محققان دانشگاه دوک در آمریکا دریافتند برخی از ترکیبات بازدارنده آتش که در بسیاری از محصولات خانگی به کار می‌روند، با متداول‌ترین نوع سرطان تیروئید موسوم به سرطان پاپیلاری ارتباط دارند.

ترکیبات شیمیایی بازدارنده آتش با سرطان تیروئید ارتباط دارند

سلامت نیوز: محققان دانشگاه دوک در آمریکا دریافتند برخی از ترکیبات بازدارنده آتش که در بسیاری از محصولات خانگی به کار می‌روند، با متداول‌ترین نوع سرطان تیروئید موسوم به سرطان پاپیلاری ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه ساینس دیلی، در آزمایشات حیوانی مشخص شده است بسیاری از مواد بازدارنده آتش حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که موجب اختلال عملکرد غدد درون‌ریز می‌شوند. ساختار شیمیایی این ترکیبات شباهت زیادی به هورمون تیرویید دارد و به همین علت موجب اختلال در عملکرد آن می‌شوند.
محققان در یک آزمایش با جمع‌آوری و بررسی ترکیبات شیمیایی غبار موجود در محیط خانه افراد توانستند ارتباط بین ترکیبات بازدارنده آتش و ابتلا به سرطان تیرویید را بیابند. در این آزمایش غبار موجود در محل زندگی 140 شخص داوطلب جمع‌آوری شد که 70 نفر از آن‌ها مبتلا به سرطان تیرویید پاپیلاری بودند و 70 نفر دیگر هیچ نشانه‌ای از بیماری‌های تیرویید یا سرطان نداشتند.
بر اساس نتیجه این آزمایش، افزایش میزان مجاورت با محصولات حاوی ترکیبات بازدارنده آتش در محیط خانه ارتباط مستقیمی با میزان ابتلا و شدت سرطان تیرویید پاپیلاری دارد و این ارتباط می‌تواند افزایش نرخ موارد ابتلا به این نوع سرطان را توجیه ‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نود و نهمین اجلاس سالیانه Endocrine Society ارائه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha