رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به ادامه رایزنی‌های وزارت بهداشت برای تغییر میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه گفت: پیشنهاد ما این بود که مالیات بر سیگار بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باشد اما فعلا در این زمینه تا ایده‌آل فاصله زیادی

ادامه رایزنی‌های وزارت بهداشت برای افزایش مالیات بر دخانیات

سلامت نیوز:رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به ادامه رایزنی‌های وزارت بهداشت برای تغییر میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه گفت: پیشنهاد ما این بود که مالیات بر سیگار بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باشد اما فعلا در این زمینه تا ایده‌آل فاصله زیادی داریم.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر خسرو صادق نیت  از ادامه رایزنی‌ها برای تغییر میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: ما تلاش خود را می‌کنیم و رایزنی‌ها با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را از راه‌های مختلفی ادامه می‌دهیم. مشکل ما رقم این مالیات است و فکر می‌کنیم بسیار بسیار پایین است.

وی افزود: ایران جزو کشورهایی است  که کمترین مالیات را از دخانیات اخذ می‌کند. تفاوت قیمت سیگار از در کارخانه با قیمتی که مردم پرداخت می‌کنند، فاحش است. یک نخ سیگار در زمان خرده فروشی گاهی اختلاف قیمتی دو تا پنج برابری نسب به قیمت فروش آن از در کارخانه پیدا می‌کند، اما این اختلاف قیمت به جیب دولت نمی‌رود و مالیات آن از کسانی که سود هنگفتی می‌برند، گرفته نمی‌شود.

صادق نیت همچنین اضافه کرد: اصرار ما این بود که این مالیات باید دریافت و در راه سلامت مردم استفاده شود. معادل دو برابر هزینه هر نخ سیگار صرف درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود. پیشنهاد ما این بود که مالیات بر سیگار بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی باشد، اما فعلا تا ایده‌آل خود فاصله زیادی داریم.

وی ضمن اشاره به تعهدات ایران در کنوانسیون منع مصرف دخانیات و کاهش مصرف آن، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در این کنوانسیون راهکارهایی را پیشنهاد داده‌ است که ما در مسیر خود موفق باشیم. از شش راهکاری که توسط این کنوانسیون ارائه شده‌ در پنج راهکار کاملا موفق بودیم و در مقایسه با کشورهای منطقه به عنوان الگو مطرح شدیم. تنها راهکاری که نتوانستیم در آن موفقیت مناسبی را کسب کنیم، بحث مالیات بر دخانیات است که امیدواریم با تلاش‌هایی که می‌شود حرکت‌های جدی‌تری به سمت آن داشته باشیم. هرچند حرکاتی که تاکنون انجام شده به نسبت سال‌های قبل خوب بوده است، ولی با ایده آل خود فاصله داریم و نسبت به کشورهای منظقه و جهان در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتیم.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تاسیس کارخانه سیگار خارجی در ایران مخالف با اهداف کشور و وزارت بهداشت در حوزه سلامت است، افزود: وزارت بهداشت با برند خاصی مشکل ندارد، بلکه بحث ما این است که تاسیس کارخانجات و تولید سیگار همراه با تلاش برای افزایش مصرف آن خواهد بود و کارخانه‌دارها به دنبال فروش بیشتر محصولات خود هستند.

وی ادامه داد: ما کلیات این قضیه را به نفع سلامت مردم نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم کارخانه‌دارها برای سود بیشتری تلاش می‌کنند که فروش بیشتری داشته باشند. آنها در واقع تلاش بیشتری می‌کنند که سلامت مردم را به خطر اندازند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha