پزشک طب اورژانس اولین گروهی است که با بیمار سر و کار دارد و به دلیل افزایش تعداد بیماران، برخی از متخصصان این حوزه نیازمند حمایت بیشتری از طرف طرح تحول هستند.

سلامت نیوز:پزشک طب اورژانس اولین گروهی است که با بیمار سر و کار دارد و به دلیل افزایش تعداد بیماران، برخی از متخصصان این حوزه نیازمند حمایت بیشتری از طرف طرح تحول هستند.

 

فرزانه محمدی متخصص طب اورژانس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ؛ اظهار داشت: پزشک اورژانس اولین گروهی است که با بیمار سرکار دارد و مسئول برخورد اولیه با بیمار است.
وی ادامه داد: این پزشکان معمولا استرس بسیاری دارند و از طرفی به دلیل حساس بودن شرایط کاری باید دانش زیادی داشته و در آن واحد بتوانند به تمامی تخصص‌ها و بیماری‌ها اشراف داشته باشند.
وی افزود:بسیاری از مشکلاتی که از نظر تهاجم بیمار، همراهان بیمار و برخوردهایی که با جامعه پزشکی می‌شود، در قسمت اورژانس بیمارستان اتفاق می‌افتد و این اوضاع ناپایدار در کنار مطالبات مالی پزشکان در طرح تحول از مسائلی است که بر مشکلات این پزشکان می‌افزاید.
محمدی طرح تحول را طی سال‌های گذشته بسیار مطلوب خواند و گفت: از طرفی باید بگوییم که پرداختی بیمارستان‌ها اصلا خوب نیست و همه پزشکان از سر ناچاری در سیستم‌های دولتی مجبور به کار می‌شوند که این موضوع باعث کاهش انگیزه کاری و کاهش کیفی ارائه خدمات در بلندمدت خواهد شد.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات به بیماران کم بضاعت از اولویت‌های تمام پزشکان است، اما نباید در طرح تحول به واسطه‌ تعداد زیاد بیماران و ارائه خدمات به آنان نقش و حقوق پزشک طب اورژانس را نادیده بگیریم.
محمدی تصریح کرد: امور پرداختی بیمارستان‌ها به پزشکان بعد از طرح تحول تفاوت چندانی نکرده و تنها حجم کار آن‌ها در مواجهه با سال‌های گذشته بیشتر شده است و امیدواریم رسانه‌ها، متولیان سلامت و سیاست گذاران بهداشت و درمان در کشور متوجه این موضوع حیاتی باشند.
وی اظهارداشت: با توجه به آمار تصادفات، تروما، حوادث و بلایا در کشور باید متخصصان طب اورژانس که اولین سد دفاعی و حمایتی از بیماران هستند، به طور جدی دیده شوند و مطالبات خود را از سازمان‌های متولی دریافت کنند.
محمدی در ادامه گفت: جایگزین کردن پزشکان متخصص طب اورژانس به جای پزشکان عمومی از دغدغه هایی است که مخالفان و موافقان بسیاری به همراه داشته و با وجود اهمیت طب اورژانس در کشور، این تعداد متخصص طب اورژانس کمتر از حدی است که فکرش را بکنیم و باید به فکر تربیت متخصصان طب اورژانس باشیم تا گروهی که هم اکنون به ارائه خدمات می‌پردازند با فشار هجمه کاری مواجه نشوند.
محمدی خواستار انعکاس رسانه‌ها درباره مطالبات متخصصان طب اورژانس کشور شد و افزود: متخصصان طب اورژانس با مشکلات متعددی چون کمبود نیرو‌ی انسانی، کمبود تجهیزات پزشکی، فضای فیزیکی نامناسب، نبود حمایت‌های مالی و سایر عوامل در بخش دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی ورود متخصصان طب اورژانس به مرکز درمانی را جهت ارائه خدمات بهتر از ضروریات نظام سلامت دانست و یادآور شد: رضایت‌مندی متخصصان طب اورژانس لازمه ارائه صحیح و بی‌نقص خدمات به مصدومان است و سیاست‌گذاران نباید این گروه را نادیده بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha