط زیست دارای تکالیف و حقوق هستند و در منشور حقوق شهروندی به این موضوع پرداخته شده است.

** نسل امروز امانت دار محیط زیست برای نسل های آتی است
امین زاده اظهارکرد:حق محیط زیست سالم، محدود به نسل فعلی نیست، بلکه نسل امروز امانت دار آن برای نسل های آتی است؛ محیط زیست متعلق به بشریت بوده و باید در حفظ و نگهداری آن برای فرزندانمان کوشا باشیم.
وی با تاکید بر اینکه انهدام محیط زیست یعنی فنای بقای بشر، افزود:نگاه تخصصی و دانش فنی در حوزه محیط زیست همراه با مشارکت مردمی و حضور فعال سازمان های مردم نهاد، مکانیزمی برای حفاظت از محیط زیست است.
«حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار» در مواد 112 تا 115 منشور حقوق شهروندی آمده است و براساس آن حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است و هر شهروند حق بهره مندی از محیط زیست سالم، پاک و عاری از انواع آلودگی را دارد. همچنین انجام طرح های توسعه ای منوط به رعایت دقیق ملاحظات زیست محیطی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha