سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 209327

مدتی است که حال و روز محیط‌زیست ایران خوب نیست. از ریزگردها و آلودگی آب و هوا و خاک گرفته تا از بین بردن گونه‌های جانوری و گیاهی، محیط‌زیست کشور را تهدید می‌کند.

سلامت نیوز: مدتی است که حال و روز محیط‌زیست ایران خوب نیست. از ریزگردها و آلودگی آب و هوا و خاک گرفته تا از بین بردن گونه‌های جانوری و گیاهی، محیط‌زیست کشور را تهدید می‌کند. گرچه سال گذشته اقدامات موثری در این زمینه‌ها انجام شد، اما همچنان نیاز است که با برنامه‌های مدون و اختصاص دادن بودجه بسیاری از مسائل و چالش‌های محیط‌زیستی مرتفع شود، در غیر این صورت علاوه بر آنکه زندگی شهروندان به مخاطره می‌افتد، آیندگان نیز از منابع طبیعی بهره مند نخواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بنابراین بیشتر از پیش ضرورت دارد که صاحبنظران، متخصصان و متولیان امر در این حوزه با اندیشیدن و اتخاذ تدابیری کارآمد موانع را برطرف کنند. در این راستا حمایت‌های دولتی و توجه ویژه به مسائل زیست‌محیطی هم نقش تعیین کننده ای دارد که باید در اولویت‌ها قرار بگیرد. کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، روزهای سه شنبه و چهارشنبه جلسه دارند. بر همین اساس نمایندگان عضو کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسات در هفته جاری اولویت‌های کاری خود را تعیین می‌کنند و کمیسیون اجتماعی نیز تشکیل وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی را در دستور کار خود دارند. گرچه این طرح موافقان و مخالفان خود را به همراه دارد، عده ای آن را ناکارآمد دانسته و کاهش قدرت نظارتی را از نتایج آن می‌دانند، اما در مقابل عده دیگری نیز بر این نظرند که با تشکیل این وزارتخانه سازمان محیط‌زیست در تمامی زمینه‌ها تقویت می‌شود. علی وقف چی، نماینده مجلس به عنوان موافق طرح تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست گفت: مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی در طول یکدیگرند و به طور کامل به هم گره خورده اند. از طرفی اعتقادمان بر این است که باید در راستای کوچک شدن و تجمیع مجموعه‌های همعرض حرکت کرد. از طرف دیگر محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نیز مخالفت خود را با تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست اعلام کرد و به ایرنا گفت: تجربه خوبی در کشور از ادغام نداشته ایم و هیچ ادغامی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به سمت مثبت حرکت نکرده است. با وجود این حواشی، باید برای محیط‌زیست دل سوزاند، چرا که با از دست دادن زمان دیگر راه بازگشتی برای احیای مواهب طبیعی وجود ندارد.

محیط‌زیست، یکی از اولویت‌های چهارگانه بودجه ۹۶

بهمن سال گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، با بیان اینکه دولت به چهار مساله آب، فاضلاب، محیط‌زیست و ریل اهمیت ویژه داده و اینها از اولویت‌های بودجه سال ۹۶ است، بیان کرد: اقدامات خوبی در زمینه رفع آلودگی هوا انجام گرفته و مجموعا هوای سالم ما بهتر از سال‌‌های گذشته است، ما باید از استفاده تمام وسایل آلوده کننده هوا ممانعت و جلوگیری کنیم، راهی جز اصلاح خودروها، موتورسیکلت‌‌ها و وسایل گرم‌کننده نداریم و باید به گونه ای اقدام کنیم که همه نیروگاه‌‌ها از گاز استفاده کنند. روحانی با بیان اینکه امروز سوخت بسیاری از نیروگاه‌ها را به وسیله گاز تامین می‌‌کنیم که این خود یک قدم مهم است و در حال اصلاح بنزین هستیم، تصریح کرد: در هفت کلانشهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم گذاشته می‌شود و این تاثیرگذار است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او تصریح کرد: با استفاده از گاز به عنوان سوخت نیروگاه‌ها و توزیع بنزین استاندارد درصدد کاهش آلودگی هوا هستیم. هم‌زمان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که بخش‌های آب، فاضلاب، محیط‌زیست و حمل و نقل ریلی از اولویت‌‌های بودجه ۳۴۵ هزار میلیارد تومانی سال آینده کشور است.

رفع مشکلات محیط‌زیستی نیازمند باور است

«تا زمانی که مشکلات محیط‌زیستی را باور نکنیم در رفع آنها موفق نخواهیم بود.» این اظهارنظر اسفند سال گذشته توسط معاون توسعه مدیریت و حقوق سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شد. محمد مجابی اظهار کرد: می‌دانیم که منابع آب مشکل دارد، اما تا زمانی که از آب به عنوان جارو استفاده کنیم نه تنها مشکل این بخش رفع نمی‌شود، بلکه به آن دامن زده می‌شود. او ادامه داد: ایران جزو معدود کشورهایی است که در حقوق اساسی خود یک اصل مختص محیط‌زیست دارد و آن اصل پنجاهم قانون اساسی است، اما سوال اینجاست آیا با داشتن تمام این پیشینه وضعیت محیط‌زیست ما خوب است؟ مجابی گفت: از ۶۰٩ دشت کشور بیش از ۶۶۰ دشت ممنوعه است، زمین در حال نشست است، آلودگی هوا در بسیاری از شهرها وجود دارد و مشکل پسماند حل نشده است.

 

او بیان کرد: بسیاری از کشورها مشابه ما بودند، اما توانستند تا حد زیادی بر این مشکلات فائق آیند، چون آنها این مشکلات را باور کردند. مجابی تاکید کرد: بنابراین برای رفع این مشکلات ابتدا باید بودن آن را باور کنیم، بعد به عزم و هم‌پیمانی برسیم، در غیر این صورت به جایی نخواهیم رسید. معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: زمانی که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام در زمینه محیط‌زیست را ابلاغ کردند به صراحت اعلام کردند که برای ساخت حوزه علمیه هم نباید جنگل را تخریب کرد.

او خاطرنشان کرد: اکنون به مرحله‌ای در سیاستگذاری رسیده‌ایم که به آن پنجره باز گفته می‌شود؛ باید از این فرصت به نفع محیط‌زیست استفاده کنیم. مجابی با اشاره به حقوق شهروندی گفت: موجب خوشحالی است که رئیس‌جمهوری داریم که اولین مصوبه دولتش محیط‌زیستی بوده و اکنون هم که منشور حقوق شهروندی را ابلاغ کردند یک بخش از آن به محیط‌زیست پرداخته است.

او توضیح داد: البته محیط‌زیست در تمام بخش‌های این منشور دیده می‌شود؛ وقتی صحبت از اشتغال می‌شود مگر می‌شود محیط‌زیست را نادیده گرفت.

معاون توسعه مدیریت و حقوق سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در این زمینه باید آموزش صورت گیرد، از این‌رو سازمان حفاظت محیط‌زیست کار را با وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد که در دو بخش حقوق شهر و دیگری حقوق شهروندی مد نظر است. او ادامه داد: حقوق شهروندی در چهار ماده، اصل پنجاهم قانون اساسی، داشتن عناصر سالم، ارزیابی زیست‌محیطی و دیپلماسی محیط‌زیست بحث می‌کند. مجابی اضافه کرد: برای اینکه حقوق شهروندی از دولتی به دولت دیگر تغییر نکند نیازمند این است که مصوب شود تا پایدار بماند، دوم اینکه تنقیح قوانین صورت گیرد. اگر این منشور در قانون جایی پیدا نکند نمی‌تواند تسری یابد. به گزارش ایرنا، او تاکید کرد: هم اینکه باید دادخواست حقوق شهروندی داشته باشیم که با تصویب ماده ۶۶ آیین دادسرای کیفری نهادهای مردمی می‌توانند به عنوان مدعی نسبت به مشکلات محیط‌زیست به دستگاه‌های قضائی مراجعه کنند.

بهمن سال گذشته معاون سازمان محیط‌زیست با اعلام اینکه اعتبارات این سازمان از حدود ۱۷۰میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۶۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسیده است، گفت: این موضوع نشانگر نگاه ویژه دولت به محیط‌زیست است. محمد مجابی تاکید کرد: بر اساس آنچه به صورت ویژه در لایحه بودجه‌ای دولت برای محیط‌زیست آمده، برای موضوعات گرد و غبار و تغییر اقلیم، همچنین کاهش آلودگی هوا، ردیف‌های مشخص و اختصاصی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. به گزارش مهر، بنا به گفته او با توجه به اینکه رشد بودجه عمومی دولت نسبت به سال ۹۵ کمتر از ده درصد بوده، رشد مجموع اعتبارات ملی و استانی سازمان در لایحه بالغ بر ۱۳۳ درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha