رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مساله مهمی که در انجام بسته­‌های طرح تحول آموزش وجود دارد لزوم وجود حمایت‌های مالی است گفت: به دلیل محدودیت­‌های بودجه­‌ای که در وزارت بهداشت وجود دارد ممکن است همه فعالیت­‌ها ممکن نباشد.

لزوم حمایت مالی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در طرح تحول آموزش

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مساله مهمی که در انجام بسته­‌های طرح تحول آموزش وجود دارد لزوم وجود حمایت‌های مالی است گفت: به دلیل محدودیت­‌های بودجه­‌ای که در وزارت بهداشت وجود دارد ممکن است همه فعالیت­‌ها ممکن نباشد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی جعفریان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ماموریت­‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران در اجرای طرح تحول آموزش اظهارکرد: یکی از این ماموریت­‌ها گزارش وضع موجود و تحلیل وضع آینده 3 رشته طب سالمندی، پزشکی هسته­‌ای و اخلاق پزشکی بود که تکمیل و ارائه شد.

وی با بیان اینکه بین‌المللی سازی یکی دیگر از ماموریت­‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران در طرح تحول آموزش پزشکی است افزود: به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه بین‌المللی سازی پیشرو است و به منظور اینکه بقیه دانشگاه‌ها نیز در این مسیر پیش بروند، مسئولیت کارگروه بین‌المللی سازی نیز بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران گذاشته شده که در این راستا تاکنون چندین جلسه این کارگروه تشکیل شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین دانشگاهی که اعتبار بخشی بین‌المللی را انجام داد در حال حاضر در اجرای طرح تحول آموزش در این موضوع نقش محوری را داراست و در حال حاضر به دانشگاه­‌های دیگر نیز آموزش‌ها داده شده است و قرار است مقدماتی فراهم شود تا موسسات اعتبار بخشی که ما با آن­ها در تماس هستیم،  چند دانشگاه دیگر را نیز اعتبار بخشی کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از بسته­‌هایی که در طرح تحول آموزش آمده است مسائلی هستند که در دانشگاه علوم پزشکی تهران از قبل در جریان بود و در حال حاضر با توجه به اهداف طرح تحول آموزش در خصوص اقداماتی که نیاز به اصلاحات داشتند این اصلاحات در حال پیگیری و انجام است.

جعفریان با اشاره به اخلاق حرفه‌­ای به عنوان یکی از ماموریت­‌های طرح تحول آموزش که همه دانشگاه­‌ها علوم  پزشکی باید پیگیری کنند گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران در اخلاق حرفه­‌ای سابقه طولانی دارد و خیلی از برنامه­‌ها ، چهارچوب­‌ها و راهنماهای لازم در این دانشگاه تهیه شده است.

وی افزود: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران راهنمای رفتار حرفه­‌ای، که مشابه این راهنما برای رشته‌های پرستاری، مامایی و توانبخشی، داروسازی و دندانپزشکی نیز تهیه شده است، وجود دارد و به عنوان راهنمای رسمی ابلاغ شده است و به دانشجویانی که وارد دانشکده­‌ها می‌شوند تحویل داده می­‌شود.

وی ادامه داد: مرتبا در زمینه آموزش و ارزشیابی راهنماهای رفتار حرفه­‌ای فعالیت می ‌شود و تا مهر 96 ارزیابی این مساله که آیا اخلاق حرفه‌ای مانند سایر آموزش­‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران داده می‌شود رعایت می­‌شود یا خیر عملیاتی خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در زمینه آموزش مجازی به عنوان یکی دیگر از ماموریت‌های طرح تحول آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشکده مجازی را راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بسته­‌ها و ماموریت­‌های طرح تحول آموزش نیازمند ایجاد زیرساخت­‌های جدید است گفت: به طور مثال بین‌المللی سازی هزینه­‌های زیادی دارد و نمی‌توان بدون ایجاد زیر ساخت دانشجوی خارجی گرفت.

جعفریان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در طول 5 سال گذشته، 4 خوابگاه برای دانشجویان بین‌الملل ایجاد کرده که ساختمان آن­ها را خریداری کرده است و بدون ایجاد این زیرساخت­‌ها دانشجویان بین‌المللی را نمی‌توان جذب کرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در همه حوزه‌­های بین‌المللی سازی، آینده‌نگری و توسعه رشته‌ها نیازمند منابع است گفت: البته معاونت آموزشی وزارت بهداشت همکاری­‌هایی را انجام داده است و با کمک این معاونت یک مرز سنجش در بیمارستان مرکز طبی راه‌اندازی شد که مرکز بسیار مجهزی از نظر زیر ساخت و سخت‌افزار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مساله مهمی که در انجام بسته ‌های طرح تحول آموزش وجود دارد لزوم وجود حمایت ‌های مالی است گفت: به دلیل محدودیت­‌های بودجه­‌ای که در وزارت بهداشت وجود دارد ممکن است همه فعالیت­‌ها ممکن نباشد.

وی افزود: مساله مهم دیگری که در راستای انجام بسته‌های طرح تحول سلامت به خصوص برای دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد اختیار عملی است که برای پیش برد برنامه­‌های به دانشگاه داده می‌شود چراکه اگر دانشگاه مجاز باشد با حمایت وزارت بهداشت و اختیار عمل برنامه­‌های خود را پیش ببرد سریع­‌تر می­‌تواند در مسیر رسیدن به اهداف حرکت کند.

جعفریان تصریح کرد: حمایت ‌های مالی و اجازه استقلال عمل به دانشگاه­‌هایی که ماموریت بین‌المللی دارند در نتیجه نهایی طرح تحول آموزش تعیین کننده است.

وی با اشاره به بودجه اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای طرح تحول سلامت گفت: مصوبه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص 1 درصد است و ما همیشه بیشتر از این مقدار را در امر آموزش هزینه می­‌کنیم اما مشکلی که وجود دارد به بالانس کلی هزینه­‌های دانشگاه بر می­‌گردد چراکه وقتی تراز دانشگاه مثبت نیست، دانشگاه به هیچ وجه نمی­‌تواند این هزینه کرد را درست انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha