سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 209045

اگر نگاهی گذرا به هزینه های کشور در بخش سلامت و بودجه های تعیین شده در این خصوص بیندازیم متوجه می شویم ؛یکی از پرخرج ترین بخش های کشور است.هزینه هایی که اغلب مردم تاثیر مثبت آن را در زندگی خود نمی بینند.

اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت چقدر محقق شده است؟

سلامت نیوز-*سیداحمدجعاوله: اگر نگاهی گذرا به هزینه های کشور در بخش سلامت و بودجه های تعیین شده در این خصوص بیندازیم متوجه می شویم  ؛یکی از پرخرج ترین بخش های کشور است.هزینه هایی که اغلب مردم تاثیر مثبت آن را در زندگی خود نمی بینند.

✅  سیاه نمایی نیست اگر  برخی از کارشناسان اعلام کنند؛  با ادامه این رویه  افرادبیمار هر روز بیمارتر و افراد سالم نیز به جمعیت غیرسالم تبدیل می شوند!

✅آمار روبه افزایش شیوع بیماری های مزمن از جمله دیابت,بیماری های قلبی ،سرطان ،بیماری های تنفسی ازجمله آسم ، بیماری های  کلیوی ،مراجعات فراوان سرپایی به بیمارستان ها سلامتی مردم را به خطر انداخته و بخش عظیمی از بودجه کشور را صرف خود کرده است.

✅مردم وسبک زندگی آنها,کم تحرکی ،تغذیه های نامناسب، آلایندگی هوا و محیط زیست ،مصرف و تهیه خودسرانه دارو ،عدم توجه به استاندارهای لازم در ساخت وسازها وایمنی  و قوانین رانندگی,آمار بالای تصادفات جاده ای  وسایر حوداث که تک تک افراد جامعه در بروز آن ها میتواند نقش داشته باشند یکی از علت های مهم  تحمیل چنین هزینه هایی بر کشور شمرده می شوند.

✅اما نمی توان از نحوه مدیریت سلامت کشور ونقش آن  در کنترل و کاستن این هزینه هاغافل ماند!

✅لازم است در اینجا به گوشه ای از آمارهای منتشر شده توسط وزارت درمان و بهداشت و کارشناسان این حوزه اشاره کنیم ؛

✅طبق آمارهای رسمی درسال 94تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها در حدود 800میلیون مراجعه بوده است،که اگر پایه هزینه یک مراجعه کننده را 10هزار تومان درنظر بگیریم به مبلغ قابل توجه ای خواهیم رسید.

✅هزینه های نظام سلامت برای  بیمارهای مزمن نیز در این سال ها فراوان بوده است,طبق اظهار نظرها در ایران بین 6تا9میلیون بیماری دیابتی وجود دارد که بطور میانگین سالیانه یک هزار و472میلیارد تومان هزینه بستری این بیماران می شود و دربدبینانه ترین حالت می تواند به 11هزار میلیارد تومان برسد.

✅هزینه سالانه بیماری آسم (مستقیم و غیر مستقیم) برای یک کودک یک میلیون و 400هزار تومان و برای یک بزرگسال یک میلیون 800هزار تومان برآورد شده است.به صورت کلی سالانه 8هزار میلیارد تومان هزینه بیماران آسم در کشور می‌شود.

✅تعداد بیماران کلیوی نیز افزایش پیداکرده ،بعنوان مثال هزینه دیالیز  برخی بیماران کلیوی درهر نوبت دیالیزحدود 500 هزار تومان و در سال  حدود 75 میلیون تومان است.

✅حدود 300 تا 400 هزار نفر درکشور از بیماری سرطان رنج می‌برند،و همه‌ساله 2 هزار میلیارد تومان هزینه درمان و بهبود افراد مبتلا به سرطان می‌شود درحالی‌که 40 درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است.

✅در میزان مصرف خودسرانه وبی هدف داروهای خوراکی  اوضاع کشور هم قابل قبول نیست,آنچنان که ایران در جهان رتبه بیستم و بعد از چین در آسیا مقام دوم مصرف دارو را دارند,ایرانیان بطور میانگین 10.3هزار میلیارد تومان دارو خریداری می کنند.


✅علاوه بر این آمارها ، واردات تجهیزات پزشکی و داروهزینه تربیت و جذب نیروهای درمانی نیز قابل توجه است.

✅ مسلما اگر مردم ایران سبک  زندگی ای  اتخاذ کنند که علل برخی از شیوع بیماری هاو حوادث پرهزینه را کاهش دهد و مسولین تصمیم گیرنده در روش مدیریتی خود تجدید نظر کنند ،سلامت محوری را جایگزین سیستم سنتی وشکست خورده درمان محوری کنند.
✅سطح پیشگیری از بیماری ها و حوادث را از بخش های بستری واورژانس ها به بطن جامعه ، سفره مردم ،محیط کار و مدارس ببرند
✅به تعبیری دیگر نقطه شروع برنامه ریزی ها جامعه باشد،جامعه نیز تاثیر مثبت این هزینه ها و بودجه ها را در کیفیت زندگی خود لمس خواهند کرد. مقدار قابل توجه ای از این میلیاردها صرف اشتغال جوانان وتولید ملی می شد.

✅واین یعنی تحقق بخش اعظمی از اقتصادمقاومتی در سلامت ومعیشت مردم!

*کارشناس پرستاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha