دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 209012

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تاکید کرد: افرادی که دچار آلرژی فصل بهار هستند در نقاط و ساعاتی که تراکم گرده‌های درختان زیاد است از منزل خارج نشوند.

توصیه‌هایی درباره آلرژی فصل بهار

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تاکید کرد: افرادی که دچار آلرژی فصل بهار هستند در نقاط و ساعاتی که تراکم گرده‌های درختان زیاد است از منزل خارج نشوند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مریم محلوجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نشانه‌های آلرژی فصل بهار گفت: نشانه‌های این نوع از آلرژی، آبریزش، گرفتگی و خارش بینی، حلق چشم و گوش است که آزاردهنده‌ترین حالت آن احتقان یا گرفتگی بینی است. این علائم در همه افراد اتفاق نمی‌افتد؛ چون علت آن در نیمی از موارد، ژنتیک است. به همین دلیل بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند، رخ می دهد.

وی ادامه داد:  این آلرژی محدودیت سنی ندارد و افراد ممکن است از دوران شیرخوارگی تا پیری به آن مبتلا شوند، ولی اوج شیوع آن اواخر دوره کودکی و جوانی است. این علائم در بسیاری از موارد ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، ولی تفاوت آن با آلرژی این است که در سرماخوردگی‌ها ممکن است تب خفیفی وجود داشته باشد، اما آلرژی‌ها باعث بروز تب نمی‌شوند. همچنین علائم سرماخوردگی حداکثر ظرف مدت یک هفته بهبود پیدا می‌کند اما نشانه آلرژی‌ها معمولا  ادامه‌دار هستند و بیش از دو یا چند هفته ممکن است به طول انجامند.

به گفته محلوجی‌راد، این نوع از آلرژی معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که نسبت به گرده درختانی مانند چنار، سرو، بید و اقاقیا حساسیت دارند. معمولا نیز علائم افراد حساس به گرده این درختان از اسفندماه شروع می‌شود و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی همچنین اضافه کرد: به علت جابجایی گرده درختان با باد عملا اجتناب از آنها امکان‌پذیر نیست. فقط می‌توانیم توصیه کنیم افراد در نقاط و ساعاتی که تراکم این گرده‌ها زیاد است از منزل خارج نشوند. از نظر زمانی تراکم گرده‌ها در اول صبح و غروب بیشتر است. ممکن است برخی این نشانه‌ها را طبیعی تلقی کنند ولی چون خطر ایجاد آسم در این افراد بیشتر است، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنند.

محلوجی‌راد با بیان اینکه مواد غذایی نقش اصلی و اولیه در این نوع از آلرژی‌ها را ندارند، افزود: برخی از مواد غذایی تنها علائم آلرژی را تشدید می‌کنند؛ در حالی که برخی فکر می‌کنند این نشانه‌ها به خاطر مصرف آنها ایجاد می‌شود. برخی میوه‌ها یا سبزیجات که تشابه پروتئینی با سبزیجات دارند بعد از استفاده باعث تشدید این نشانه‌ها می‌شوند. بعضی از آنها نیز مانند فلفل و ادویه‌جات تحریک کننده علائم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha